Késekkel és lőfegyverekkel felszerelt kalózok megtámadtak, majd elraboltak egy szingapúri vontatóhajót szombaton, a hajnali órákban, a Bintan-szigetnél – tudatta tegnap a Straits Times című szingapúri lap, megjegyezve, hogy az indonéziai felségvizeken immár megszokott jelenségnek tekinthetők a kalóztámadások.
A tíz kalóz elől a hatfős legénység a vízbe ugrott, de csak öten tudtak a víz felszínére vergődni, a Bina Ocean 2 első tisztje a tengerbe veszett. A vontatóhajó a part mellett lehorgonyozva várta, hogy a bintani kőfejtőből érkező szállítmányt berakodják az uszályára, amikor a kalózok meglepték a legénységet. A kapitány éppen a parton volt a támadás időpontjában.
A Kuala Lumpur-i kalózfigyelő központ szóvivője a lapnak elmondta: az utóbbi tizennyolc hét alatt ugrásszerűen megnőtt a hajók ellen irányuló támadások száma a térségben, ami arra mutat, hogy jól szervezett bűnbanda garázdálkodik ott. A szóvivő azt tanácsolja a hajózási társaságoknak, hogy a vízi járművek útvonalát ne csak a hajónaplóban rögzítsék, hanem rejtsenek el a fedélzeten számítógépet is, így az elrabolt hajó hollétét a tulajdonos még az irodájából is megállapíthatná.
A korszerű technika alkalmazása azzal az előnnyel is járna, hogy a tulajdonos által szolgáltatott adatok alapján a hatóságok gyorsan a kalózok nyomába érhetnének. Különösen tanácsos pénzt áldozni a biztonságot szolgáló berendezésekre a kis hajókon, mert elsősorban éppen ezekre vadásznak a tenger útonállói. A kisebb bárkákat könynyűszerrel és gyorsan el tudják vontatni, valamint elrejteni és értékesíteni is könnyebb, mint a nagy hajókat.
Tavaly kilenc hónap alatt hetvenkét kalóztámadást regisztráltak a Dél-kínai-tenger eme régiójában, a rablók vagy az értékes rakományt vagy magát a hajót, de többnyire mindkettőt akarták.
A kalózkodás a reneszánszát éli: csak az elmúlt öt év alatt háromszáz tengerész halt meg vagy sebesült meg a világtengereken a kalózokkal való találkozás alkalmával. Egyes becslések szerint ezek a támadások évente átlagosan egymilliárd dollár kárt okoznak. A Dél-kínai-tenger rablói a legmohóbbak, a világ más tájain sok esetben csak az utasok értékeire fáj a foguk, s mihelyt azt megkapják, gyorsan távoznak. Ám nem ritkaság az sem, hogy a hajókat a túszejtés szándékával támadják meg. Tegnap négy túszt ejtett egy ismeretlen az Est nevű holland teherhajón, az Északi-tengeren. Az AFP beszámolója szerint Ecosse közelében átvette a hajó irányítását is.
Mint arról már beszámoltunk, Tunéziában, a viharos Földközi-tengeren vasárnap tűnt el egy halászhajó, s még mindig nincs hír egy másik tunéziai hajóról sem, amelynek néhány nappal korábban a Fekete-tengeren veszett nyoma.
***
Kompkatasztrófa. Legalább nyolcvan ember életét vesztette Szomáliában, miután kigyulladt, majd felborult egy Jemenbe tartó komp – adta hírül a BBC. A katasztrófa túlélői elmondták: a hajó a gépházban bekövetkezett robbanás miatt gyulladt fel. A szerencsétlenség áldozatai és a túlélők a baleset után nyolc napig hánykolódtak az Ádeni-öböl vizében. A százhúsz utas közül eddig huszonhárom etióp és szomáliai túlélőt sikerült kimenteni, a többiek vélhetően mindannyian vízbe fulladtak vagy égési sérüléseikbe haltak bele. A robbanás után sokan pánikrohamot kaptak és a vízbe ugrottak a túlzsúfolt hajóról. Az Ádeni-öbölben egymást érik a hasonló tragédiák. Legutóbb tavaly novemberben vesztette életét harminc szomáliai menekült, akik Jemenbe próbáltak eljutni. Áprilisban több mint kilencvenen fulladtak vízbe, amikor felborult egy szintén Jemenbe tartó szomáliai bárka. Az ország kormányzatának 1991-es bukása óta szomáliaiak ezrei menekülnek rozoga tengeri járműveken az országból. (G. B.)
Nagy fordulat Liverpoolban, miután nem jött össze Sloték terve
