Kommunikáció

2003. 01. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden áremelés macerás művelet. Nem elég az ötlet, a nagy elszántság, a felhevült buzgalom, az áremelés tervezetét előbb el kell fogadtatni az illetékes hivatalokkal. Olyanok beleegyezését kell kérni, akiknek sejtelmük nincs arról, mennyibe kerül egy kiló kenyér, bürokraták szentesítik hümmögő bólintással – készségesek ők, csak ne a munkaerő árát emeljék. Nagy munka a termékek átárazása, a régi árcédulák leragasztása, a pénztárgépek átállítása, ám mindez még a munka könnyebbik vége. Ugyanis az áremelést nem lehet csak úgy egyszerűen, józan magyar nyelven közölni az emberekkel. Azt kommunikálni kell.
A kormányzati kommunikálás nem azonos a hazugsággal. A kormányzati kommunikálás bonyolult, összetett tevékenység. A hazudozáson túl olyan nélkülözhetetlen elemei vannak, mint a ködösítés, félrevezetés, hitegetés, szemérmetlen áltatás, szemforgató tagadás, mindenkit felvilágosító dezinformálás. A kormányzati kommunikálás célja, hogy beadagolja a választópolgárnak, miszerint az ő érdekében történt minden, ugyanakkor az ellenlábas politikai erők lejáratására is alkalmas lehet. Már a Kádár-rendszerben is kommunikáltak, igaz, kezdetleges, primitív módon. Akkoriban nem árat emeltek, hanem „árszínvonalat”, s ezen verbálisan pozitív tartalmú változásért az embert nyúzó, kizsákmányoló kapitalizmus rothadó viszonyainak begyűrűzését okolták. Ez a durva, nyers, kidolgozatlan kommunikálási technika mára túlhaladottá vált, a haladó politikai élcsapat kifinomultabb módszerekkel dolgozik. A fejlődés ezen a területen szédítő és beláthatatlan, miként azt a pártszimpátiákat mérő közvélemény-kutatási adatok is alátámasztják. S ez nem véletlen, hiszen a legutóbbi áremeléseket olyan utolérhetetlen szakemberek kommunikálták a népnek, mint Medgyessy Péter, Kovács László közismert karizmatikusok; a joviális Gál J. Zoltán, a független kormánypárti médiumok, vagy Lendvai Ildikó, aki önálló intézménye a fősodrú demokráciának. Először is az energia, az autópálya-használat, a kenyér, a jogszolgáltatás, a temetkezés stb. nem lett drágább. A magyar nyelv logikája szerint drágább csak az lehet, ami addig is drága volt. Márpedig a Fidesz felelőtlen, demagóg gazdaságpolitikája miatt az említett termékek és szolgáltatások ára nem emelkedett a hozzáértő szocialisták számára is elfogadható mértékben, nem érte el az uniós átlagot, nem felelt meg László Csaba igényeinek, nem elégítette ki a magyar népesség áremelést óhajtó vágyakozásait. Másrészt, amikor a Magyar Szocialista Párt a kampány idején azt hangoztatta, hogy nem emeli az energia árát, akkor fillérre pontosan azt ígérte, hogy az új költségvetés évében az inflációt meghaladó módon lesz olcsóbb a gáz, a villany, meg olykor a benzin. Az értelmes eurokompakt ember tévedhetetlenül tudta: a Nem emelünk! szlogen 12 százalékos gáz- és 9 százalékos villanyáremelést jelentett, ezt csak az árokásó szélsőségesek érthették félre. Az energiaár emelése a legragyogóbb bizonyítéka annak, hogy az MSZP betartja a választási ígéreteit, ahogy a Fidesz olcsó népszerűséget hajhászó, negatív propagandájáról is lehullt a lepel. A gaz polgárok és az uszályukba került keresztények, konzervatívok, nemzetiek az olcsó energiaárakkal akarták elbódítani az önkényüknek kiszolgáltatott dolgozó tömegeket, ám az MSZP öröklött éberségét elaltatni nem tudták, mert a szocialisták a történelmi és gazdasági szükségszerűség talaján állva, bízvást állíthatják: 2003. február 1-je után a kilowattonkénti 23 forint 70 filléres áramdíjtól eurokonformizálódik a fogyasztói öntudat.
A szocialista-liberális kormány döntött arról is, hogy a napenergia ára a közeli jövőben nem változik, viszont a Fidesszel ellentétben növelni fogják a napsütéses órák számát. A naplopó lobbi folyamatosan egyeztet Medgyessy Péterrel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.