Siófok körzetében az M7-es autópálya egyelőre nem lesz díjmentes, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, illetve a város önkormányzatának munkatársai közösen vizsgálják az átmenő forgalmat. Az adatok alapján várható végső döntés még a nyári üdülési szezon előtt – mondta tegnap Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter Siófokon. Arra a kérdésre, hogy Székesfehérvár és Érd miért kapott díjmentességet, a miniszter úgy válaszolt: évtizedekkel az M7-es továbbépítése előtt a várost átszelő régi hetest kétszer két sávosra bővítették, és ezzel technikailag enyhítették a forgalmat, szemben Székesfehérvárral vagy az ugyancsak mentességet élvező Érddel. Ha indokolt, Siófokot megóvják a nehéz gépjárművek átmenő forgalmától, és tiltó táblázással más korlátozásokat is bevezetnek – hangzott el. Balázs Árpád siófoki polgármester a gazdasági miniszterrel folytatott tárgyalása után is fenntartja aggályait, és félti a várost azoktól az autósoktól, akik, megtakarítva a matricadíjat, keresztülrobognak majd a városon. Mindazonáltal megerősítette: bízik abban, hogy a közös forgalomszámlálási adatok a rendelet módosításához vezetnek.
Mint arról korábban beszámoltunk, a kormány január 15-től az állami autópályák használati díjait eddig soha nem tapasztalt mértékben, 21–36 százalékkal emelte meg, a matricát a felújított M7-es autópályán is kötelezővé tették. Ellenzéki képviselők felhívták a figyelmet: nem a díjfizetés, illetve az újabb szakaszok bevonása aggasztó, hanem az áremelkedések mértéke elfogadhatatlan és indokolatlan. A kormány döntését követően fennáll annak veszélye, hogy a forgalom egy része – főként a tehergépjárművel közlekedők – az autópálya helyett az alsóbbrendű főutakat használják, terhelve a települések lakóit – hívták fel a figyelmet. Beszámoltunk arról is, hogy a gazdasági tárca díjmentes szakaszokat határozott meg: az M7-esen Székesfehérvár mentén nem kötelező a matrica használata, a kiemelt idegenforgalmi körzet, Siófok (ahol Fehérvárral ellentétben ellenzéki polgármester látja el hivatalát) azonban nem kapott mentességet.
A sztráda 94-es kilométerénél Csillag István tegnap megtekintette, milyen hatást gyakorol a forgalomra az autópálya-matrica bevezetése. A minisztérium birtokában lévő előrejelzés szerint a pálya díjasításának következtében az M1-eshez és az M3-ashoz hasonlóan az M7-es esetében sem várható jelentős forgalmi változás. A matrica kötelezővé tételével 10 százalék alatti forgalomnövekedés várható az autópályával párhuzamos 7-es számú főúton, ez az arány a tapasztalatok szerint a későbbiekben csökken – magyarázta Csillag István.
Lényeges változásról egyelőre nem lehet beszámolni, hiszen az M7-es autópályán közlekedők február 1-jéig türelmi időt kaptak az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-től. Ez annyit jelent, hogy nem kell pótdíjat fizetniük azoknak az autósoknak, akik még nem váltottak matricát. Február 1-jéig a bliccelő autósokkal csak a tíznapos úthasználati díjat fizettetik ki az ÁAK mobil ellenőrző csoportjai.
Béni Gyöngyitől, az ÁAK szóvivőjétől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a jövő hónap elejétől kamerával felszerelt autókkal is ellenőrzik a forgalmat. Az informatikai rendszer segítségével a rendszám alapján azonosítják, hogy ki nem rendelkezik érvényes matricával. Az M7-en – mint a többi autópályán – büntetésre számíthat, aki nem váltott matricát, a tulajdonos nem helyezi el a szélvédőn, a kártya érvénytelen vagy eltérő a gépjármű-kategória. A mobil kamerák mellett továbbra is szolgálatot teljesítenek azok a csoportok (hat egység működik jelenleg az autópályákon), amelyek a le- és felhajtóknál, illetve a pihenőhelyeken ellenőrzik az autósokat.
Az ÁAK bevétele a matricák értékesítéséből 2002-ben 12 milliárd forint volt, a társaság idén 15 milliárdra számít.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
