Miniszteri szemle az M7-esen

Egyelőre nem szerepel a gazdasági és közlekedési tárca tervei között, hogy a kiemelt turisztikai központ, Siófok körzetében díjmentes szakaszt jelöljenek ki az M7-es autópályán. Csillag István miniszter tegnap szemlét tartott az autópályán. Februártól kamerával felszerelt autók ellenőrzik a forgalmat.

Munkatársainktól
2003. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Siófok körzetében az M7-es autópálya egyelőre nem lesz díjmentes, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, illetve a város önkormányzatának munkatársai közösen vizsgálják az átmenő forgalmat. Az adatok alapján várható végső döntés még a nyári üdülési szezon előtt – mondta tegnap Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter Siófokon. Arra a kérdésre, hogy Székesfehérvár és Érd miért kapott díjmentességet, a miniszter úgy válaszolt: évtizedekkel az M7-es továbbépítése előtt a várost átszelő régi hetest kétszer két sávosra bővítették, és ezzel technikailag enyhítették a forgalmat, szemben Székesfehérvárral vagy az ugyancsak mentességet élvező Érddel. Ha indokolt, Siófokot megóvják a nehéz gépjárművek átmenő forgalmától, és tiltó táblázással más korlátozásokat is bevezetnek – hangzott el. Balázs Árpád siófoki polgármester a gazdasági miniszterrel folytatott tárgyalása után is fenntartja aggályait, és félti a várost azoktól az autósoktól, akik, megtakarítva a matricadíjat, keresztülrobognak majd a városon. Mindazonáltal megerősítette: bízik abban, hogy a közös forgalomszámlálási adatok a rendelet módosításához vezetnek.
Mint arról korábban beszámoltunk, a kormány január 15-től az állami autópályák használati díjait eddig soha nem tapasztalt mértékben, 21–36 százalékkal emelte meg, a matricát a felújított M7-es autópályán is kötelezővé tették. Ellenzéki képviselők felhívták a figyelmet: nem a díjfizetés, illetve az újabb szakaszok bevonása aggasztó, hanem az áremelkedések mértéke elfogadhatatlan és indokolatlan. A kormány döntését követően fennáll annak veszélye, hogy a forgalom egy része – főként a tehergépjárművel közlekedők – az autópálya helyett az alsóbbrendű főutakat használják, terhelve a települések lakóit – hívták fel a figyelmet. Beszámoltunk arról is, hogy a gazdasági tárca díjmentes szakaszokat határozott meg: az M7-esen Székesfehérvár mentén nem kötelező a matrica használata, a kiemelt idegenforgalmi körzet, Siófok (ahol Fehérvárral ellentétben ellenzéki polgármester látja el hivatalát) azonban nem kapott mentességet.
A sztráda 94-es kilométerénél Csillag István tegnap megtekintette, milyen hatást gyakorol a forgalomra az autópálya-matrica bevezetése. A minisztérium birtokában lévő előrejelzés szerint a pálya díjasításának következtében az M1-eshez és az M3-ashoz hasonlóan az M7-es esetében sem várható jelentős forgalmi változás. A matrica kötelezővé tételével 10 százalék alatti forgalomnövekedés várható az autópályával párhuzamos 7-es számú főúton, ez az arány a tapasztalatok szerint a későbbiekben csökken – magyarázta Csillag István.
Lényeges változásról egyelőre nem lehet beszámolni, hiszen az M7-es autópályán közlekedők február 1-jéig türelmi időt kaptak az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-től. Ez annyit jelent, hogy nem kell pótdíjat fizetniük azoknak az autósoknak, akik még nem váltottak matricát. Február 1-jéig a bliccelő autósokkal csak a tíznapos úthasználati díjat fizettetik ki az ÁAK mobil ellenőrző csoportjai.
Béni Gyöngyitől, az ÁAK szóvivőjétől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a jövő hónap elejétől kamerával felszerelt autókkal is ellenőrzik a forgalmat. Az informatikai rendszer segítségével a rendszám alapján azonosítják, hogy ki nem rendelkezik érvényes matricával. Az M7-en – mint a többi autópályán – büntetésre számíthat, aki nem váltott matricát, a tulajdonos nem helyezi el a szélvédőn, a kártya érvénytelen vagy eltérő a gépjármű-kategória. A mobil kamerák mellett továbbra is szolgálatot teljesítenek azok a csoportok (hat egység működik jelenleg az autópályákon), amelyek a le- és felhajtóknál, illetve a pihenőhelyeken ellenőrzik az autósokat.
Az ÁAK bevétele a matricák értékesítéséből 2002-ben 12 milliárd forint volt, a társaság idén 15 milliárdra számít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.