Összesen 14 millió dollárért adott el autóbuszokat még 1997-ben a Leningrád megyei közlekedési vállalatnak, a Lenobl Passzazsir Avtotransportnak a Széles Gábor vezette Ikarus Rt. Az ügyletre a már akkor is kétes hírű Rosszijszkij Kredit Bank nyújtott garanciát, amely egy évvel később csődöt is jelentett. Széles Gábornak azonban nem sok fejfájást okozhatott ez a körülmény, az Ikarus Rt. bevételére ugyanis fedezetet vállalt az Eximbank, a BNP-Dresdner és az Általános Értékforgalmi Bank alkotta magyar konzorcium úgy, hogy viszontgarantálta a Rosszijszkij Bankot. Az állam tulajdonában lévő Magyar Exporthitel Biztosító (Mehib) Rt. pedig bebiztosította az ügyletet. Szakács Tibortól, a Mehib Rt. vezérigazgatójától megtudtuk, hogy az Ikarus Rt. exportügye „költségvetési hátterű” biztosítás volt, ami annyit jelent, hogy az abból eredő negatívumot a Pénzügyminisztérium kerete terhére térítik meg.
*
Mivel ez esetben fizetésképtelenné vált az orosz fél, a magyar konzorcium az eredeti szerződésnek megfelelően lehívta az öszszeget a Mehibtől, amely az Ikarus Rt.-nek már a szállításkor átutalta a buszok vételárát. A vezérigazgató banktitokra hivatkozva nem árulta el a Magyar Nemzetnek, hogy a 14 millió dollárból mekkora részt kellett vállalniuk a magyar adófizetőknek, csak annyit mondott, hogy a szokásos 10-15 százalékos önrészen felül mindent kifizettek. Korábbi sajtóértesülések alapján pontosan 10,3 millió dollárra – mai árfolyamon 2,3 milliárd forintra – rúgott a Mehib Rt.-s biztosítás. Szakács Tibor szerint nem kirívó az Ikarus Rt.-s kifizetés mértéke, más országok exporthitel-biztosítóinál is előfordulnak hasonló esetek. Hangsúlyozta ellenben: nem felel meg a valóságnak az az értesülésünk, miszerint felmerült, hogy egyharmados áron továbbadják a követelést, mert a Mehib Rt. még „bízik az orosz teljesítésben”.
Egy – az orosz exportügyletekben jártas – szakértőnk azt állította Szélesék üzletkötéséről: már akkor tudni lehetett, hogy gond lesz az üzlettel. Akkor ugyanis Leningrád megye vezetése felajánlotta, hogy fedezetet vállal a saját közlekedési vállalata teljesítésére, ám a magyarok inkább a kétes hírű Rosszijszkij Bank garanciájában bíztak. Úgy tudjuk: a megyei önkormányzat ellen per is indult, ám gyakorlatilag nincs remény a Mehib pénzének megtérülésére. Informátorunk szerint a biztosító azért nem írta le még mindig a követelését, mert akkor büntetőjogi szempontból vélhetően meg kellene vizsgálni, hogy történt-e hűtlen kezelés vagy károkozás.
Különös egybeesés, hogy 1997 végétől a Horn-kormány azt az Apró Piroskát állította a Mehib Rt. igazgatóságának élére, aki a Videoton Külkereskedelmi Rt. igazgatói székét 1992-ben éppen Széles Gábornak adta át – a székesfehérvári nagyvállalat privatizációjával egy időben. Mint ismeretes, Apró Piroska lánya, Dobrev Klára Medgyessy Péter kabinetfőnöke volt az országgyűlési választási kampány során. Most pedig a Miniszterelnöki Hivatal főosztályvezetőjeként még a kubai szilveszteri útjára is elkísérte a kormányfőt.
A Medgyessy nagyváradi jó barátja, Mudura Sándor vállalkozó érdekeltségében épülő plazához is az Eximbank adott hitelt, összesen 10,6 millió euró értékben. A tavaly nyélbe ütött ügyletet szintén a Mehib Rt. biztosította. Szakács Tibor, az rt. vezérigazgatója, kérdésünkre elmondta, hogy ez esetben is költségvetési hátterű és nem üzleti alapú vállalásról van szó. A Magyar Hírlap összeállítása szerint az ország második leggazdagabb embereként számon tartott – becslések szerint 32 milliárd forintos (!) magánvagyon fölött rendelkező – Széles Gábor nem kívánt nyilatkozni a Magyar Nemzetnek az Ikarus Rt. exportügyletéről.
Egyetlen embernek volt elég lélekjelenléte szólni az utazó szatírnak a szegedi buszon, hogy valami nincs rendben
