Tartsanak ki az üzenetközvetítő apró galériák

Zsohár Melinda
2003. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bánatosan szemléli Scheffer Lívia a budapesti Kosztolányi Dezső téri felfordulást. A teret ideje volt felújítani, de a buszmegálló tövében, a virágospavilon és a csöppnyi művészeti galéria ölelésében működő rangos könyvesbolt már nem bírta ki, a közlekedési akadályok megfojtották az üzletet. A galéria azért kitartott. Tulajdonosa erősen bízik a törzsvevőiben és a nézelődőkben, nem beszélve rendíthetetlen optimizmusáról, amely a galéria nyitásakor is vezérelte. Ugyanis 1992-ben a modern képzőművészet szerelmeseként úgy vágott bele a műtárgykereskedésbe, hogy csupán a szépség iránti rajongása és biztos esztétikai érzéke irányította. Eredetileg vegyésznek tanult, és a Szent-Györgyi Albert-tanítvány Novák Ernő immunológus mellett végzett kutatásokat.
A művészet iránti szerelem a gyermekkorból fakad, a mérnök édesapa szellemi hagyatékaként marad rá. A Scheffer családot Felvidékről telepítik ki, de Budapesten újra talpra állnak. Az édesapa rajong a művészekért és a művészetért, kiállítás nem nyit nélküle, a Lékai téri templomközeli lakásban írók, költők, festők és szobrászok fordulnak meg.
Egy Kmetty János-akvarell négyszáz forintba került, de még az is drága volt sokaknak, a híres belvárosi Vass cipész például maga készítette, príma cipőért cserélt képet. Schefferék szerényen éltek, de érdekes emberekkel barátságban, a szomszédban lakott az író Benedek István. Az anyai nagyapa, Velledits Lajos írta és szerkesztette az első francia szótárt, Líviát is ezen indítattásból íratták francia iskolába. Előbb a Sacré Ceurbe került, miután azonban az bezárt, a Sion következett, amit Oleg Kosevojjá kereszteltek át az új rend szerint. Kárpótlásul azonban ebben a gimnáziumban Hársing Lajos, a kitűnő franciatanár diákja lehetett.
Majd saját család, két nagyszerű gyermek, biztos egzisztencia – 1990-ig így telt az élete, amikor váltania kellett. Merészségből textilműhelyt nyitott, amelyből 1992 novemberében, éppen péntek 13-án megszületett a parányi Tér Galéria. Mostanra helyezte ki tulajdonosa az új cégtáblát Scheffer Galéria névvel.
A galérista kereskedő vesz és elad. Vagy mégsem? Scheffer Lívia a műtárgykereskedéshez szükséges tudás és diploma megszerzése óta – csakúgy, mint hajdanán az édesapja – fáradhatatlanul járja Budapestet és az országot, ahol fiatal és kevésbé fiatal, de mindenképpen mai alkotók munkáiból nyitnak kiállítást. Az elegáns palotákban, a szerény kultúrházi miliőben, s az átalakított szuterénben a kortárs alkotókat keresi, akik a ma valóságát jelenítik meg művészetükkel. Máshogy, mint elődeik tették. Scheffer Lívia is megpróbálta azt a fajta műtárgykereskedést, amely iránt a rendszerváltás környékén elemi erővel nőtt meg az igény: antik, de legalábbis ó festmények, szobrok, dísztárgyak, műalkotások adásvételét. De aki maga is szereti a művészeteket és a műtárgyakat, az nem csupán kereskedik, hanem missziót is teljesít kimondva vagy kimondatlanul. S ő a modernek üzenetét közvetíti.
A galériatulajdonos immár ugyanabban a házban lakik, ahol üzletét megnyitotta tizenegy esztendeje. Otthonában természetesen egy-egy antik darab is föllelhető, de az igazi terepe a modern művészet. A kis galériát ma már sokan látogatják azok az alkotók, akik saját hangjukat keresik. Scheffer Lívia személyes kapcsolatot tart velük, ajánlja is őket, elmondja, melyik munka mivel ragadta meg. A kiállítótérhez lelkiekben édestestvérként hasonlító lakásában közben bensőséges hangulatú művészet- és irodalomtörténet-előadásokon, beszélgetéseken vagy az adventot, húsvétot, pünkösdöt köszöntő esten ülnek össze azok, akik a galéria baráti körében néhány év alatt összekovácsolódtak. Salamon György, Ágg Károly, Kutas László, Vetlényi Zsolt, Paál Zsuzsa és Gyenes Péter neve jól cseng a galéria vevőkörében, s aki ismeretlenül, csak úgy nézelődni toppan be, s fogékony a modernek iránt, profi tárlatvezetést kap. Ha nem vásárol, akkor is.
Mindössze tizennégy négyzetméter a kuckószerű galéria, de előtte, az utcán a saját kezűleg ültetett fákkal tágítja ki Lívia a Feneketlen-tó szomszédságában ezt az igazi városi szögletet valamely nagyobb térré. Néhány házbéli ugyanígy tesz, az elidegenedés nem divatos filozófia e társaságban. De elgondolkodni is betérnek hozzá. Fiatal informatikusok, bankszakemberek, pragmatista technokraták nyitják rá az ajtót, mert szomjazzák a transzcendens áhítatot. A képek, szobrok egyike-másika pedig Szűz Máriáról, a mennyről és a végtelenről mesél nekik. A tavalyi advent óta néhány fontos művészeti könyv is a polcokra kéredzkedett, leginkább olyanok persze, amelyek segítik a kiállított művek megértését, megszeretését.
Hogy a változó világ könyörtelen gazdasági libikókája merre lendíti az efféle parányi galériákat, sose tudható, nyugtázza Scheffer Lívia. De nem hajlandó sem szorongani, sem elvtelen kompromisszumokat kötni. Jeremiást idézi: „Rendelj magadnak útjelzőket, rakj útmutató oszlopokat, vigyázz az ösvényre, az útra, amelyen mentél!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.