Elmaradt a korábban mindennapos közlekedési káosz London utcáin, miután tegnap reggel hét órától életbe lépett a világ eddigi legnagyobb városi forgalomkorlátozási kísérlete – adta hírül a BBC. Az új szabály értelmében az autósok napi 5 font (1829 forint) ellenében hajthatnak be a belső kerületekbe. Az első órákban a szokásosnál jóval gyengébb volt a forgalom a belépési díjjal sújtott, a Hyde Parktól a Tower Bridge-ig terjedő, nyolc négyzetmérföldes körzetben. A szakemberek szerint az iskolákban tegnap elkezdődött téli szünet is hozzájárult ahhoz, hogy a közlekedésben csak kisebb fennakadások voltak. A brit fővárosban ilyenkor a szokásosnál húsz százalékkal kisebb a forgalom. A program egyik legfontosabb célja az volt, hogy minél kevesebben vigyék autón iskolába gyerekeiket. A terv szülőatyja, Ken Livingstone londoni polgármester szerint a rendszer igazi próbája éppen ezért a szünet utáni első munkanap lesz.
Miközben az első számítások szerint legalább 30 ezer autós választotta a tömegközlekedési járműveket tegnap, az intézkedés ellenzői, a konzervatív politikus, Iain Duncan Smithszel az élükön a város több pontján tiltakoztak a dugódíj ellen. Az új rendelet értelmében a fizetési kötelezettség hétköznapokon reggel hét órától este fél hétig tart. Az ötfontos díj naponta tetszőleges számú behajtásra jogosít, de este 10 óráig mindenképpen ki kell fizetni az összeget, különben akár 80 fontra emelkedhet a tarifa. A belépőjegyekből a város vezetősége évi 130 millió font bevételt remél, amelyet – a polgármester ígérete szerint – a londoni tömegközlekedés fejlesztésére fordítanak. A belvárosban máris tizenöt százalékkal emelkedtek a lakásárak, mert az itt élők kilencven százalékos kedvezményt kapnak a behajtási díjból.
A londoni kezdeményezést több mint harminc vidéki város figyeli érdeklődéssel, mert ha sikeres lesz, azok is bevezetik a korlátozást.
***
Nálunk marad a káosz. Budapest belvárosában elképzelhetetlen egy londonihoz hasonló korlátozás – nyilatkozta lapunknak Vajda Pál. A szocialista főpolgármester-helyettes szerint nem lehet csak szankciókkal javítani a város közlekedési helyzetén. Azért sem, mert a magyar autósok európai társaikhoz képest jelentős mértékű adót fizetnek az üzemanyag megvételekor, az autópálya- valamint a parkolási díjakért, ezért nem lehet elvárni, hogy újabb összegekkel terheljék őket – mutatott rá. Ahhoz, hogy a belváros forgalma csökkenthető legyen, szükség lenne többek közt legalább három új hídra és körútra, az M0-s körgyűrű befejezésére, az alsó rakpartok kiszélesítésére, hiszen a hét budapesti hídból öt a belvároson keresztül vezet – tette hozzá. (G. B.)
Egyértelmű üzenete volt Orbán Viktor tusványosi beszédének
