Külvárosi Krisztus

Négy év késéssel hozzánk is eljutott a modellből fotóssá vált Bettina Rheims kiállítása. A Jézus történetét profanizálva aktualizáló képek különböző szempontú, módszerű és mértékű adaptációs technikák eredményei. A provokatív kiállítás világszerte nagy siker, bár tagadhatatlan, hogy a kritikusok többnyire nem a képek készítőjének művészi kvalitásait szokták méltatni.

Fáy Zoltán
2003. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor Radnóti Miklós Újmódi pásztorok élete című verseskönyvét 1931-ben az ügyészség vallásgyalázás és izgatás vádjával elkobozta, Sík Sándor sietett a költő segítségére. A piarista szerzetes védelmébe vette a fiatal poétát: a képzőművészetben senki se vélekedne úgy, hogy vallást gyaláz az az alkotó, aki magáról mintázza meg Jézus Krisztus vagy bármelyik szent alakját. Mindez a szegediek számára jól érthető volt, hiszen a fogadalmi templom egyik nevezetessége Fadrusz János gyönyörű feszülete, melynek Krisztusát saját magáról mintázta a szobrászművész. A kifogásolt Arckép című Radnóti-vers is hasonló technikával készült: „Huszonkét éves vagyok. Így / nézhetett ki ősszel Krisztus is / ennyi idősen; még nem volt / szakálla, szőke volt és lányok / álmodtak véle éjjelenként!”
Sík Sándor érvelése kézenfekvő, hiszen csakugyan minden kor rajtahagyta keze nyomát a Biblia értelmezésén és képi megjelenítésén. Az ókeresztény Krisztus-ábrázolások gyakran szakáll nélküliek, esetleg Orfeusz alakjában jelenítették meg az Üdvözítőt. A híres ravennai mozaikon az ókeresztény keresztelőkápolnában Krisztus alámerítkezésekor látható például a Jordánt megtestesítő mitológiai alak is. A középkor, a gótika éppúgy a maga formájára mintázta meg az üdvtörténetet és benne a Megváltót, mint a reneszánsz sokszor célzatos módon profán alkotásai. Valójában még azt se mondhatjuk, hogy a művészet történetében korábban sohasem fordult elő a nézőközönség provokációja. Hiszen számtalan adat van arra, hogy a művészek igenis felrázni és megérinteni akarták az embereket.
A nagy különbség egy középkori freskó és Bettina Rheims–Serge Bramly fényképei között, hogy korábban Krisztus életének megjelenítése elsősorban liturgikus térben (többnyire templomokban) történt, és a műalkotás maga is szakrális tárgy volt. Régebben a kép célja az üdvtörténet eseményeinek megismertetése, az emberek jobbá tétele és üdvösségre vezetése volt. E szándék megvalósulása szempontjából bizonyos korokban az alkotó személyét teljesen másodlagosnak érezték. A hajdani fotómodell képei viszont akkor sem válnának szakrálissá, ha templom falára akasztanák a kollekciót; és bár tagadhatatlan, hogy jobbá tehetik a nézőket, és üdvösségre is vezethetnek, azt azonban nem gondolnám, hogy a fotós szakmába sztriptízsorozatokkal betörő fényképész eredeti szándéka ez lett volna. Az alkotó személyének fontossága vagy lényegtelensége viszont, ha más okból is, de mutat bizonyos hasonlóságot.
De mit akarhatott a fotós? A képeket nézve a szemlélőben óhatatlanul felmerül, hogy elsősorban nagy sajtóvisszhangot kiváltó kiállítást, amely hosszú éveken át vándorolhat a nagyvilágban, miközben szépen jövedelmez. Ez utóbbi korántsem lényegtelen szempont, kár lenne lebecsülni. Úgy tűnik, a kiállítás képeit érintő minden további kérdés ebből a szándékból értelmezhető.
Ha csakugyan Jézus életét kívánja megérteni és bemutatni az alkotó, amint a kiállítás kísérőszövegei állítják, akkor vélhetően sokkal alaposabban tanulmányozta volna az evangéliumokat és azok értelmezéstörténetét. Ez viszont nem kedvezett volna az alkalmazott divatfotóstílusnak. Legyünk őszinték: azonkívül, hogy a fényképező élete a divat- és reklámszakmával forrt egybe, valójában semmi nem indokolja ezt a fajta láttatásmódot.
Ha azonban adaptációt akar készíteni, nem ragaszkodik görcsösen ókori „kellékek” képi bemutatásához. Természetes lehet, hogy Krisztus egy külváros elhanyagolt környezetében jelenik meg, de ugyan miért gondolja úgy a fényképész, hogy itt, ebben a posztindusztriális közegben keresztre feszítéssel végzik ki a Megváltót, és töviskoronát kap? (Hogy a feminista teológiának tett nem új, ám ízléstelenségében most is elgondolkoztató gesztusképről, a keresztre feszített nőről már ne is beszéljünk.) Az adaptáció szempontjából mindez teljesen következetlen: a XX. századi külvárosban pisztollyal, rugós bicskával végzik ki az áldozatokat, ha pedig Bettina Rheims a per törvényességét kívánta volna hangsúlyozni, akkor modelljeit villamosszékbe ültethette vagy akasztófára küldhette volna. De nem így tett.
Lehetséges, hogy az alkotó a hagyományos ikonológia kiüresedését igyekezett jelezni a fenti következetlenséggel. Akkor viszont teljesen érthetetlen, hogy miért válik olykor elviselhetetlenül szentimentálissá és csöpögőssé egyik-másik felvétele. Sajnos nincs más hátra, mint hogy azt feltételezzük: Bettina Rheims a divatmagazinok címlapjain megszokott vizuális közhelyeket akarta a szakrális ikonográfia elemeivel ötvözni azért, hogy a „kereskedelmi művészet” szokott módján „sokkolja” a látogatókat. Ez tulajdonképpen sikerült is neki. De hogy minek?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.