Nem csak az elitet kell támogatnunk

Tízesztendős a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA), ennek és az Európai Unióhoz való csatlakozásnak az apropójából a közelmúltban kétnapos konferenciát rendeztek Budapesten. Ezen nemcsak az NKA múltjára tekintettek vissza a volt elnökök, hanem a jövő lehetőségeit is számba vették. Harsányi László elnököt a csatlakozás kulturális lehetőségeiről, egyáltalán: a magyar kultúra definiálásáról, valamint a támogatási rendszer lehetséges változásairól kérdeztük.

Brém-Nagy Ferenc
2003. 04. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harsányi úr, ön szerint politikai állás a Nemzeti Kulturális Alapprogram elnöki tiszte?
– Ha politikainak értelmezzük azt, hogy kormányváltásonként cserélődik a miniszter által felkért, a miniszter személyét képviselő elnök, akkor politikai állás.
– Jó ez? Lehet így hosszabb távra tervezni?
– Az elnöknek javaslattevő szerepe és az előző ciklusban bevezetett vétójoga van, a koncepciót a bizottság határozza meg, szakmai kérdésekben pedig a több mint százharminc kurátor dönt. Ők a megbízásuk lejárta szerinti „gördülő rendszerben” cserélődnek, tehát megbízatásuk átnyúlik a kormányzati cikluson. Ez mindenképpen stabilitást visz a rendszerbe.
– Ön szorgalmazta azt, hogy kuratóriumokban kevesebb művész és több közgazdász, társadalomkutató, műítész kapjon helyet. Ezzel megváltozik a kulturális értékek minősítésének koncepciója is? Netán szankciók lépnek életbe a meg nem született, vagy a nem megfelelő minőségű projektek létrehozóival szemben?
– A meg nem született művek alkotóinak a támogatást vissza kell fizetniük, ez gyakorlat. A minőség pontosan nem mérhető. Sem apparátus nincs rá, sem objektív mérce, ami alapján el lehetne dönteni: mi mit ér. Ez már a művészeti autonómiába való beavatkozás volna. Ugyanakkor nem hiszem, hogy a pályázati elbírálásnál megszülető kulturális alkotások értékének egymás mellé állítását egy-egy társadalomkutató, újságíró vagy a szakterülethez közel álló gazdasági szakember ne tudná elvégezni, főként művészek társaságában, velük együttműködve. Magam ilyesféle értékítéletet nem hozok, ez nem feladatom, de a kollégiumokban helye volna olyan értelmiségieknek, akik a különböző területekhez értenek. A kultúra nem a művész magánügye. Ezzel a koncepcióváltással az összeférhetetlenségi problémák is csökkenhetnének.
– Ön az egyik interjújában vivőközegnek mondta a kultúrát, amely számtalan helyen segítheti a gazdaságot. Hogyan állunk ezzel itthon?
– Közgazdászként egy korábbi vizsgálat során összehasonlítottam a kultúra közvetlen hatását a német, illetve a magyar gazdaságra, s kiderült: előbbiben ötször, hétszer nagyobb a kulturális termékek, szolgáltatások közvetlen felhasználása. Ez a tények felismerése, majd a gazdasági és kulturális érdekek összekapcsolása olyan expanziós lehetőség, ami nemcsak szellemi, hanem anyagi haszonnal is járhat. Sajnos, a gazdaság elemi kultúratámogató érdekének felismerése itthon még várat magára. Az elmúlt évtizedben megerősödött vállalkozók számára a kultúratámogatás sokszor csak terhes járulékfizetési kötelezettség. Az egymásra utaltság sokkal szorosabb lehetne, például az építő- vagy az iparművészet terén, amelyek Magyarországon kiestek a hagyományos kultúrafelfogásból, pedig piaci jelenlétük nyilvánvaló, ugyanakkor képesek különböző kulturális területek integrálására. Ilyen kapcsolódásokban érdemes nekünk is gondolkodni, hiszen az EU-csatlakozással nem feltétlenül a források nyílnak majd meg, inkább mentalitásbeli változás várható. Hétmilliárd forintnyi pályázati támogatásra lesz lehetőség a magyar kultúra számára, de alapvetően a turisztikával és az informatikai fejlesztésekkel öszszekapcsoltan. Programomat a „széles sávra váltunk” gondolat jegyében hirdettem meg. Nyomon követhető ugyanis, hogy számos kulturális kínálati lehetőség csak a magyar társadalom kis részének hozzáférhető. Az ok sokféle lehet: részben nem tudják, részben nem akarják megfizetni a kulturális intézmények kínálta lehetőségeket, vagy el sem jutnak ezek hozzájuk. Ezért szerintem az NKA-nak nem kizárólag azt a kultúramecénás szerepet kell betöltenie, amellyel közvetlenül az alkotás megszületése körül bábáskodik, segítenie kell abban is, hogy a mű, a kulturális program eljusson a befogadóhoz.
– Ez történne a kultúraközvetítő hálózaton keresztül. Magának a hálózatnak viszont a működtetője, fenntartója az állam. Az NKA nem azért jött létre, hogy a minisztérium által nem finanszírozott alkotói, illetve kulturális csoportokat támogassa?
– A minisztériumi támogatás a kulturális ellátóhálózatot csupán eltartja, a produktum- és a produkciófinanszírozásra gyakran nincs módja. A kultúraközvetítői hálózat egy részét az önkormányzatok csak nyomorúságos módon képesek fenntartani. Ezt a rendszert át kell strukturálnunk, vonzóvá kell tennünk. Ugyanakkor a legfontosabb kultúraközvetítő, mindenkihez eljutó hálózatra a kormányzatnak nincs befolyása: ez a média. Itt az alap rásegítése fontos lenne a nívós és ugyanakkor sokakhoz szóló kulturális produkciók létrehozásában. Új lehetőségek nyíltak a technikai forradalom hatására: internet, digitalizálás. Ezek kezelése összkormányzati kérdés. Az NKA nem hivatkozhat arra a felmérésre, amely szerint húsz év kell ahhoz, ha a megfelelő szintre akarjuk hozni a kultúrafogyasztók arányát. Nincs mandátumunk ennyi ideig várni. Lévén az NKA a legnagyobb szabad pénzekkel rendelkező kultúrafinanszírozó Magyarországon az állami és a magánszektorban egyaránt, ezért ehhez mért a felelőssége is: a tizenöt szakmai kollégium mellett az erők, energiák és a pénzek mozgósításának módját teremtheti meg.
– Ha a fogyasztót támogatják, és nem az alkotók kapják meg a pénzt, hogyan változik az eddig előfinanszírozó rendszer?
– Szó sincs arról, hogy az alkotók ne kapnának pénzt. Egyidejűleg kell több feladatot vállalnunk: támogatni az alkotót és a befogadót is. Azt, hogy milyen arányban, viták fogják eldönteni. Például a könyvkiadás jelenlegi támogatási rendszere helyett hasznosabb lehet egy nagyléptékű könyvtári beszerzéstámogatás, aminek anyagi haszna úgyis a kiadóknak jut, viszont a könyvtárakon keresztül a társadalom nagyobb részéhez juttatja el az alkotásokat. Ebben az országban sokan képtelenek megfizetni a könyvet, de szívesen kikölcsönzik. A könyvtártámogatásban később szabhatunk követelményeket is, segítve ezzel a hazai kulturális teljesítményeket: például, hogy magyar kiadóktól vásároljanak, a beszerzés mondjuk tíz százaléka a kortárs magyar irodalomra fordítódjék.


– Az NKA megszületésekor támogatott hagyományos művészeti területekhez ma már egy tágabb, az emberi élet minden területét lefedő kultúraértelmezés járul. Lehet-e az e területeket érintő szakminisztériumoktól külön támogatást szereznie a kultúrának?
– Valóban, ma a kultúrába beletartozik a környezeti kultúrától az ifjúság kultúrájáig sok minden, s ezért szükség van egy szívós, minisztériumok közötti szövetségkötésre. Ami támogatás a különböző minisztériumokkal közös pályázatokban manifesztálódik (turizmus, digitalizáció, fogyatékos művészek támogatása stb.), már többletbevételt jelent a kultúrának. Ezek a célorientált pályázatok nem változtatják meg a struktúrát: a jelenlegi kuratóriumi rendszer mellett ad hoc testületek döntenének.
– Ön többször nyilatkozta, hogy nem sok mindent kell támogatni kevés pénzzel, hanem kevesebb projektet több pénzzel.
– Ezt a célt idén kevéssé sikerült teljesíteni – részben úgy tűnik – a minden eddigit felülmúló pályázati igények száma miatt, de továbbra is állítom, hogy például harminc helyett mondjuk nyolc fesztivált kell támogatnunk, de azt magasabb összeggel és számon kérhető minőségi követelmények megfogalmazásával.
– Folytatódik-e elődje törekvése a határainkon kívül élő magyarság kulturális alkotásainak támogatására? Ez elkülönül-e a hazai művek támogatásától, vagy azonos kalapba kerül a megítélés szempontjából az egész Kárpát-medencei kulturális élet?
– Nem különül el. Konkrét pályázók kapják a határainkon túl is a támogatást, hiszen tilos továbbosztó szervezeteket közbeiktatni. Elemezendő körülmény, hogy rendkívül magas a romániai magyar műhelyek jelentkezése, míg arányaiban igen csekély a Felvidékről és a Délvidékről érkező pályázatok száma. Két kérdést kell megvizsgálnunk: valóban kevés a lehetséges pályázó, vagy netán baj van az információközvetítéssel? A határainkon kívül élő magyarság esetében a pályázati rendszert egyetlen pontban kellene liberalizálni: az adóigazolások tekintetében.
– Mostanság azt halljuk, európai csatlakozásunk sarokköve a nemzeti kultúra, ugyanakkor továbbélnek bizonyos, még a szocializmusból való törésvonalak. Nem gondolja, hogy eljött az ideje annak a vitának, amelyben tisztázódhatna egyáltalán: mi a magyar nemzeti kultúra?


– Nem biztos, hogy ezt meg kell határoznunk. Vannak működő támogatási rendszereink, s hogy a megszületett kulturális projektekből mi a maradandó, azt majd később az ezzel foglalkozók megítélik. A magyar kultúra fogalmát egy mintát jelentő kép nélküli puzzle-hoz hasonlóan kell összerakni, elemekből. A terminológiai viták ugyanakkor nem feleslegesek, felelős értelmiségi magatartást követelnek. Ma még súlyos érdekek, politikai tendenciák vannak a viták mögött, de nincs lehetőségem ezekben állást foglalni.
– Ehhez párbeszédre volna szükség…
– Feltétlenül a párbeszéd híve vagyok. Az egyik nagy lehetőség erre a magyar nyelv ügye, amelyhez egyszerre kell megjelennie a feladatrendszernek és a meglévő intézményi háttérnek, valamint a határon túli magyarság nyelvmegőrző érdekének. A nyelvi kultúra helyét nem szabad elveszteni. Ugyanakkor nem lehet a magyar társadalom számára élményeket, kultúrát adni, ha nincs európai jelenlétünk. Ehhez kell az adottságokat felismerni. Budapest például az európai kortárs zenei központ szerepét vállalhatná, hiszen a magyar zene nagyjai Európához is kötődnek, ráadásul a zene határtalan, s ez számunkra modernt, versenyképességet jelentene. Az már részletkérdés, hogy magyar zeneművek jelenjenek meg vagy a magyar művészek. De beszélhetünk a múzeumhálózat szakmai és szemléleti átalakításáról, amelyben az ingyenes kiállításlátogatáshoz olyan szolgáltatások is kapcsolódnak (pl.: kávézó, könyvesbolt stb.), amelyek nyomán a múzeumok az emberek találkozóhelyeivé válhatnak, és nem csak az osztálykirándulások szintjén. Mindehhez pénz kell, koncepció, fantázia és bátorság.


– A tavaly tavaszi választási kampány a politika frontvonalába vitte a kultúra szereplőit, megteremtve azt a csapdahelyzetet, hogy a pályázati döntések mögött mindenki politikai motivációt lásson: aki velünk van, kap, aki nem, nem. Egészséges ez?
– A felelős értelmiségi magatartással a homo politicus szerep is együtt jár. Hogy ez kiegyenlítődjék, fel kell készülni az egyenlőtlenségre, s értékelhetőségre kell törekedni jobb- és baloldalon egyaránt, hiszen a kultúra mindenütt kultúra.
– Miként vélekedik arról, hogy az elmúlt száz évben a baloldal volt az otthona a művészek legjavának?
– Nem hiszem, hogy így lenne, hiszen elég csak azokra a szereplőkre gondolnunk, akik vitathatatlanul értékeket teremtettek, és politikai értelemben hol a bal-, hol a jobboldalon tűntek fel az életük során. Nem ez alapján kell megítélni művészi teljesítményüket.
– Ez Görgey Gábor véleménye. Miért a Beszélő kapta meg a lehetőséget és a támogatást az NKA-tól, hogy különszámot adjon ki a tízéves évfordulóra? Talán nincs még egy ilyen emblematikus folyóirat, amely ennyire köthető lenne egy párthoz, illetve annak értelmiségi holdudvarához.
– Én arra biztattam a kollégiumokat, hogy a hozzájuk tartozó különböző folyóiratokban legyen az évforduló kapcsán áttekintés a terület elmúlt évtizedéről. A Beszélő főszerkesztője jelentkezett elsőként, beadott egy pályázatot, amit az adott kollégium elfogadott. De a lehetőség még mindenki számára nyitott, jöhetnek a többiek is egész évben. Egyáltalán nem mellesleg a Beszélőnek ez a száma rendkívül jól sikerült, miközben igen kritikus maradt az NKA működésével kapcsolatban.
– A kulturális alapprogram a kormányváltás után miért változtatott a reklámgyakorlatán: addig a Népszabadságban és a Magyar Nemzetben jelentek meg a hirdetései, a két politikai oldal példányszámban is vezető napilapjaiban. Miért váltotta fel a Magyar Nemzetet a sokkal kisebb példányszámban megjelenő Magyar Hírlap? Nem diszkriminálás ez?
– Nem diszkrimináció. A reklámozás helye a lényegesen csökkentett reklámköltségek elköltésére irányuló közbeszerzési eljárás döntése miatt változott meg.


– Ha elfogadjuk a jelenlegi hazai tényeket, köztük a sajtó tényeit is, azt kell mondanunk: az egyetlen ellenzéki napilap a Magyar Nemzet, tehát ha itt nem hirdetnek pályázatokat, akkor ezekből bizonyos rétegek ki vannak zárva…
– Hogy kihez juttatják el a reklámhordozók a hirdetéseket, azt pontrendszer alapján döntő közbeszerzés nem mérlegeli, ugyanis a politikai besorolást nem tudjuk bevenni ebbe a rendszerbe, csak az egész rendszer átalakításával, amire nyitott vagyok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.