-FILM-
John L. Austin nyelvfilozófiai előadásai 1962-ben nyomtatásban is megjelentek. Austin megrengette a nyelvtudományi életet. Tetten ért szavak című munkájában bebizonyosodik: a nyelvet nemcsak állítások megfogalmazására használjuk, hanem azzal, hogy kijelentünk valamit, megváltoztatjuk a világot. A szó tett. Cselekedet. A tegnap bemutatott Visszajátszásban egy rögtönzött osztálytalálkozó, a közös emlékek feletti szópárbaj és egy eldugott diktafon alapvetően megingatja az addig biztonsággal talpukon álló fiatalok egymáshoz és a világhoz való hozzáállását. A beszélgetős mozik amerikai mesterének tartott Linklater (Henyék, Mielőtt felkel a nap, Naplopók) filmjének cselekménye baromi egyszerű, a dialógusok azonban a három szereplő közötti viszonyrendszert állandóan újraszövik, újraértelmezik és bonyolult utalásokat tesznek a szoba terén túlra.
Szavak és tettek: a konformista első filmes, az anarchizmusban fuldokló, hiperaktív drogdíler sok idő után összeereszkedik egy estére. Egyikük befutott művész, másikuk önkéntes tűzoltó, aki sötétebb üzelmekből tartja fenn magát. A gimnáziumban barátok voltak, mígnem betoppant életükbe a lány. S most beszélgetnek arról, hogy mit tettek, s mit nem – beszélgetnek arról, hogy beszélgetnek. Feltör a múlt. Meg kell törni, színt kell vallani, egyikük, John (Robert Sean Leonard) bevallja, hogy megerőszakolta Vince (Ethan Hawke) akkori barátnőjét, Amyt (Uma Thurman). Innentől már kusza minden. A szó gömbvillámként cikázik köztük, aztán kopogás az ajtón: megjön az excsaj, s a villám becsapódik. Az először szűzies ártatlanságban lubickoló, gyönyörű Amy egyre jobban magához ragadja a hatalmat a szobában, mindent fenekestül felforgat és végül kegyetlen bosszút áll. Linklater filmjében minden csak verbális síkon valósul meg, a kedvesség, a szeretet, a méreg, a bosszú, mind-mind érintkezés nélkül, egymással szemben állva, csak beszélve történik. A nyelvi aktus filozófiájának oktatófilmje a Visszajátszás: a szemantikai tanszékeken vetíteni lehetne a hallgatóknak. Ahogy Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek című regényében, a Visszajátszásban is minden esemény visszavezethető egy korábbira, a figurák bonyolult és összetett jellemábrázolása nem teszi lehetővé, hogy bármit is megsejtsünk gondolataikból. A beszélgetős regények és filmek a nyelvi kifejezőerő hatalmára épülnek, szereplőik a szemünk előtt alakulnak át a kimondott szavak hatására.
A Visszajátszást a cselekmény történési sorrendjében forgatták, a rendező elmondása szerint maguk is végigizgulták a drámai dialógusokat. Miután a tökéleteset alakító, az államokban íróként is népszerű Ethan Hawke elvállalta Vince szerepét, a másik két színész már szükségszerűen adva volt.
Richard Linklater fontosnak tartja a fiatal filmesek támogatását. 1985-ben létrehozta az Austin Film Societyt, amely kiemelkedő nemzetközi filmeket kutat fel és mutat be Austinban, és nagy összeggel támogatja a texasi filmesek munkáit.
(Visszajátszás, amerikai film. Rendezte: Richard Linklater, írta Stephen Belber, forgalmazza a Budapest Film.)

Gázolás miatt állt le a közlekedés Sárospataknál