A tomba

Lassan hozzászokunk, hogy október 4-én nálunk is egyre nagyobb tömegmegmozdulásokat tartanak az állatok és a természet védelmében. Az aktualitást a Poverello adja: ezen a napon a katolikus egyház Assisi Szent Ferenc halálára emlékezik.

Fáy Zoltán
2003. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szent Ferenc életében a magunk mögött hagyott század embere oly sok érvényes dolgot vélt fölfedezni, hogy a szent rendalapító nem győzne csodálkozni a rá hivatkozók szándékait látva. Ferenc szülővárosa, Assisi és környéke zarándokhellyé vált, amelyet nem csak keresztények látogatnak. II. János Pál kezdeményezése óta ez a város az ökumenikus gondolat egyik központja is.
Ki ne érezte volna már a hely szellemét, a „genius loci”-t egy-egy különleges hangulatú városban, magányos hegycsúcson vagy festői szépségű tengerparton járva? A rómaiak, a kifejezés ránk hagyományozói valóságos szellemekre gondoltak, akik a helyhez béklyózva befolyásolják a lakott vagy lakatlan területet, azt a kis részét a világnak, ahol létezniük rendeltetett. Szellemek lengtek körül minden konkrét és elvonatkoztatott dolgot vagy fogalmat az egyszerű umbriai földművestől kezdve annak házán keresztül az egész római népig. A „Genius Populi Romani” szobra ott állt a fórumon, szakállas férfialakként, és úgy képzelték, hogy nemcsak őrködik fölöttük, hanem a nép egészéből a jobbat, az erkölcsösebbet tudja „előhozni”. A hegyek géniuszait kígyó képében tisztelték, és volt idő, amikor Rómában valóságos divatállattá vált az egyébként rettegett hüllő, amelyiknek – balszerencséjére – egerek helyett kalácsot áldoztak.
Ez a szellemhit a politeizmus hanyatlásával lassanként feledésbe merült, de a fontos, kiválasztott, megkülönböztetett helyek továbbra is az emberi élet részei maradtak. Ahogyan az idő is lehet szent és hétköznapi, úgy a különféle terek között is van megkülönböztetett szentségű és közönségesebb. A kereszténység elterjedésével mindenekelőtt a templomok váltak megszentelt helyekké, azok közül is elsőként a különleges beccsel bíró búcsújáró helyek. Ahogyan azonban a világ napjainkban ismét megmártózik a kereszténység előtti animizmus Léthéjében, úgy terjed az az elgondolás, hogy a szent helyeknek kisugárzásuk van, titokzatos áramok és energiák fakadnak a mélyből, amelyeket a kereszténység csak felhasznált és a maga hasznára fordított, de befolyásolni nem tudott. Mint ismeretes, Magyarországon például a Pilisben tör elő feltartóztathatatlanul a bioáram, de igen jelentős hely az esztergomi bazilika középpontja is vagy a híres Attila-domb Tápiószentmárton közelében.
A provincializmus harsány példáin talán még azok is mosolyognak, akik egyébként valóban érezni vélik a különleges hatásokat a világ kiválasztott pontjain. Ha a Tápiószentmárton melletti domb nem is, de miért ne lehetne mondjuk Jeruzsálem, a siratófal, az Olajfák hegye, a Via Crucis ilyen titkos energiaközpont – gondolják ők? Mért ne áradhatna ki valami mérhetetlen, titokzatos erő Lourdes-ban vagy a szelíd umbriai dombokon?
Ha nem is a különleges energiákat, de a szakrális hely rabul ejtő erejét magam is megtapasztaltam, amikor hosszú készülődés után váratlan ajándékként végül eljutottam Assisibe. Az érzés, hogy megszentelt területhez érek, egyre erősebb lett a városhoz közeledvén. Az a május eleji alkony, amikor először végigbolyongtam az ismeretlenül is betéve tudott kisvárost, mélyen belém vésődött. Assisiben mindenki otthon van.
Hiába telepedett rá a nyilvánvalóan jól jövedelmező iparág Szent Ferenc életére, és kínálta harsány, bazári portékáját az arra vetődőknek; hiába hömpölygött fel-alá a valószínűtlen összetételű turistaáradat a kisváros utcáin, lehetetlen volt megrendültség nélkül szemlélni a szűk sikátorokat és vakolatlan falú középkori házakat, amelyek tanúi lehettek a mezítlábas koldus csöndes hétköznapjainak. Igen, gondoltam, itt biztosan van valami rabul ejtő erő, amely műszerekkel nem mérhető, de érezhető. A házak közül ugyan alig áll egy-egy abban a formában, ahogyan Francesco láthatta, de mégis minden egyes kő rá utal. A San Rufino-székesegyház, ahol megkeresztelték, Klára szüleinek háza, illetve az, amelyik az eredeti helyén épült a templom bal oldalán, San Damiano, amelyet Ferenc látomása hatására saját kezűleg épített, mind-mind láthatóvá, kézzelfoghatóvá tették a történteket.
A legmegdöbbentőbb élmény persze maga a Sacro Convento és a Szent Ferenc-bazilika. Fent Giotto gyönyörű, hasonlíthatatlan szépségű freskói. A hatás leírhatatlan, a zarándokok, turisták, nézelődők hatalmas tömege özönli végig kora reggeltől késő estig a gótikus templomot, Szent Ferenc életének minden nagyobb eseménye megelevenedik a hatalmas arany-kék festményeken, és a látogatók csodálkozó, megilletődött mormogása időről időre erősödik önkéntelen zajongássá, kiabálássá, mígnem egy szerzetes hangos „silenzio, ssss!” kiáltással vet véget a hangzavarnak.
E szolid pompa tökéletes ellentéte az altemplomban látható egyszerű sír. A tomba. Itt még a legmegátalkodottabb ateista is megérezhet valamit a végtelen gyengeség erejéből. Semmi más, csak egy kő. Ott állunk előtte, busznyi magyar zarándok, megilletődve, belesimulva a mise ritmusába. Papunk is nehezen keresgéli a szavakat: ezen a helyen nem könnyű érvényesen megszólalni. Szinte elviselhetetlen a végtelen nyugalom és a megmagyarázhatatlan vibrálás kettőssége. Itt kell lennie valaminek.
És az Alter Christus életének többi helyszínén is. Carceri a város fölötti, erdőtől övezett remeteség. San Damiano, ahol talán a Naphimnusz született, és a körülötte elterülő olajliget. Greccio, a ferences Betlehem, ahol Ferenc megelevenítette a karácsonyéjszakát, és szinte birkamód bégetve mondta a „szeretet szertelen lángolásában”: be-e-e-etlehemi kisded. Az Angyalos Boldogaszszony, Porciuncula az utolsó állomás. Van valami immanens erő, mely hatalmába kerít azon a földön, ahol Szent Ferenc járt. Legalábbis így éreztem akkor. Egészen Alverna hegyéig.
Az 1128 méter magasan lévő hegytetőre társaival együtt imádkozni, böjtölni vonult vissza a világtól Ferenc. Ideális hely az elmélkedésre ma is. Párás, tiszta levegő, magas fák, csönd. Szemerkélő esőben, késő délután érkeztünk meg. Hosszú, kanyargós szerpentin végén áll a kolostor. Az erdő megnyugtató, de szokatlanul ismerős. Mintha csak otthon, a Pilisben lennék. Talán ott is áradnak az ősenergiák, titkos és felderítetlen erők, talán ugyanaz vagy hasonló a „hely szelleme”? Mindegy, gondoltam, ráérek ezen töprengeni később is. A mise után, amely a stigmatizációkápolnában lesz.
A magyar csoporton kívül mások is gyülekeztek már itt. Középen, az oltár előtt van a hely, ahol Ferenc megkapta Krisztus sebhelyeit. Különleges hangulatú kápolna. A stigmatizáció helye körül elmélyült hívek, a legkülönfélébb nemzetekből, sokféle testhelyzetben. Némelyik kissé szokatlanul átszellemült ábrázattal mered a messzeségbe. Lehet, hogy éppen jelenésük van? Hamarosan ők is megkapják a sebhelyeket?
Csak a mise alatt derült ki, hogy halaszthatatlan jógagyakorlatuk végzése közben jutottak el a megvilágosodásig. Végig törökülésben ültek, háttal az oltárnak. Olyan csekélység, mint a közelükben zajló szentmise, nem tudta kizökkenteni őket a megvilágosodás nyugalmából. Mással voltak elfoglalva: a világenergiával, mely hitük szerint azon a helyen „tör elő” a legelemibb módon, ahol Ferencet megjelölte a szeráf a sebhelyekkel. Talán még szellemeket is láttak, rémalakokat, Ferencet meg a hegy szellemét, amint kígyó képében közeledik a kápolna felé. Talán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.