Bizottsági félelmek

Lóránt Károly
2003. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi kétség, Budapest 2004 májusától az Európai Unió egyik fontos adminisztrációs központja lesz, amely nagyfokú önállósággal és a helyi sajátosságokra való tekintettel hajthatja végre a bizottság döntéseit.
Brüsszelben több száz különböző bizottság működik, de „bizottság” csak egy van, az Európai Bizottság, amely az unió legfőbb irányító szerve: itt kezdeményezik a különböző törvényeket, itt ellenőrzik azok végrehajtását, és itt döntenek a lehetséges szankciókról, ha egy tagország nem teljesíti kötelezettségeit, mondjuk, például túllépi a költségvetési hiány megengedett mértékét.
A bizottságot úgy kell elképzelni, mint a hazai minisztériumok összességét, ahol az egyes minisztériumokat „directorate general”-nak, vagyis főigazgatóságnak hívják, de a brüsszeli hivatali konyhanyelvben csak „didzsiként” emlegetik őket. Jelenleg összesen 35 „didzsi” van, amelyek részben lefedik az egyes gazdaságpolitikai területeket, részben a külső kapcsolatokkal és egyéb általános feladatokkal foglalkoznak. A bizottság élén 20 commissioner áll, akiknek nevét magyarra „bizottsági tagként” fordítják, mert a természetesebben hangzó „komisszár” már más, hasonló funkcióra foglalt. Az új alkotmány csak 15 teljes jogú bizottsági tagot ismerne el, és a 25 ország meghatározott rotáció szerint adná a bizottsági tagokat. Ezt az elképzelést azonban a jelenlegi bizottsági elnök, Romano Prodi és az újonnan csatlakozók hevesen ellenzik.
Egy brüsszeli tanácsadó cég, a Burson-Marsteller nemrég a bizottság (az apparátus) 30 magas rangú hivatalnokát kérdezte meg arról, hogy hogyan látják a kibővített Európai Unió jövőjét. Az interjúkból (Enlargement 2004, Big Bang and aftershock, Bursen-Marsteller) kiderült, hogy a bizottság vezető tisztségviselői némi aggodalommal néznek a robbanásszerű bővítés következményei elé. Megítélésük szerint az új tagországoknak nehezen megoldható feladatot jelent a csatlakozási tárgyalások során vállalt kötelezettségek teljesítése, különösen a környezetvédelem terén. „Nehéz évek elé nézünk” – fogalmazott az egyik megkérdezett, „belesodródtunk (a bővítésbe), és most ezt valahogy működőképessé kell tennünk”. Volt olyan vélemény is, hogy a bővítést legalább tíz évvel el kellett volna halasztani, hogy a csatlakozó országok valóban felkészülhessenek a tagságra, de hát a „történelmi lehetőséget” meg kellett ragadni. A bizottság vezető tisztségviselői leginkább Lengyelországtól tartanak, aki „rendkívül makacs”, és „agresszíven védi nemzeti érdekeit”. Magyarországgal kapcsolatban ilyen aggodalmak nem merültek fel.
Az első összecsapás a nettó befizetők és az új tagországok között már 2004-ben, a 2007–2013-as költségvetés vitájának megkezdésekor várható, amikor is az új tagországok mindent meg fognak tenni a strukturális alapok növelése és a javukra való árcsoportosítása érdekében. Jelenleg a tagországok GDP-jük 1,27 százalékát fizetik be a közös költségvetésbe. Arra a kérdésre, hogy ez elég lesz-e az új országok felzárkóztatásához, az egyik interjúalany így válaszolt: „sokkal többre van szükségünk, ha valóban integrálni akarjuk őket”. A hozzájárulások emelése azonban távolról sincs napirenden.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.