Könyvtáj

Csontos János
2003. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gutenberg-galaxisnak becézzük, és ez korántsem megalománia: a könyv világa tényleg olyan, mint egy párhuzamos világegyetem. Minden benne van, s persze semmi sincs benne a maga valóságában – beleértve mi magunkat is. Borges a végtelenség metaforájává avatta a könyvet és a bibliotékát; míg Eco a könyvtárat filozófiai krimijében, A rózsa nevében a tökéletes labirintussal azonosította. A betű hatalmát sokan temették már, megjósolván, hogy visszaveszi elsőszülöttségét a kép: a mozi, a tévé, a videó. A gondolkodni rest tömegeket minden időben az illusztrációk érdekelték inkább, az ezredforduló klipkultúrájának képömlenye mögött azonban csekély a tartalom. A könyvet újabban a számítógép, az internet frontális támadásától féltik, ám árulkodó fejlemény, hogy immár megjelentek a könyv alakú elektronikus ketyerék: a gép idomul a könyvhöz, nem pedig a könyv a géphez.
Csoda-e, ha a könyvet, ezt az egyszerűsége ellenére mitikussá emelkedett tárgyat a társművészetek is felfedezik maguknak? Sokáig bevett dolognak számított, hogy a képzőművészetről lehet, sőt illendő okos könyveket írni – a könyvről azonban hallgattak a képzőművészek. Nem arról van szó, hogy nem tekintették kezdettől műtárgynak is – elég csak az iniciáléfestő krónikaszerzőkre vagy az elhíresült corvinákra gondolni. Az a lépés hiányzott, hogy a könyv ne csak az esztétikum hordozója, de tárgya, témája is legyen. A minden lében kanál XX. század, amely annyi más választóvonalat lerombolt, ezt a Rubicont is átlépte. Hazánkban is jó ideje működik már könyvművészek, művészkönyvesek társasága, akik a merített papírok varázslatos világát akár a legszélsőségesebb izmusokkal is megpróbálják összeboronálni. Érdekfeszítő kiállítások, katalógusok születtek az új képzőművészeti irály bűvöletében. Érezhető volt azonban: ez valamiféle közbülső állomás – csupán az volt a kétséges, vajon merre vezet innen út.
Pataki Tibor festőművész – maga is művészkönyves – az Újlipótvárosi Galériában megadott egy lehetséges útirányt. Könyvtáj című tárlatán már nem a konkrét kötetekkel machinál, csupán azok festett képével. Az érdekli, milyen faktúrákat lehet csinálni a könyvek metszetéből, lapjaiból. Őt nem a könyv gerince foglalkoztatja (mint az újgazdag lakberendőzeket, akik a fáma szerint egy sor zöld, egy sor bordó sorozatot rendeltek a vitrinbe a folthatás végett), hanem a másik, a felénk nyitott oldal. Egy könyvgerinccel igazából nincs mit kezdeni – olyan, amilyen. Bezzeg a vágott rész! Az mozog, él, lélegzik. Hozzá lehet rendelni évszakokat (tavaszt, nyarat, őszt – csupa meleg színt), de akár haikukat is. Hozzá lehet rendelni viszonyunkat a préselt könyvlapokon rejtőző világhoz, e temérdek nyilvános titokhoz. S hogy mi értelme mindennek? Körülbelül annyi, mint nevetni, szeretni vagy éppen – olvasni.
A kiállítást megnyitó művészettörténész, Lóska Lajos Hrabalt emlegette e könyvtájképek láttán, a Gyöngéd barbárokat. De mondhatta volna a Túlságosan zajos magányt is. Olyasmiről volt szó, hogy a könyvtárgykészítők különbséget tesznek-e jó és rossz, szívüknek kedves és közömbös, értékes és értéktelen könyvek között, mielőtt felszabdalják azokat, hogy mindenféle metszeteket készítsenek belőlük. Állítólag különbséget tesznek (jóllehet nem olyan alapon, mint a könyveket szellemi veszélyességük szerint osztályozó könyvégetők) – szemben a hrabali pincével, ahol minden könyvnek a sorsa („fata libelli”) ugyanaz lesz: a közös enyészet. Egy hivatására érzékeny írót magától értetődően izgat könyveinek utókora (hiszen az egyben az ő utókora is). Hát még akkor, ha olyan sokrétű a személyes életrajza, mint Hrabalnak, aki egy időben a Spalená utcai papírzúzdában kereste meg a mindennapi betevőt. Természetesen a történetnek itt a legkevésbé sincs vége: képzeljük el, amint az (akkor még titkos) írót időről időre felkeresi munkahelyén képzőművész barátja, Jiri Kolár, mert papírmontázsaihoz kiváló nyersanyaggal szolgál a nevezetes papírzúzda…
Világok rongya, könyvtár a neved! – fakadt ki Vörösmarty, s hosszú ideig botor módon azt gondoltam, hogy ez is olyasfajta, korát megelőző szürrealista metafora, mint hogy az emberiség sárkányfog-vetemény. Évek múlva esett le a tantusz, hogy nagy poétánk egyszerű technológiai evidenciát emelt költészetté: az idő tájt a papírt tényleg rongyból csinálták. Később azonban fejlődött a tudomány, és már a papír is jobbára csak papírból készült. Ifjan és bohón úgy képzeltem, hogy az egész könyvipar egyetlen nagy perpetuum mobile – valami olyasmi, mint amikor az űrhajósok vizeletét (bocsánat) ésszerűségi okokból ivóvízzé alakítják. (Adódna továbbá párhuzamként a saját farkába harapó kígyó – de ez már az idő haladtával mintha nem is annyira a posztmodern esztétika szimbóluma volna, mint sima pornográfia.) Az ember persze felnőtt fejjel tudja, hogy a könyvet nem csupán más könyvekből hozzák létre (miként az embert más emberekből) – mégis olyan jó hinni, hogy a borgesi végtelen folyamatábra meg az Eco-féle könyvtárlabirintus mégiscsak létezik.
S ugyan mi is történhetne velünk, ha mégis minden másképpen van? Legfeljebb eltévedünk egy szívünknek kedves könyvtájon…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.