Szomszédok

Amekkora vihar dúlt a Nemzeti Színház miatt, olyan nagy most a béke a szomszédságában épülő kulturális tömb körül. Pedig ez az építkezés csaknem háromszor annyiba kerül, mint a teátrum, és három intézmény közös lakhelye lesz. A tervezés és kivitelezés, bár ezt a jelenlegi kulturális tárca szívesen elhallgatja, még az Orbán-kormány idején kezdődött, alapkövét is a korábbi miniszterelnök rakta le. Százötven éve nem volt hasonló nagyságú kulturális beruházás Magyarországon.

Hanthy Kinga
2003. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A beruházó és a közreműködők erőfeszítéseinek köszönhetően a szakmai koncepciók menet közben történt módosítása és a szükséges áttervezések ellenére sem változott a beruházás költségvetése” – olvasható a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) bokrétaünnepre készített sajtóanyagában. Az előzmények ismeretében valóban szép teljesítmény, hogy sikerült a keretben maradni. Az eredeti elképzelés szerint ugyanis a Modern Magyar Művészetek Múzeuma, a Hagyományok Háza és a Nemzeti Filharmonikusok otthonát a jelenlegitől gyökeresen eltérő elképzelések szerint tervezték, és csak 2001-ben született meg az a döntés, hogy közös épületben helyezzék el a három intézményt. A most már végleges tervek szerint a Modern Magyar Művészetek Múzeuma helyére 2004-től a Ludwig Múzeum kerül. Az építkezés végösszege 31,3 milliárd forint, ennyiért három berendezett, a legkorszerűbb technikával felszerelt, kulcsrakész intézményt kap a hazai kulturális élet. Az épület nálunk eddig szokatlan és ismeretlen finanszírozási – Public-Private Partnership (PPP) – konstrukcióban épül, ami annyit jelent, hogy magánberuházásban készül el, majd a költségeket az állam az üzemeltetés során folyamatosan törleszti. Minden bizonnyal a magántulajdonos, a millenniumi városközpont egészét építtető TriGránit Rt. a békesség záloga, feltehetően miatta nem vált szakmai, de főleg politikai csatározások tárgyává a leendő kulturális tömb.
A nagyközönség a bokrétaünnepig nem tudta, ki az épület tervezője. Pedig a Nemzeti Színház közvetlen szomszédságában emelkedő falak nemsokára éppúgy meghatározzák a pesti Duna-part látképét, mint azok az épületek, amelyek majdan a millenniumi városközpontban állnak. Amint Zoboki Gábor, a kulturális tömb vezető tervezője, a Zoboki, Demeter és Társaik Építésziroda ügyvezetője elmondta, a TriGránitnak mint magánberuházónak nem is kellett volna pályázatot kiírnia, elvégre a magántőke onnan rendel árut, ahonnan akar. Egyébként is az eredeti elképzelés szerint ebben a kilencvenezer négyzetméteres épületben csupán hétezer négyzetmétert foglalt volna el a Modern Magyar Művészetek Múzeuma, a nagyobbik részben 1800 férőhelyes parkoló, két alacsonyabb kategóriás szálloda, irodaház és aukciósház kapott volna helyet. A tíz meghívott tervezőiroda számára tehát sok más, a millenniumi városközponthoz tartozó épület mellett csak az egyik feladatot jelentette a későbbi kulturális tömb arculatának kialakítása.
A javarészt Kanadából érkezett zsűri döntése nyomán két pályázó maradt versenyben erre az épületre: Zoboki Gáborék, valamint Skardelli György, a Budapest Sportaréna tervezője. A feladat azonban némileg megváltozott, mert később a kulturális tárca azt igényelte, hogy a múzeum mellett a Hagyományok Házát is helyezzék el az épületben. A második fordulót követően Zoboki Gábor és építésztársai mellett döntöttek, így 2000 decemberében ők kapták a megbízást. A hangversenyterem még nem szerepelt a tervezési programban. Amikor azonban kiderült, hogy nemzeti koncertterem céljára az Erkel Színház túlságosan drágán alakítható át, a TriGránit ajánlását elfogadva ezt is beleillesztették a most már kulturális tömbnek nevezhető épületegyüttesbe. Így lett az eredetileg hétezer négyzetméteresre tervezett múzeumelképzelésből negyvenötezer négyzetméteres kulturális tömb. Zoboki Gábor és társai folyamatosan dolgoztak a terveken, amelyeket a változó igények szerint többször át kellett alakítaniuk. Közben sikerült bevonniuk a munkába Russel Johnsont, a világ egyik legnevesebb akusztikusát, akinek másfél oldalas referencialistáján nagynevű zenei színházak és hangversenytermek szerepelnek. A végső terv 2001 novemberére állt össze, márciusban kapták meg az építési engedélyt, és a beruházó TriGránit Rt. a kulturális tárcát vezető Rockenbauer Zoltán és Orbán Viktor miniszterelnök jelenlétében és közreműködésével letette az alapkövet.
Az új kormány most a bokrétát helyezhette fel a szerkezetkész épületre, de előbb némi változtatást végzett az alapkoncepción. Az eredeti elképzelésben még az szerepelt, hogy az államnak adományozott Vasilescu-magángyűjtemény kerül a Modern Magyar Művészetek Múzeumába. Az új vezetésű kultusztárca azonban úgy döntött, hogy a jelenleg a várban lévő Ludwig Múzeum kapja meg ezt a helyet. („Ezen koncepcióváltás eredményeképpen némileg átszervezésre került az épület” – olvasható a sajtóanyagban.) Koncz Erika, az NKÖM helyettes államtitkára elmondta: a Görgey Gábor vezette minisztérium 2002 decemberében fogadta el az új szakmai koncepciót, és döntötte el, hogy a Ludwig Múzeum befogadása számára alakítsák át az eredetileg a Modern Magyar Művészetek Múzeumának tervezett helyet. A megürülő várbeli épületszárnyban pedig a Magyar Nemzeti Galéria mutathatja be méltó körülmények között XX. századi gyűjteményét. (A galéria jelenleg még tárgyal a Vasilescu-gyűjtemény jövőjéről.)

A modern művészet mellett a népművészet is helyet kap a kulturális tömbben. A Hagyományok Házában lesz a Magyar Állami Népi Együttes központja is. A tizennégyezer négyzetméteren négyszázötven személyes zenés színház és koncertterem, könyvtár, archívum, táncház és kézművesműhelyek is helyet kapnak. Az új vezetésű NKÖM itt is igényt tartott a változtatás jogára: a kézművesműhelyek javára csökkentette az irodákra szánt területet. A nemzeti hangversenyterem terveiben csak annyi volt a hiányosság, hogy az Állami Énekkar próbatermeinek is helyet kellett utóbb találni.
Mivel az épület ebben a kormányzati ciklusban elkészül, remény van arra, hogy az elképzelés már nem változik. Zoboki Gábor azonban úgy látja, hogy bár a ház épül, még nincs kidolgozott üzemeltetési program. A szakemberek előtt nyilvánvaló, hogy az épülő színháztermek akusztikai technikájuk miatt kizárólag zenei előadásokra lesznek alkalmasak – prózai darabok előadására ott a Nemzeti Színház –, még sincs egyetlen zenész sem a most felállított szakmai kuratóriumban. Koncz Erika elmondta, hogy a művészeti tanácsban helyet kaptak az érintett intézmények vezetői is. Az építész szerint az sem tudható ma még, hogy a napokban kinevezett Kiss Imre pontosan milyen felelősségi körben látja el az épület intendánsi feladatait, és ehhez hány emberre lesz szüksége. Mintha most kezdene éledezni a minisztérium, és próbálná felfogni, miféle feladatok elé állítja a kulturális tömb elkészülése. A miniszteri biztosként a program élére állított Homolya László nagyszerű műszaki szakember ugyan, de mind ez idáig nem volt felelős a műsortervekért.
A sajtó munkatársai eddig csak célozgattak rá, ám előbb-utóbb mindannyian szembesülünk azzal, hogy is néz ki egymás mellett a Nemzeti Színház és az egyre magasabb új épület. A színház hajója egy ideig magányosan úszhatott, most azonban meg kell találnia a helyét a környezetében. Zoboki Gábor arra a kérdésre, figyelembe vették-e a tervezés során a Nemzeti sajátosságait, óvatos, finom választ ad. Úgy tekinti, mondja, hogy a színház a terület központi helyén mint egy körüljárható szobor emelkedik, s ennek egyik háttere a most épülő kulturális tömb, melynek főhomlokzata a Nemzeti Színházra néz. Visszafogott, modernista épületet terveztek, amely egyértelműen a jövőbe tekint, még ha a múlt kultúráját fogadja is be. Az építész úgy véli, ahogy a világörökség részét képező Andrássy úton megfér egymás mellett a szinte egyidős, de különböző építészeti stílust képviselő Operaház és a Divatcsarnok, nem zavarja egymást e két különféle ízlésvilágot képviselő épület sem a millenniumi városközpontban.
Százötven éve nem volt ilyen nagyságrendű kulturális beruházás Magyarországon, mint a hónap elején megbokrétázott épület. Vajon az átadóünnepségre meghívják-e azokat, akik ezt a tervet elindították, kidolgozták, majd az utódoknak hagyták? A kultúra, ugyebár, politikasemleges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.