Varsó megvétózhatja az alkotmánytervezetet

Hátrányosan érintené az EU kis és közepes tagállamait a nizzai szerződésben rögzített, országonként meghatározott szavazatisúly-megosztási arányok tervezett megváltoztatása. Az uniós alkotmány a szavazati súlyarányokat a négy nagy tagállam javára módosítaná, míg a változás legnagyobb vesztese Lengyelország és Spanyolország lenne. Varsó – saját és a többi újonnan csatlakozó állam érdekeinek védelmében – végső esetben az alkotmánytervezet megvétózását fontolgatja.

Fiát Gábor
2003. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Együttesen a szavazatok 29 százalékával rendelkezne az uniós döntéshozatali mechanizmusban az EU-ba belépő tizenkét új tagállam (Romániával és Bulgáriával) – a 2000-ben elfogadott nizzai szerződés alapján –, míg az EU belső magját képező német–francia koalíció mindössze 17 százalékot képviselne. A Nizzát kiváltó új alkotmány ugyanakkor a Berlin–Párizs tengely számára már 29,3 százalékos szavazati súlyt biztosítana, míg az újonnan csatlakozó, a felzárkóztatási támogatásokra, az úgynevezett kohéziós alapokra igencsak rászoruló „tizenkettek” súlyaránya 22,6 százalékra esne – mutat rá a Polgári Platform nevű, a varsói parlamentben ellenzékben lévő liberális párt két vezetőjének a Gazeta Wyborcza napilapban a minap közzétett tanulmánya.
A nagy államok (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia és Olaszország) által elfogadtatni szándékozott módosítás révén a kibővített unió Donald Tusk és Jan Rokita szerint nem a „több Európát” jelszót realizálja majd, hanem inkább a „több Franciaországot és Németországot” – az új tagok rovására. A dolgozat szerzőinek megállapítása szerint a francia–német koalíció Nagy-Britanniával és Olaszországgal kiegészülve elegendő szavazattal bír majd ahhoz, hogy saját érdekeit juttassa érvényre a mindenkori döntéshozatalban, megtorpedózva a kis államok javát szolgáló kezdeményezéseket. Így az alkotmány mögött álló politikai projekt sokkal inkább egy Párizs–Berlin központú direktórium, mintsem az egységes Európa kialakulásának irányába mutat. A projekt megvalósulása esetén a gazdag és nagy országok a jövőben képesek lesznek az integrációt a maguk által kiválasztott területeken tovább mélyíteni, míg a szegényebb kicsi és közepes államok lemaradnak az integráció folyamatában. Mindez éles ellentétben áll a nizzai jövőképpel, amely a szegényebb kis és közepes országokat támogatta, ezeket jelölve meg az integráció politikai kedvezményezettjeiként.
Lengyelország – területe, népességszáma alapján – az unió hatodik tagállama lesz, a nagy, gazdag, illetve a kicsi és kevésbé jómódú államok közötti egyensúly megteremtésén munkálkodó, az egyenlőbbeket, az elit klubok, belső körök létrejöttét leképező s az ebből következő dezintegrációs folyamatokat kizáró, egységes, demokratikus uniót szeretne – amely kérdésben az országban ma gyakorlatilag konszenzus van az EU-párti politikai erők körében.
A nizzai szerződésben szavazati súlyát tekintve Spanyolországgal együtt felülreprezentált Lengyelország célja Európa utolérése kell hogy legyen, amely valamennyi, az unióba belépő ország számára elérendő cél. Mindezt Varsó úgy segítheti elő, ha a kontinens egyik vezető államaként a belépő államok számára kedvezőtlen döntések blokkolásának jogát biztosító, „ellenállási potenciállal” felruházva vesz részt a bővítés utáni uniós döntéshozatalban. A politikában ugyanis továbbra is az erő, és nem a deklarációk számítanak. Nizza felrúgása ugyanakkor olyan fokú pozícióvesztést eredményezne Lengyelország s közvetve az egész kelet-közép-európai térség számára, amely 40-50 éves periódusra nyújtaná ki az Európa nyugati feléhez történő felzárkózást – mutat rá a liberális politikusok tanulmánya.
Jacek Saryusz-Wolski, a lengyel Európai Integrációs Hivatal volt vezetője, aki az előző jobboldali kormány megbízottjaként a nizzai szerződés egyik lengyel tárgyalója volt, a Rzeczpospolita napilapban közölt publicisztikájában a célok tekintetében gyakorlatilag a Polgári Platform vezetőivel megegyező álláspontra helyezkedett. Véleménye szerint Nizza politikai és demokratikus legitimációval bír Lengyelországban az EU-csatlakozásra igent mondó referendum, illetve a szejm támogatása révén. Az országot jelenleg vezető baloldali politikai elit nem adhatja fel a nizzai elveket, mert azzal szavahihetőségét kérdőjelezné meg a társadalom körében. Saryusz-Wolski elégedetten nyugtázta, hogy a kormányközi konferencián sikerült vitát nyitni az alkotmányról, amelynek keretein belül a lengyel kormány várhatóan következetesen képviseli majd az ország nemzeti érdekeit. Az egykori lengyel tárgyaló hangsúlyozta, hogy Lengyelországnak az alkotmányról folytatott vita során ragaszkodnia kell a szavazati elosztási rendszer Nizzában elfogadott szabályaihoz, amelynek az alkotmányba való beemelése Varsó számára stratégiai kérdés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.