Két évvel ezelőtt ön még azon véleményének adott hangot, hogy az építőipari konjunktúra hosszú távon fennmarad. Prognózisa nem jött be. Miért?
– A több esztendeje tartó bővülésen belül kiemelkedő év volt a tavalyi, amikor a termelés értéke húsz százalékkal nőtt, s volumene elérte az 1,44 milliárd forintot. Az előrejelzések azt mondták, hogy a kedvező folyamat továbbra is megmarad. Az utóbbi évek növekedését az állami és önkormányzati megrendelések, valamint a külföldi multik által eszközölt beruházások – irodaházak, áruházak, bevásárlóközpontok, ipari ingatlanok – generálták. Az idén azonban visszaesett a termelés. Ezt egyesek a hideg téllel próbálták magyarázni, ezt azonban a szakma nem tudta elfogadni, mert az időjárás miatt csak néhány napos lehetett a csúszás. Ma már látjuk, hogy a gazdaságkutatók sem számoltak azzal, hogy a kormányváltás ekkora terhet ró a gazdaságra. Az állami pénzek pedig elfogytak.
– A problémákra mennyiben lehet megoldás az uniós pénzek felhasználása?
– Sokan bíztak és bíznak abban, hogy az idén és jövőre özönlik majd az uniós támogatás. A reálisabban gondolkodók azt mondták, igen, ennek megvan az esélye, de ehhez profi előkészítettség, megfelelő magyar kormányzati társfinanszírozás és intézményhálózat szükséges. Azon kívül, hogy a beérkezett kétezer ötlet közül 700 elképzelést kiválasztottak, nem sok minden történt, s nem látjuk a megfelelő intézményrendszert, mechanizmust, amely a pályázatok sikerét garantálni tudja. Úgy látom, hogy a kormányzat már felismerte a hibákat, de ez nem elégséges, gyors intézkedések is kellenének.
– Reális veszély az, hogy a magyar cégek kiszorulnak a bővítéssel saját piacukról?
– A közösségi tagországokban az elkövetkezendő években stagnálni fog az építőipar, így régiónkban keresnek piacot a külföldi cégek. Nem a nagy multik jönnek majd, hiszen azok egy része már itt van, hanem a kis- és középvállalkozások. Ezen társaságok mérete, tőkeereje is nagyobb, mint a magyar cégeké, ráadásul brüsszeli kapcsolatrendszerük is régebbi és fejlettebb.
– Milyen lehetőségeik lesznek a magyar cégeknek a közösség piacán?
– Nem nagyon reménykedhetünk, bár a közösségi piac nyitott, a tagországok azonban elég erősen védik saját vállalkozásaik érdekeit. Általában a közbeszerzéseken 60-80 százalékban az adott ország vállalkozói a befutók. Éppen ezért saját piacunkra, valamint Horvátországra, Romániára, Ukrajnára és Oroszországra kell koncentrálnunk. Ezen országok némelyikében a befektetésekhez azonban a nagyobb kockázatok miatt állami garanciák is szükségesek.
– Nemrég Medgyessy Péter Kínában azt javasolta, hogy a kínai építőiparnak is be kellene kapcsolódnia a magyarországi autópályák építésébe. Helyesnek tartja, hogy amikor idehaza egy ágazat gondokkal küzd, akkor a miniszterelnök újabb vetélytársakat toboroz külföldön? Egyébként ön tanul már kínaiul?
– Remélem, erre nem kerül sor. A kínai állami építőipari vállalatnak, a China Road and Bridge Corporationnek egyébként nincsenek magyarországi kapcsolatai. A második kérdésére a válaszom: nem tanulom a nyelvet.
– Lehet, hogy olcsóbbak lennének a kínaiak.
– A mi árainkkal bármilyen árversenyben indulhatunk. Csak akkor lennénk vesztesek, ha adott esetben a külföldi cégek tőkét áldoznak fel az árleszorításért, hogy ezzel tönkretegyék a magyarokat. Egy ilyen helyzetet a tőkeszegény hazai cégek nem élnének túl. Erre más ágazatok esetében sajnos már van példa. Így ennek megvan a veszélye, mint ahogy annak is, hogy a hazai vállalkozások jelenlegi fővállalkozói pozíciójukból alvállalkozókká válnak. Az is elképzelhető, hogy a magyar cégeket a külföldiek felvásárolják, ám ennek valószínűsége a csatlakozással csökken. Nagyobb a realitása viszont az agyelszívásnak, amikor a képzett munkaerőt csábítják el.
– Van módszer a túlélésre?
– A túlélés útja lehet a klaszterek alakítása, valamint a fúziók, s a sikerekhez szükségesek az állami és önkormányzati támogatások, megrendelések is. Az építőiparba juttatott kormányzati pénzek jó befektetések, hiszen túl azon, hogy a megépült otthonok, üzemek, utak növelik a nemzeti vagyont, munkahelyek jönnek létre, az államnak jelentős bevétele származik belőle.
– Hazánkban milyen egyéb problémákkal küzdenek a vállalkozások?
– A megrendelések csökkenése mellett a másik legnagyobb problémánk a bizonytalanság. Például nem tudjuk, hogy a költségvetésben miként alakul majd például a telekáfa 25 százalékos kulcs alá minősítése. Ez elbizonytalanította a lakásépítő cégeket. Nem tudjuk azt sem, hogy a kutatás-fejlesztési hozzájárulást, annak mértékét miként képzelte el a kormányzat. Nem vitatjuk az erre fordítandó források alacsony szintjét, amelyet valóban szükséges lenne emelni. Azok az elképzelések viszont, hogy csak az ötven fő feletti vagy csak a nyereséges cégek fizessenek e címen, meggondolatlanok, közgazdaságilag abszurdak. A piaci szereplők helyzetét csak tetézi az energia árának emelkedése. De ide sorolnám az ökoadó kivetését is.
– Sok cég még mindig közömbös a környezetvédelemmel, s az államnak rengeteget kell még e területre költenie.
– Ez igaz, csak azt nem értjük, hogy például a téglagyártásban miért kell az unió által elvárt környezetvédelmi elvárásoknál, légszenynyezettségi mutatóknál nekünk többet vállalni. Ez ugyanis jelentős pluszkiadásokat ró majd a cégekre s ezáltal a fogyasztókra is. Ha ezeket a terhelési díjakat bevezetik, akkor ez az infláción felül nyolc-tíz százalékos áremelkedést jelenthet majd a termékek árában. Nem tartom helyesnek azt, hogy minden kedvezőtlen intézkedést az uniós csatlakozással indokolnak, mert ez így egészében nem igaz.
– A kormánnyal folytatnak szakmai konzultációkat?
– E problémákban minket nem kerestek meg, a szakma véleményét nem kérték ki. A lépésekről a sajtóból értesülünk.
– A szakma sokszor azt kifogásolta, hogy az építésügy feladatai több minisztérium hatáskörébe tartoznak. A kormány szeptemberben létrehozta az egységes Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalt. Ez nem pozitívum?
– Üdvözlendő lépés, ám kérdéses, hogy feladatának végzéséhez megkapja-e a szükséges hatásköröket és pénzeket. Ennek hiányában ugyanis csak látszatintézmény lesz. Úgy tudjuk, a hatásköröket januártól megkapják.
– Ha tárgyalni szeretnének a kormánnyal, Csabai Lászlóné kormánymegbízotthoz vagy Fegyverneky Sándorhoz, az új hivatal vezetőjéhez fordulnak?
– Azt gondolom, eddig lényegében nem változott semmi, s ha problémánk, javaslatunk van, akkor ugyanúgy több minisztériumot keresünk meg.
– Melyek azok a problémák, amelyekről a szakma maga tehet?
– Ma már az ágazatban jelentős méreteket öltött és komoly értéket képvisel az úgynevezett körbetartozás, ami ellen együttesen kell fellépnünk. De más esetekben kiszolgáltatottak vagyunk. Ide sorolható az a befektetői magatartás, amikor tendert írnak ki egy projekt megvalósítására. Az építőipari cég akár hónapokat is dolgozik a tervezésen és az ajánlaton, majd a dokumentumokat benyújtja. A befektető azt a munkát, amit sokmilliós költséggel kellett volna neki elvégeztetni, több céggel ingyen készítteti el. Így ezt a magatartást szankcionálni kellene.
– Mára halaszthatatlanná vált a szakmunkásképzés fejlesztése, hiszen egyes szakmákban hiány van. A munkaerőhiányt sokak szerint külföldi, illetve határon túli magyarokkal lehetne pótolni. Mit gondol erről?
– A hazai képzés bővítése mellett szükség lesz ilyen lépésre. Elképzeléseink szerint a szomszédos országokban indítanánk képzéseket, s hoznánk létre munkaerő-toborzó irodákat. Ezzel az emberkereskedelmet, a feketemunkát is meg lehetne szüntetni.
– A feketemunka nem csak a szakmunkások körében létezik.
– Valóban. A munkavállalói ellenőrzések korlátozódnak a kisvállalkozások fizikai dolgozóinak ellenőrzésére, miközben a multiknál számtalan menedzser engedély nélkül végzi tevékenységét.
– A hazai szakember-utánpótlás hiányában mennyiben játszik közre az alacsony bér?
– Az iskolából kikerülő gyerekek szülei azért nem adják csemetéjüket építőipari szakmunkásokat képző iskolákba, mert a statisztika szerint ebből a szakmából nem lehet megélni. A valóság a statisztikai adatok alapján azonban nem annyira rossz, mint azt sokan gondolják, hiszen sok kisebb méretű cég zsebbe fizeti a munkabért.
– Ez a jelenség mennyire jelent problémát a nagyobb méretű vállalkozásoknak, amelyek nem tudnak zsebből zsebbe fizetni?
– Nagyon is, hiszen a kicsik sokszor ezért tudnak olcsóbbak lenni.
– Építészmérnök-hallgatók nemrég arról szóltak, hogy a vállalkozások nem tesznek különbséget az építész- és az építőmérnök-végzettség között. Lát ebben konfliktust?
– Egy kivitelezőcégnél az, hogy valaki építő- vagy építészmérnök, nem jelent nagy különbséget, ez inkább csak a tervezésnél válik ketté. Úgy gondolom, ez nem gond. Nagyobb hiba az oktatásban, hogy a hallgatók a mai napig nem ismerhetik meg az uniós szabványokat.
– Mit gondol, ha öt év múlva beszélgetünk, miről fog beszámolni?
– Az egyik alternatíva lehet, hogy a hazai cégek csődbe mennek, vagy csak alvállalkozói lesznek a beruházásoknak. A másik lehetőség, hogy egy letisztult uniós piacon megerősödött magyar vállalkozásokkal találkozhatunk. Ezt ma még nem tudni.
***
Medgyessy Péter kínaiakkal tárgyalt.
„Magyarország Kína számára egyfajta bázis lehet” – jelentette ki tegnap a kormányfő, amikor Csang Cse-kang kínai kereskedelmi miniszterhelyettessel tárgyalt. Medgyessy Péter a jövő évi gazdasági prioritások közül kiemelte az úthálózat-fejlesztést, az infrastrukturális beruházásokat, a városi közlekedés javítását. Csang Cse-kang közölte: ösztönzik a kínai vállalatokat, amelyek részt kívánnak venni a magyarországi infrastrukturális beruházásokban. Reményét fejezte ki, hogy a jövőben emelkedik a magyar kacsa- és libahússzállítások mennyisége is. Medgyessy Péter elmondta: minden vállalkozót szívesen lát a budapesti metróberuházással kapcsolatban. (MTI)

Magyar Péter embere magyar katonákat küldene Ukrajnába, Menczer Tamás reagált a hírre