Lízingpiac: jutalékra hajtó autókereskedők

Minden kedvező forgalmi mutató ellenére bizonytalan a magyar lízingpiac. A forint gyengülése megingatta a devizaalapú konstrukciók iránti bizalmat. Az ügyfelek ma már kevésbé tudják, hogy euró-, forint- vagy svájcifrank-alapú konstrukciót válaszszanak. Az autókereskedők egy része pedig azokat a lízingcégeket „ajánlja”, amelyek megfelelő jutalékot fizetnek számára.

Csákó Attila
2003. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év első kilenc hónapjában az eladott új autók darabszámának növekedése mellett a lízingszerződések száma is emelkedett. Manapság azonban nehezen igazodnak el az ügyfelek, és sokan nem tudják, hogy melyik konstrukciót – euró-, svájcifrank- vagy forintalapú – válasszák. Palotai József, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a VB Lízing Kft. ügyvezetője szerint a tisztánlátá-sért jó tudni: a devizaalapú lízingnél a finanszírozó euróban veszi fel a hitelt, ezt forintra konvertálja, s ebből nyújt hitelt az ügyfélnek. Utóbbi forintban teljesíti törlesztését, amit a finanszírozó euróra vált, s ebből fizeti ki saját hitelét. Ha a forint erősödik, akkor az ügyfél és a finanszírozó kevesebbet fizet, ha viszont gyengül, akkor ezzel ellentétes a folyamat, vagyis tehernövekedéssel kell számolni. A devizabázisú lízinget felvett ügyfelek az elmúlt években kétszer-háromszor élhették meg, hogy jelentősen, átlagban akár tízezer forinttal is többet kellett fizetniük havonta. Amennyiben az ügyfél forintalapú finanszírozást vesz igénybe, a futamidő végéig többet fizet, mintha euróhoz kötötte volna szerződését, hiszen a forintkamatszint jelentősen magasabb (Bubor 9,39 százalék/év), mint az euróé vagy a svájci franké. Igaz, az árfolyamváltozás nem jelent rizikót – tette hozzá a szakember.
Palotai aláhúzta: a svájci frankos lízing mellett relatív olcsósága szól, hiszen az euró- és a svájci- frank-alapú finanszírozás között kétszázalékos kamatkülönbség van, utóbbi javára. A frank/forint árfolyam azonban jelentősen tágabb határok között mozog, mint az euróbázisú, így kockázata is nagyobb. Egyébként a konstrukció megválasztása mindenütt problémát okoz. Palotai József példaként Ausztriát említette, ahol a jenalapú finanszírozás miatt egyes gazdák elveszítették földtulajdonuknak akár a felét is.
A hazai lízingpiac anomáliákkal telített. Ennek egyik legjellemzőbbje, hogy – lízingszakemberek szerint – a gépjármű-finanszírozást az autókereskedők vezérlik. Palotai József kiemelte: a szűkös profit miatt a kereskedők érdeke, hogy a legmagasabb jutalékot szerezzék meg a lízingcégektől, s e tekintetben csak másodlagos szempont az ügyfél érdeke. Vélekedését alátámasztja, hogy a Postabank Rt. hitelleveles konstrukciója – amely kedvező lett volna az ügyfeleknek – óriási felháborodást váltott ki a dílerekből. A hitellevél lényege az volt, hogy az ügyfél saját kondíciói alapján előre megkapott összegből bármelyik autószalont felkeresheti, s ott tetszése szerint választhat. Így azonban „ugrott” volna a kereskedők sok esetben 8-10 százalékos jutaléka.
A szakember szerint az is előfordul, hogy a kereskedő által meghirdetett ár a készpénzes vevő számára „nem él”, hiszen azt a hitelkonstrukcióra találták ki. Aláhúzta: nem ritka, hogy a jutalék megszerzéséért a kereskedők nem engedik meg, hogy az ügyfél saját lízingcéget hozzon a vásárláskor. Bár ez így sosem hangzik el, hanem más kifogással szabnak határt az ügyletnek a kereskedők – tette hozzá. Az elnökségi tag szerint az ügyfelek saját érdeke, hogy több cég ajánlata közül válasszák ki a nekik megfelelőt. Ez azonban nem egyszerű, hiszen az interneten öszszehasonlító táblázatok csak elvétve találhatók, míg a kereskedésekben többnyire kész tények elé állítják a vevőket, s a kínálat egy ajánlatra korlátozódik. Ezzel szemben néhány éve még fel lehetett fedezni a piacgazdaság jegyeit, akkor a szalonokban akár két-három lízingtársaság ajánlata közül lehetett választani. Azok pedig, akik már meglévő szerződéssel rendelkeznek, ám a választott konstrukció helyett másikat szeretnének, a szerződés időtartama alatt egyszer változtathatnak. Palotai azonban rámutatott: ha az ügyfél rossz időpontban száll át az általa választott új konstrukcióba, akár több százezer forintot is bukhat lépésén. A lízingcégek kockázatát viszont jelentősen növelte a gyengébb forint; s a nem fizető ügyfelek miatt a vállalatoknak jelentős mértékben kellett növelniük az értékvesztést, egyfajta céltartalékot. A statisztikából kitűnik, hogy a törlesztést „elfelejtők” inkább a használt autót vásárlók körében gyakoribbak. Palotai József hangsúlyozta: az elmúlt tíz év alatt idehaza mind hatékonyabb lett a nem fizetők elleni fellépés, a renitensek kiszűrése. Emlékezetes, hogy a 90-es évek elején egyesek még megtehették, hogy egy lízingcégtől elvitték az autót, a díjat nem fizették, s a cég már annak is örült, ha az autót hónapokkal később vissza tudta szerezni. A lízingtársaságok nem fordultak bírósághoz, hanem inkább buktak az ügyleten. A tisztességtelen ügyfél pedig végigjárta a magyar piacon jelen lévő szinte valamennyi társaságot, s éveken át mindig új autóban ülhetett. A szakember aláhúzta: a feketelista – többnyire adatvédelmi okok miatt – a mai napig nem készült el. A cégek között ennek ellenére folyik kommunikáció, amely kitér a nem fizető magánszemélyekre és vállalkozásokra is, s a díjat nem fizetők általában 90 napos adósság után kerülnek nyilvántartásba. Számos, lízinghez kapcsolódó kérdés a mai napig nincs szabályozva. Ilyen például a szerződések lezárásának, vagy az operatív és a pénzügyi lízing kérdése. Ezért a szövetség etikai kódexet dolgozott ki. Palotai ismertette: azt szeretnék, ha a nem szabályozott kérdésekben a szakma kialakítana egy normát, amelyet valamennyi szereplő magáévá tenne.
A szakember úgy látja, hogy a magyar piac villámgyorsan eljut a világ gazdaságilag fejlettebb részén működő lízingpiac szintjére. Ott a lízingcégek egészen különleges konstrukciókat is vállalnak, s akár még egyedi kísérleti gépekhez is biztosítanak forrást. A magyar piac mérete ezt azonban kevésbé teszi lehetővé, ám azon cégek esetében, amelyek regionálisan is jelen vannak, már nagyobb az esély arra, hogy egyedi eszközöket is finanszírozzanak, ugyanis azokat a vállalkozás bukása esetén is más országban lévő leányvállalatukon keresztül könnyebben értékesíthetik.

Nincs Panasz
Sülecz Aranka, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kereskedelmi irodájának vizsgáló tanácsosa lapunk kérdésére ismertette: a piacgazdaság és a tiszta verseny szellemével ellentétes, ha valamely gépjármű-kereskedő nem engedi meg, hogy leendő vásárlója az általa megválasztott (hozott) lízingcéggel és annak ajánlatával finanszíroztassa gépjárművét. A GVH-hoz ezzel kapcsolatos panasz még nem érkezett.

Van még tartalék
Király Júlia, a Postabank és Takarékpénztár igazgatóságának nemrég lemondott elnöke, a Nemzetközi Bankárképző vezérigazgatója – az MTI közlése szerint – egy konferencián kiemelte: az unióba lépést követően a lízingcégeknek leginkább nem egymással, hanem a kereskedelmi bankokkal, nemegyszer anya-hitelintézeteikkel kell majd versenyezniük a lakosságnak kínált kölcsönök, fogyasztási hitelek terén. Aláhúzta: a most zajló hitelezési bővülés ellenére van még tartalék a lakossági hitelek növelésében, hiszen az Európai Monetáris Unió 12 tagállamában a lakossági hitelek, illetve betétek aránya 84,5 százalékot mutatott tavaly, míg hazánkban ez 37,6 százalék volt.

Emelkedő forgalom
Ez év első kilenc hónapjában a lízingcégek 739 milliárd forint fogalmat bonyolítottak a tavalyi bázisidőszak 613 milliárdjával szemben. A forgalomból a személygépjárművek 73, a 3,5 tonnánál nagyobb haszonjárművek 11, a gépek, berendezések, motorkerékpárok 13, míg az ingatlanok három százalékkal részesedtek. Szakemberek az év végére ezermilliárdos forgalmat prognosztizálnak. Idén az év első felében az ügyfelek – a hat legnagyobb lízingvállalatnál – a svájci frank alapot 59, az eurót 29, a forintot pedig 12 százalékban választották.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.