Öreg katonák hálózata

Gorka Sebestyén
2003. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar kormány legutóbbi, halva született védelmi reformjának sírkövére a hősi halott lehetne a legtalálóbb felirat. Míg a nagyvilág olyan stratégiai kérdésekről vitázik, hogy mi a teendő az amerikai megszállás alatt álló Irakkal vagy a feltehetőleg nukleáris fegyverrel rendelkező Iránnal, a harcias Észak-Koreával, a jelenlegi reformkommunista kormány a jelek szerint, elvetette Juhász Ferenc miniszter védelmi felülvizsgálati csomagját. Úgy tűnik, egyetlen kormány sem tud sikereket elérni azon a területen, ahol most maga Juhász is megbukott. Először az MDF, majd a Horn-kormány, legutóbb pedig a kisgazda miniszter mind reformot hirdetettek, de csak felfordulást és pazarlást idéztek elő. Miért van ez így? Az okok sokfélék és változatosak.
Nem könnyű feladat a tervgazdaságon alapuló kommunista diktatúra átalakítása piacgazdaságra épülő liberális demokráciává. A múltban volt példa arra – így Salazar Portugáliája, Franco Spanyolországa vagy legutóbb Szingapúr –, hogy egy ország megreformálja gazdaságát, de ezt gyakran csak a politikai szabadság rovására tehette. Térségünk minden posztkommunista országa előtt álló feladat kétszeres kihívást jelentett: a gazdasági életképesség megteremtését a politikai pluralizmus és demokrácia biztosítása mellett. Követhető példák híján a feladat igen nehéz volt. Az az ágazat, amely talán a leginkább megsínylette az átalakulást Magyarországon – a bűnös módon mellőzött egészségügy mellett –, a honvédelem volt. Mindegyik kormányzat nagy reformokat hirdetett, de nem tudták végigcsinálni, mert alkalmatlan, illetve a témában nem érdekelt minisztereket neveztek ki, vagy olyan reformot próbáltak bevezetni, amelyből hiányzott az átgondoltság és a koncepció. Ez annál inkább meglepő, mivel mindegyik kormány erőteljesen lobbizott a szövetség meghatározó államainál a NATO-csatlakozásért, illetve reformtörekvései elismeréséért.
A megfelelő koncepció hiánya és a (jövőbeni) szövetségesi feladatokhoz való hozzájárulás kényszerének hatására – talán nem szándékosan – kettősség alakult ki a Magyar Honvédségben (MH). Ahol azt nem lehetett megkerülni, olyan alakulatokat kellett felállítani, amelyek képesek együttműködni a NATO-val és a Nyugattal, s olyan fitt, erős, angolul és franciául beszélő hivatásosokat alkalmazni, akik eredményesen tudnak szolgálni többnemzetiségű csapatokban és műveletekben, a Balkánon az IFOR-ban, Cipruson az ENSZ-nél, a Sínai-félszigeten az MFO-ban (Multinacionális Erők és Megfigyelők). Ezen férfiak és nők hűségesen szolgáltak ezekben a missziókban, és elismerést szereztek országunknak. Sajnos, az MH teljes erejének csak kevesebb mint negyedét teszik ki. A többi egység gyengébb személyzettel rendelkezik: gyakran alulképzettek, alulfizetettek, gyengén felszereltek és körükben inkább a Varsói Szerződés tömeghadsereg mentalitásának öröksége a meghatározó, mint a szabad és független Magyarország általi modern elvárások. Az MH-ban ennek eredményeként egyfelől a külföldi akciókban egymást váltó, néhány szerencsés, másfelől olyanok szolgálnak, akik elég őrültek ahhoz, hogy itt maradjanak, vagy nem tudnának megélni a civil életben, és így nincs más választásuk.
Amennyiben mindez pontos leírása a mai MH-nak, felmerül a kérdés; miért nem volt 13 év elég a csalán kiirtásához és az ország fegyveres erejének átalakításához oly módon, hogy az egyaránt megfeleljen a nemzetközi követelményeknek és a nemzet igényeinek is? Azaz, hogy olyan modern haderő jöjjön létre, amely meg tudja védeni az ország területét. A választ ismernie kellene még azoknak az országoknak is, amelyeknek nem kell megbirkózniuk a kommunista diktatúra rejtett örökségével. Ezek a tényezők: a haverok, a hálózat és a korrupt politikusok befolyása.
Míg Nyugaton a szabadkőművesség, az Etonben vagy Oxfordban folytatott tanulmányok azt jelentik, hogy azokban a társadalmakban néhányan egyenlőbbek az egyenlőknél, tagok az „old boys networknek”, azaz az öregfiúk hálózatának, a MH-ban a speciális hálózati vagy klubtagság feltételei ettől eltérőek. Itt a vezetők körét titkon átitatja a korosodó ezredesek és tábornokok klikkje, akik a régi szép időkben együtt tanultak a Szovjetunióban (leginkább a Frunze Katonai Akadémián), gyakran orosz feleségük van, és általában a Néphadsereg logisztikai fegyvernemében csináltak karriert. Ők azok – és nem a civilek, akik az elmúlt évtizedben a névleges feletteseik voltak –, akik a nagy pénzek felhasználásáról döntenek. A jelenség olyannyira meghatározó, hogy van például egy nyugdíjas tábornok, aki a mai napig befolyást gyakorol a Honvédelmi Minisztérium legnagyobb pénzügyi döntéseire egy, a minisztériumhoz közeli söröző kényelmes asztala mellől.
Érettebb demokráciák, mint például az Egyesült Államok egyik legaggasztóbb hagyománya, hogy a helyi politikai érdekek támogatóinak aránytalanul nagy a befolyása az országos nagypolitika kérdéseiben. Ez vert gyökeret most Magyarországon is. Mikor nyilvánvalóvá vált, hogy a miniszter néhány, a támaszpontok bezárásával összefüggő döntése negatívan befolyásolja az érintett körzetek MSZP-s politikusainak népszerűségét, a miniszter párttársai informálisan összefogtak, és a Frunze-tábornokok hálózatával megtorpedózták a több mint 100 oldalas reformcsomagot. Ezért a megbukott magyar honvédelmi reform eredményeként sajnos ismét az adófizetők, az átlagos csapattisztek és tiszthelyettesek fogják a rövidebbet húzni. Az adófizető azért, mert a pénzét, a 350 milliárdos védelmi költségvetést, ismét illogikus és korrupt módon fogják elkölteni: egy zárt katonai elit igényeinek kielégítéséhez és szűk látókörű politikusok részérdekeihez igazítva azt. A katonák pedig azért, mert az MH szélesebb közössége továbbra is megmarad a mozdulatlanság állapotában, ahogy ezt összetételének kettőssége is erősíti.
A probléma az, hogy a honvédelem, mint a politikai érdekek ütközőtere, a jobb- és baloldal árvagyereke volt a kommunizmus látszólagos bukása óta. Arra van szükség, hogy a következő kormány olyan minisztert jelöljön, aki élvezi a kormány és a miniszterelnök támogatását a korrupció és pazarlás elleni harcban. Talán még nagyobb kihívás, hogy az új miniszternek kisujjában legyen egy koherens és modern átalakítási terv az MH korszerűsítésére a posztmodern, posztkommunista stratégiai környezetben. Amíg a minisztériumban csak néhány igazi civil szakértőt alkalmaznak, és amíg a Nyugat (elsősorban az Egyesült Államok) továbbra is drága tanácsadókat küld segítségként, akik nem képesek modelljeiket átültetni az itteni valóságba, addig az adófizetők és a katonák fogják a bukás terhét viselni. Az ország pedig folyamatosan gyengíteni fogja pozícióját szövetségesei körében.

A szerző a Fejlődő Demokrácia és Nemzetközi Biztonsági Intézet igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.