Agrárpolitika és kerekasztal

Tanka Endre
2004. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetinek jelzett agrárkerekasztalon a kormány megtagadta a szembesülést a végzetdrámájuk utolsó felvonásához ért termelők tömeges pusztulásával, mert – úgymond – e fórumnak uniós agrárstratégiánkat kell megalapoznia. A kormány szerint a távlatos cél mellett a vergődő vagy épp a gazdálkodás végóráit élő gazdák sorsa érdektelen magánügy. Játsszunk el a gondolattal: a kerekasztal csakugyan a nemzetnek alkot agrárstratégiát. Valós intézményrendszert, önvédelmi eszköztárat, amely az unióban a magyar mezőgazdaság és az egész társadalom létérdekeit hatékonyan, tartósan érvényesíti. Mi ennek az elemi, minimális követelményszintje?
A közös uniós agrárpolitika (KAP) 2003. június 26-án elfogadott új rendjéből kell kiindulnunk, amely a 25 tagállamra bővülő egységes agrárpiacon belül a keleti térség tagjait a rájuk kényszerített új intézményekkel a profitcentrum globális tőkehatalmának veti alá. E rendszer alapja az az alkotmány, amely a tagállami önrendelkezés kioltását, a közösségi jognak feltétlen alávetését szavatolja többek közt a nemzeti agrár- és földpolitikánál is. A KAP a megosztott hatáskörökbe tartozik, e tárgyban a tagállam csak akkor hozhat önálló döntést, ha az EU a hatáskörét nem gyakorolta vagy arról lemondott (11. cikk). Második elem a földpiac korlátlan, közérdekű, állami beavatkozást nem tűrő megnyitásának kényszere a szabad tőkeáramlás előtt. Eszerint az állam a saját területét (szuverenitása tárgyát) alkotó föld tulajdonáról és használatáról nem rendelkezhet, mert e döntést át kell engednie a tőkehasznosulás igényeinek. Tilos megkülönböztetni a természetes és a szervezeti (jogi) személy földtulajdoni szerzőképességét, e címen biztosítanunk kell a nemzetközi agrárcégóriások földtulajdoni monopóliumát.
Harmadik elem a KAP jövőstratégiája, amely – ésszerű szakosodás és regionális munkamegosztás címén – nagybirtokrendszert tervez hazánknak. Negyedik elem az új tagok termelőit súlyos hátrányokkal terhelő, versenytorzító, az egyenlő elbánást felszámoló támogatás. Ez biztosítja, hogy 2014-ig – egy szűk, kiváltságos réteget kivéve – a gazdák zöme a versenyt feladja, földjük és kvótájuk a nagybirtokrendszerré szerveződő külföldi tőke tulajdoni monopóliumába olvadjon. (Az összes uniós támogatásunk 64 százaléka közvetlen termelői kifizetésre jut, csak 36 százaléka szolgálja a vidékfejlesztést. Az előbbi juttatások 90 százalékát viszont a termelők alig 5 százaléka, vagyis a gabona-, olaj- és fehérjenövények nagyüzemi termelői élvezik.) Végül a rendszert a parancsuralmi, piacidegen kvótarend teszi teljessé. Ez elsorvasztja mezőgazdaságunkat: nemcsak az export-, hanem az önellátási képességét is felszámolja, és a nyugati árudömping felvevőpiacává tesz bennünket. Emellett 2005-től a kvóta (mint támogatási jog) önálló – tehát az üzem és a föld tulajdonának eladása nélkül is elismert – forgalomképessége a külföldi tőkének utat nyit a gazdálkodói túlsúlyhoz és az ágazati irányításhoz szükséges kvótatulajdon megszerzéséhez.
Ez hát a KAP intézményi stratégiája. Az nyilvánvaló, hogy magyar agrárstratégia – akár fogalmilag – csak úgy jöhet létre, ha saját érdekű intézményrendszerrel fékezi, semlegesíti és a legveszélyesebb pontoknál kiiktatja a KAP diktátumát. Melyek itt az intézményi védelmet követelő létérdekeink?
Meg kell gátolni, hogy a hazai földkészlet nagyobb hányada külföldi földtulajdoni monopóliummá váljék. Ezt az uniós joggal egyeztethető mezőgazdasági üzemszabályozás teljesítheti, amely a földszerzést a letelepedett helyi gazdáknak, vállalkozóknak biztosítja, kizárja a nyerészkedő földspekulációt, útját állja a nagybirtokrendszer uralmának. Szabályozókkal kell biztosítani, hogy az üzemi szintre telepített uniós kvótákat – gazdasági erőfölényével visszaélve – a külföldi tőkeerő ne vásárolhassa fel, hanem azok döntő része tartósan a magyar gazdák tulajdonában maradjon. A földtörvényben vissza kell állítani a helyben lakó családi gazdák és vállalkozók elővételi és előhaszon-bérleti jogának elsőbbségét a nagyüzemek természetes személy részvényeseit, üzletrész-tulajdonosait megillető előjogokkal szemben. Enélkül nem alakulhat ki az életképes kis- és középüzem, a birtokszerkezetet pedig a külföldi tőke bérmunkára alapozott nagybirtokai fogják uralni. A nemzetinek hívott földalapot gyökeresen át kell formálni ahhoz, hogy valóban közérdeket és állami földkészlet-gazdálkodást szolgáljon. Ma ugyanis – állami segédlettel és az adófizetők pénzén – a bel- és külföldi nagybirtokrendszer kiépítésén szorgoskodik, ami társadalmunk elleni merénylet. Ezt cáfolhatatlanná teszi, hogy bármely földügylete (eladás vagy bérlet) alávetett a földtörvény kötelező elővételi és elő-haszonbérleti sorrendjének, ami viszont a nagyüzemi földszerzést szavatolja.
Az agrárstratégiának kell védelmi eszköztárral fellépnie mezőgazdaságunk önellátási képességének elsorvasztása ellen. Például a tej- és szarvasmarha-ágazatban az EU nem titkolható diktátuma, hogy a volt szovjet tömb belépőit már 2009-ig nettó importőrré, vagyis önellátásuk elvesztésével a nyugati árutöbblet lerakatává formálja. Miközben tejtermelő gazdáink a puszta túlélésért küzdenek, Brüsszel már 2002 óta tudja, hogy a tejhasznú teheneink száma az 1992. évi 10 millióról 2009-re 5,5 millióra fog visszaesni. Érdekérvényesítésünk ezernyi gátba ütközik, de így sem esélytelen. Sikeréhez a kistérségi, helyi települési belső piacok integrációját kell kiépíteni a kistermelők és a fogyasztók közvetlen, élő kapcsolataival, a kereskedőláncok kiiktatásával, az önszerveződéshez felhasználva a termékpályás szövetkezést és az EU nyújtotta termelői értékesítő szervezet intézményét.
Az önvédelmi stratégia számos csomópontjáról itt röviden sem szólhatunk. (Ilyen a vidék bankjának megteremtése, az EU két támogatási forrása közül igényeinknek a vidékfejlesztésre összpontosítása, az oktatás megújításával a vidék közösségeinek megőrzése, a tudás- és vállalkozásalapú fejlesztése, a gazdák egységes és erős érdekképviseletének létrehozása stb.) A lényeg az, hogy mezőgazdaságunk az unióban nem maradhat talpon, ha nem tud szabadulni az őt 15 éve sorvasztó, mozgásterét gúzsba kötő, neoliberális agrárpolitikától. Ez nem értékalapú, hanem egyoldalúan haszonelvű: nem közérdeket, a társadalmi szükségletek hatékony kielégítését szolgálja, hanem a tőketulajdon elsajátítási magánérdekének, a profitnövelés igényeinek alávetett, tehát – uralmi képletként – a tőkehasznosulást emeli a társadalom fölé.
Ehelyett a hazai agrárpolitikának értékalapúvá kell válnia, emberközpontúvá, hogy társadalmi közérdeket érvényesítsen. A magyarság legfőbb létérdeke az EU-ban az etnikai, nemzeti megmaradás. Ezért az agrárpolitika homlokterébe a vidék népességmegtartását (nem pedig az erőszakolt és pusztító gazdasági növekedést) kell helyezni, míg ennek kell alárendelni az ágazat versenyképességét, a minőség emelését, az önköltség csökkentését. Az életminőség elsőbbsége az iparszerű nagybirtokrendszerrel való szakítást és a mezőgazdaság ökoszociális modelljének a vállalását jelenti, amely a gazdaság, a társadalom és a környezet közérdekű igényeit azonos értékként képviseli. Az agrárpolitika hazai döntéshozóinak világosan látniuk kell, hogy egyrészt ez az egyetlen modernizációs esély, amellyel a fejlett agrártérségekhez felzárkózhatunk. Másrészt azzal kell számolni, hogy az agrárpolitika ilyen minőségforradalma nélkül a mezőgazdaság és a vidék jövője megpecsételődik: mint ahogy 1997-től már nincs magyar élelmiszeripar, pár év múlva a hiteles elemzők csak magyarországi mezőgazdaságról szólhatnak, mert az a nemzetek feletti tőkeuralom járadékbirtoka lesz.

A szerző agrármérnök, az MTA doktora

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.