Ki lesz az új kormányfő? Ismét egy technokrata közgazdász kerül a kabinet élére, avagy már a 2008-as utódlás jegyében jelöli ki az új miniszterelnököt Putyin? Ebből következően átmeneti figura lesz a moszkvai Fehér Ház első embere, avagy újra négy évet kap a bizonyításra? Elsőrendű feladata a reformok felgyorsítása, avagy önmaga felépítése lesz? S egyáltalán, milyen kormány alakul? Elnöki, mint az elődjei, vagy az államigazgatási reform és a hatalmi párt súlya a jövőben inkább politikai jelleget kölcsönöz neki? Megannyi kérdés, amelynek megválaszolásához talán közelebb visz a megoldáshoz a mostani döntés mozgatórugóinak keresése.
A választási píárfogás verziója ez esetben kevés fogódzót ad, mint ahogy az a nem kevés valóságalappal bíró magyarázat is, miszerint fel kellett rázni a vészesen lapos politikai közhangulatot. A váratlan időzítésre a fentiekből adódó válaszok mellett felmerülők azonban már némi támpontot adhatnak. Így például az a szokatlan, ám praktikus szempont, hogy a választások előtt védhette ki a legjobban az elnök a különböző érdekcsoportok részéről a kormány átalakítása kapcsán ránehezedő nyomást. Putyin most nem csupán időt nyert, de azt is ismételten megmutathatta, hogy ki az úr a háznál. Ezzel nem egyszerűen csak az oligarcháktól való egyenlő távolságtartást erősítette, de a hatalom kapuin dörömbölő elnöki párt, az Egységes Oroszország ambícióit is lelohaszthatta. Ha igazuk van azoknak, akik szerint a mostani egyeztetés a „medvékkel” lényegében formalitás, akkor elvethetjük azt a verziót, hogy Kaszjanov utódja a párt elnöke, Borisz Grizlov lehet.
A következő alternatívák eldöntéséhez megint csak Putyin immár megszokott gyakorlatiassága adhat némi támpontot. Arról van szó, hogy az erőszakszervezetekhez kötődő lobbi térnyerése várható, avagy az elnök továbbra is fenntartja – immár a pétervári csapaton belül – az egyensúlyt. Az első esetben az a Szergej Ivanov lenne a jelölt, aki többször felmerült már Putyin esetleges utódjaként is. Mellette szól, hogy közel áll az elnökhöz, míg ellene a hadsereg népszerűtlensége, a Nyugatot elijesztő múltja és nem utolsósorban járatlansága a gazdasági és közigazgatási kérdésekben. Így aztán erősen valószínűsíthető, hogy Putyin egy lojális technokrata közgazdászt jelöl kormányfőnek. Ezzel három legyet is ütne egy csapásra. Megnyugtatná a külföldet, biztosítaná a népszerűsége szempontjából oly fontos gazdasági növekedés személyi feltételeit, a kormány tevékenységében a reformokra helyezve a hangsúlyt. Ez esetben az új miniszterelnöknek – leginkább Alekszej Kudrin expénzügyminiszter, bár eszmei rokonsága Anatolij Csubajsszal nem a legjobb ajánlólevél, az államigazgatási reform végrehajtásával megbízott Borisz Aljosin, az elnöki adminisztrációból Dmitrij Kozak, esetleg a jelenlegi ideiglenes kormányfő, Viktor Hrisztyenko jöhetne számításba – kellene végigvinni a fájdalmas, de halaszthatatlan átalakításokat, majd átadná a helyét a Putyin utódjául kiszemelt személynek.

Kegyetlen gyilkosságot tervelt ki két rab a szegedi börtönben