Szemek hódítása

-SZIGETVILÁG-

Szakolczay Lajos
2004. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki kicsit is tisztában van a költészet hatásmechanizmusával, tudja, hogy a Schiller által is boncolgatott, a természetben megnyilvánuló fenséges – az öröm s fájdalom – micsoda áttételek folytán jelenik meg a versben. Nem beszélve arról, hogy különleges léthelyzetben – a kisebbségi sors ilyennek mondható – a szülőföld látványemlékei (egy hegy, egy szoros, egy hasadék, egy vihar, egy naplemente) a költői transzformációval benső lélektükörré válnak.
A hagyományos természetélmény, amely például legzseniálisabb költőnket, Petőfit olyannyira magával ragadta, szinte hiányzik a romániai magyar lírából. Mert mindvégig – különösen Trianon óta – létfeszültségben élő költőink, ha látták is a hegyek és a különleges kilátóvá avanzsált tetők zord fenségét, egy pillanatra sem feledhették: az övéikkel együtt rabok ők, politikai kényszerhelyzet foglyai.
Áprily Lajostól véve a példát, kacaghattak a vígan szaladó vízzel („Barna patakja / napra kacagva / a lomha Marosba csengve siet” – Március), de minden felhőtlen pillanatuk mögött ott húzódott a megmagyarázhatatlan fájdalma. A történelmi helyzet hozta végenincs vesszőfutásé. A Kós Károlynak, egy magatartásforma – Kiáltó szó – reprezentánsának ajánlott Tetőn című költemény talán a legérzékletesebben mutatja a természeti szépből kiérzett fájdalom elemi erejét. A vers kezdése is érdekes – „Ősz nem sodort még annyi árva lombot, / annyi riadt szót: »Minden összeomlott…«” –, de a befejezés még inkább megmutatja a csak a szem hódításaival kibírható állapotot: „Távol, hol már a hó királya hódít, / az ég lengette örök lobogóit. // Tekintetem szárnyat repesve bontott, / átöleltem a hullám-horizontot, // s tetőit, többet száznál és ezernél – / s titokzatos szót mondtam akkor: Erdély…”
Erdély az alfa és az ómega, a kezdet és a vég, a megmaradás és az újrakezdés. Bármennyire is misztifikálódott a szó az idők folyamán, az erdélyi költőtriásznak – Ápriliy Lajosnak, Reményik Sándornak és Tompa Lászlónak – ugyanazt jelentette: a helytállás fegyelmét. Jékely Zoltán is e magatartásformának áldozott. Mi más volna megannyi verstündérkedése – a Pisztráng-balett és A marosszentimrei templomban című remekléstől a Körgallér roskadt vállra című költeményben Tamási Áron megidézéséig hosszú a sor –, mint főhajtás az őt élethossziglanig fogva tartó élmény előtt. Az erdélyiség mint életérzés, mint sorstudat, mint sajátos – mert több összetevőt magában foglaló – világmagyarázat természetesen az idők során változhatott (mint ahogy változott is), de alapjában megmaradt fő jellegzetessége: a mindenfajta érték megbecsülésében jelentkező tolerancia.
Érdemes megfigyelni azt is, hogy ez az egyszerre társadalom-lélektani és filozófiai fogalom – az öröm megélése és kimondása, ami egyúttal kaloda – miként alakította a csak a már említett költőtriászhoz mérhető figurákat. Hiszen a képi gondolkodássá alakult tájszemlélet ott található minden kiteljesedett életműben. Hogy más-más módon, a viharok (a természeti viharok és a nemzetiségi harcok) aktívabb vagy passzívabb megéléseként, az Szilágyi Domokos, Székely János, Kányádi Sándor és Lászlóffy Aladár költészetének – eme egymástól jól elütő karaktereknek – nagyszerűségét is jelzi.
Szilágyi Domokosnak, aki végül is a filozofikus létvers műfajában (példa erre a Bartók Amerikában) találta meg az alkatához és műveltségélményéhez legadekvátabb formát, természetesen „Máramaros (volt) a legszebb tartomány” (Bányavidék), és Nagybánya, Felsőbánya, Láposbánya, Kapnikbánya, valamint Erzsébetbánya képe akkor is ott volt emlékezetében, mikor egészen más tájon szemlélte a naplementét („Röptükben gyújtja föl az alkony / a madarakat” – Alkony), vagy éppen egy fiatalkori versben Radnótit megidézve forma és muzsika tekintetében csaknem zenévé tette a tájat: „Kék tetejű ég ajtaja tárul a hajnali fényben. / Mint anyaméhben a magzat: felhők drága hasában / csöndes esők mocorognak – Pásztor, ugye te láttad, / láttad a zengő barna-szeműt és hallod a hangját” (Májusi zápor).
Megmagyarázhatatlan fénnyel teli ez a bukolika: ringása édesség, kitárulkozása kozmikus ragyogás. Ha Szilágyi Domokos nagy versei – az említett Bartók Amerikában mellett a Napforduló, a Vád s a kötetnyi kompozíció, A láz enciklopédiája – nem vagy csak igen áttételesen mutatják is a természetélmény mindent átható jelenlétét, egyik aránylag korai verse, a költeményes költeménynek mondható (Burns-idézettel indító) Hegyek, fák, füvek a legteljesebb gyónás. Kozmikus erejéhez kétség nem fér. „Hegyek, fák, füvek, ágak, harag-zöld, azúr menny, szívem rokonai, / kedvesek, emlékeimben látlak szelíden bólintani, / izmaim emlékeznek ernyedőn, erdő, titokösvények, farkas-szagúak, / lombkunyhók, égboltnyi lombfelhők, csukott szemű lombalagutak, / fürdik, frissül a fáradtság itt, ahol a konok csönd üget, / róttam az erdőt, lépéseimből róttam nesz-betűket, / libegő muzsikát, lobogó kedves mosolyos fák alá, / nap vére hullott, mintha leterített szarvas kínját kiáltaná, / nap vére hullott, elöntött a mindenség-fia-fénysuhogás, / szívemen, mint ághegyen mókus, ült a várakozás, / mint az éjszaka tetején a liliomszirmú csillagok / – pilla mögé bújt szemek, melyekbe a nappali fény belefagyott –, / a várakozás, hogy olvashassam remény-virágbetűitek, / s belém leheljétek a mindenség erejét, hegyek, fák, füvek.”
Székely János, ez a még ma is ismeretlen (vagy csak kevésbé ismert), konzervatív hangú, ugyanakkor a Szabó Lőrinc-i önfeltárás-élveboncolás jegyében modernnek ható költő a filozófia megszállottja volt. Legérzékibb, nyugatos versmuzsikájú kitárulkozása mellett is elsőbben a gondolati konstrukció mestere. A természet nála lelket megborzasztó, előtte minduntalan élet-halál kérdéseit fölvető élmény. Ahogyan korai (1949-es) verse, az Egy őszi levélhez már fölöttébb sugallja: „Elgondolom, egy sors beteljesült, / S bárcsak juthatnék magam is a drága, / Szép, gyümölcshozó, nesztelen halálra.” Ezért volna a megannyi többrészes költemény (A folyó, Parti füzes, Mogorva tenger), hogy jéghideg logikájú, mégis forró képzelgéseik fokról fokra haladva örvényszerűen magába húzó kráterré álljanak össze? Miként a Mogorva tenger című versciklus 6. része, a Himnusz wagneri zenéje, érzékeinket fölkavarva, tudtunkra adja: „Tenger! Mogorva tenger! Kietlen, szürke nagyság! / Roppant hatalmad láttán betölt a társtalanság, / Jeges magányod gyáva szívünket elszorítja, / Mégis: ragadj ki minket töretlen útjaidra! / Ölelj magadhoz, áldott! Acélozz! Üss! Fürösszél / Lesimított hajunkat hadd dúlja szét a sós szél! / Hadd részesítse elménk a végtelenség üdve! / Fanyar tajtékod cseppje hadd vágjon a szemünkbe! / Hadd kóboroljunk rajtad, nem tudva tán neved sem! / Zengésed hallatára a szívünk hadd nevessen! / S ha úgy tetszik, s alávetsz fagyos hullámaidba: / Hadd táruljon ki mélyed halálos, ősi titka!”
Kányádi Sándor lírája sokáig az illyési verset próbálgatta. Ám azzal, hogy a költő a népdal és -ballada szürreális képépítkezésétől sem idegenkedett, egészen sajátos érzéssé tette a tájélményt. Remek kis versek (Nagyküküllő; Kicsi behajló nyárfa) tanúsítják, hogy az efféle egyszerűségnek is helye van a nap alatt, ha tiszta a dallam, ha úgy ringat, mint az anyaöl. Ám nekem a már említett szürreális, az erdélyi tájat szinte kozmikussá növesztő líradarabjai tetszenek jobban. Például a Vén juh az ősz című: „Vén juh az ősz, kolompja egyre halkabb, / gyapja gubancos, gizgazzal tele, / mételyes szemmel baktat / a hegyről lefele, // Hátába keni vérét az égalja; / és már senki se tudja, hogy / a sáros holdat hozza-e két kajla szarva közt vagy a vizenyős napot.” A nagy erdélyi polihisztort is úgy idézi meg – „Barázdált orcádról / az idő aláfoly, / mint az olvadó hó / a vén Maguráról” (Kós Károly arcképe alá) –, mintha az élő személy valamely hegyi rengeteg sziklája volna. Nádszál című költeménye pedig – hiába a figyelemelterelés (cenzúra!) a nádast fölégető gesztussal – kilép a tájból, és az övéiért küzdő, szenvedő vátesz sorsának példázata lesz. „Egyedül egy szál rongyos / befagyott nád rikoltoz; / – önmaga váza már –, // vijjog, verdesi véres / szárnyát a fényes jéghez, / mint egy madár.”
Lászlóffy Aladár, a ma már klasszikussá érett mester instrumentumnak használja a szülőföldet, a tájat. Játszik rajta, jó kedvében (és keserűbb hangulatában is) zeneszerszámát úgy fogja meg, hogy egyik végét az óceán partja tartja, a másik meg a nyelvében is muzsikáló erdélyi helységek valamelyikén (Szépkenyerűszentmárton) nyugszik. A természet, mint egyetemes emberiségélmény, ebben a lírában mindig át van poetizálva. Ha maszkot használ a költő – például Berzsenyiét –, csak azért teszi, hogy még elevenebben égesse belénk az emberarcú táj megtisztító szenvedéseit. „Lehullt az első idei köd a földre, / Ceruzám feldőlt tornya kiáll belőle. / Az írás útja feketéll a tájig. / Arc ablakán nézek ki a halálig.”
Az ő tengere, mert sirálytollat is ringat, nem olyan tajtékosan habzó, mint Székely Jánosé; sokkal inkább Kosztolányi opál tintásüvege ömlött ki, hogy új igét avatva (őszlik) furcsa foltot hagyjon a lélek-mezőn. Ebben a „furcsa” jelzőben nincsen semmi lekezelés, sőt dicséret van. A Lászlóffy-vers szokványostól való elemelése azt eredményezi, hogy a mozarti esőfüggönyön keresztül – paradox – tisztábbá válik minden. Jó, ha rávilágítunk: ez a nagyság jele. Azé az utolérhetetlen, mert sallangtalan voltában is érzelemdús egyszerűségé, amely a Fohász. Titkozatos című költemény sajátja.

***

Az első találkozó résztvevői. Első sor: Áprily Lajos, Kós Károly, Nyírő József. Második sor: Gyallai Domokos, Molter Károly, Bartalis János, Kuncz Aladár, Kádár Imre, Tabéry Géza, Reményik Sándor, Hunyady Sándor, Szentimrei Jenő, Ligeti Ernő. Harmadik sor: Makkai Sándor, Berde Mária, Gulácsy Irén, Kemény János, X… X…, Bánffy Miklós, Olosz Lajos. Negyedik sor: Kacsó Sándor, Finta Zoltán, Kovács László, Tamási Áron

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.