XXI. századi építészet?

Jó játéknak is felfogható, valójában komoly kísérlet színhelye volt a minap Kecskemét. Középiskolás diákok léggömbökkel próbálták megjelölni a városközponttól százméternyire lebontott malom helyére tervezett, nagy vitát kiváltó bevásárlóközpont körvonalait. Európa számos országában ez az építtető kötelessége. Csak nem luftballonokkal, hanem állványcsövekkel kell dolgoznia, hogy mindenki lássa, hogyan illeszkedik környezetébe a tervezett építmény.

Ferch Magda
2004. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rajzórán vonultak ki a kecskeméti piarista gimnázium diákjai erre a művészeti performance-ra, amelynek az volt a célja, hogy érzékeltessék, milyen hatalmas tömegű a történeti városközponttól mintegy százméternyire tervezett bevásárlóközpont. A Bács-Kiskun Megyei Építészkamara szakemberei a környezeti hatástanulmány alapján megadták az épületkomplexum magasságának adatait. A diákok ennek megfelelően eregették fel a léggömböket. A szél kissé elfújta ugyan a lufikat, de a kísérlet mégsem volt hiábavaló. Újra felhívta a figyelmet arra, hogy a rendszerváltozás után tizennégy évvel itt volna az ideje annak, hogy újra foglalkozzunk a közösség tulajdonával. Kerényi József Ybl- és Kossuth-díjas építészprofesszor, a Műegyetem tanszékvezető tanára beszélt erről egy nemrég megrendezett nyílt fórumon (lásd: Malomsirató. Magyar Nemzet Magazin, 2004. január 31. és Kecskeméti városképtelenség című írásunkat uo., 2004. február 12.). Húsz évig, amíg Kecskeméten dolgozott főépítészként, műemlékek sorát mentette meg a pusztulástól, és több mint tíz éve komplex környezettervezéssel is foglalkozik. Ő hívta fel a kecskeméti fórum résztvevőinek figyelmét arra: Európa jó néhány országában műemléki előírás, hogy a beruházónak meg kell építenie a tervezett építmény kontúrjait, hogy a település lakói lássák, mi kerül a környezetükbe. Nem véletlen, hogy a város vagy a kerület szabályozási tervét a képviselő-testület hagyja jóvá többszörös egyeztetések, nyílt fórumok után, a közösség bevonásával. Ha pedig még nincs érvényes új szabályozási terv, csak olyat szabad építeni, ami illeszkedik a környezetéhez – szól a törvény. Az önkormányzat illetékes hivatala által kiadott elvi építési engedély sem mentesít e kötelezettség alól. Az elvi engedélyezési eljárás során azonban a közösségnek nincs szava! Az engedély kiadóinak felelőssége tehát hatalmas.
A most zajló kecskeméti vita túlmutat a városon, sőt az építészeten is. Országos gondokról szól. Többek között arról, hogy lehet-e a közösségnek beleszólása a környezete hosszú távú alakításába. Arról, hogy van-e demokrácia Magyarországon. Ha demokratikus államban élünk, akkor mindannak a védettségét, amit a közösség, a helyi önkormányzat képviselő-testülete védetté nyilvánít, csak a képviselő-testület oldhatja fel. Ha pedig valamit egyediségében, „helyi ipartörténeti” emlékként védenek – mint a Kerényi József és a lokálpatrióták többszöri tiltakozása ellenére lebontott 133 éves kecskeméti gőzmalmot –, mindegy, hogy milyen az épület állaga. A közösségnek csak az lehet a feladata, hogy megmentse, felújítsa – érvel egyik cikkében Boros Pál Ybl-díjas kecskeméti építész. Ha viszont a közösség nem védi azt, amit védenie kellene, a felelősség is őt terheli.
Gyakran hivatkoznak az utóbbi években magánberuházók Európára, korszerűségre, XXI. századi építészetre – éppen kereskedelmi-szórakoztató központokkal összefüggésben, amelyek viszont néhány évtizedes és tőlünk távoli divatokat idéznek. Európában a nyolcvanas évektől az új szemléletű várostervezés abból indul ki, hogy visszaadja köztereink eredeti agorafunkcióját. Nem a pótlékát. Nem kell feltétlenül szakembernek lennünk ahhoz, hogy lássuk: Európa XXI. századi építészetében, ahogy már a XX. század végén is, egyre határozottabban fogalmazódik meg – és valósul meg a gyakorlatban – a megőrizve megújító értékmentés. Oldalakon keresztül lehetne sorolni a példákat arra, hol, hogyan találnak új funkciót régi épületeknek. Most csak Európa tavalyi és idei kulturális fővárosából: az ausztriai Grazból, illetve a franciaországi Lille-ből idézünk néhányat.
Grazban egy ipari üzemből lett a város hipermodern új hangversenyterme, a Helmut List Hall (List úr gazdag helyi befektető, ő finanszírozta az építkezést a város javára, a koncertterem a városé!). Egy megújult régi épület lépett elő az Irodalom Házává. A környezetébe extravaganciája ellenére is tökéletesen illeszkedő, XXI. századi új Kunsthaus tervezői – Peter Cook és Colin Fournier – magától értetődőnek tartották, hogy belekomponálják ebbe a „barátságos idegenbe” a rossz állagú Eisernes Haust, a város első vasszerkezetes épületét. Lille-ben és környékén tizenkét helyen alakítottak át textilüzemeket és nagyon rossz állapotban volt műemlékeket kulturális-szórakoztató központtá. Lille-ben az egyik nagy egyetem jogi kara is felújított ipari üzemben kapott helyet. A modern szárny békében él a vele egybeépült régivel. A Lille melletti Roubaix-ban egy lepusztult uszodából alakítottak ki gyönyörű múzeumot. (Persze mindegyik épület országos vagy nemzetközi pályázat nyerteseinek a tervei alapján újult meg. Nálunk a pályázat ritka, mint a fehér holló.) Ha XXI. századi építészetet akarunk látni, érdemes megnézni a világörökség részeként nyilvántartott grazi óvárosnak a XXI. századi Kunsthausszal gazdagodott sziluettjét a Mur-partról – ha van időnk, este is. Régi és új izgalmas összhangját tapasztaljuk. Graz közel van, csak hetven kilométert kell autóznunk Rábafüzestől.
– A város sziluettje – amelyet egy oda nem illő épület tönkretehet – nem egyszerűen esztétikai érték, hanem maga a látható történelem, a közösség tulajdona – hangsúlyozza Kerényi professzor.
Ha az egyéni és a közösségi érdek ütközik, csak a helybeliek védhetik meg érdekeiket. Ahogy a napokban a pécsiek a Zengőt – akár a saját testükkel. Vagy korábban a buldózerekkel szemben élő falat alkotó lyoniak a Lumiere-fivérek kiskastélyát, amelyet egy Monsieur Betonnak nevezett polgármester le akart bontatni a hetvenes években. Ez az épület ma filmtörténeti múzeum, az egész világról látogatják.
A nemzetközi műemlékvédelem alapdokumentumát, az 1964-es velencei chartát kiegészítő, a történeti városok védelméről szóló 1987-es washingtoni charta egyébként kimondta: „A város védendő értékeit az anyagi és szellemi elemek összessége alkotja”: a városszövet, a város különböző területeinek kölcsönös viszonya, az épületek külső és belső formája, megjelenése, a város történelme során szerzett hivatásának ismertetőjegyeiből kialakult kép. Az értékőrzés csak akkor lehet sikeres – szól a szöveg –, ha „az egész város lakossága közreműködik benne, ezért erre kell ösztönözni, fel kell kelteni a nemzedékek felelősségtudatát. Soha nem szabad szem elől téveszteni, hogy a történeti városok és városnegyedek megőrzése elsősorban lakóikra tartozik.”
Ha viszont egy város nem alakítja saját jövőképét, ha a várostervezésben nem tud egyszerre demokratikus és nagyon határozott lenni, kiszolgáltatottá válik. A kereskedelmi szempontú építészetnek semmi köze az építészeti értékhez – állítják vezető építészek. Rossz példákra pedig nem ildomos hivatkozni, különösen a régi rendszerbeli hatalmi gőg monumentumaira nem. Legalább az akkor elkövetett hibákat ne ismételjük meg.
***
Egy kis építészettörténet.
Az első befelé forduló, zárt épületegyüttest, az Eaton Centert Kanadában (Toronto) építették fel a hatvanas években, de ott volt funkciója. A nagy hideg elleni védekezésül építették kifelé teljesen zártnak, s alakítottak ki benne fűtött utcákat. Hasonló bevásárló- és szórakoztatóközpontok épültek később jellegtelen amerikai városokban is, olyan helyeken, ahol nincs semmi – tudtuk meg Ferkai András építészettörténésztől, a Magyar Iparművészeti Egyetem tanárától. – Többségük nagy doboz, építészeti szempontból nem értékelhető, és Európában nincs funkciója, mert a mi városainknak van történeti központjuk. Ezeknek a dobozoknak a városok vagy lakótelepek szélén lehet helyük – Nyugat-Európában ott is vannak. Európának megvan a saját nagyáruháztípusa, csak itthon elfeledkeztünk róla. Bécsben, Londonban, Párizsban ma is használják őket. A Divatcsarnokként ismert budapesti Párizsi Áruház viszont évek óta üresen áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.