Nyár végén körülbelül 20 százalékkal emelkednek az autópályamatrica-díjak. A környező országokhoz képest már jelenleg is Magyarországon használhatják legdrágábban az autópályákat, és szakértők szerint a betervezett, évközi emelés is irreálisan magas.
Ahogyan a sztrádák hossza nőtt, olyan mértékben drágulnak nyár végétől az autópálya-matricák – hangzott el Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter legutóbbi sajtótájékoztatóján. Korábban Tímár József, az Állami Autópálya Kezelő Rt. vezérigazgatója azt mondta, hogy az M5-ös 96 kilométeres szakaszának március 12-i bevonásával a matricaköteles autópályák hosszúsága 22 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy várhatóan ennyivel fogják emelni nyár végén a matricadíjakat. Év elején személygépjárművek autópályadíja átlagosan öt és fél, a tehergépjárműveké 18-20 százalékkal emelkedett. Az előző kormány közlekedési minisztere, Katona Kálmán szerint a mostani irreálisan magas autópályadíj indokolatlan, a várható bevétel lényegesen meghaladja a fenntartás költségét. Az érv, amely szerint az M5-ös bekapcsolása indokolja az inflációnál magasabb emelést hamis, mert az új szakasszal együtt az úthasználók száma is növekszik. Jelenleg a személyautósok tíznapos matricáért kétezer, az egy hónaposért 3400, míg az évesért 30 500 forintot fizetnek. A nyár végi, várható 20 százalékos áremelés nélkül is elmondható, hogy Magyarország a környező országokhoz képest kimondottan magas útdíjakat alkalmaz.
Szlovákiában, ahol az év elején 20 százalékkal emelték a matricák árait, jelenleg a tizenöt napos matricáért 1050 forintot, míg az éves matricáért 5250 forintot kell fizetni. Csehországban a havi matrica 2200 forintba kerül, ez 1200 forinttal olcsóbb, mint nálunk, s nagy különbség, hogy nem terveznek év közbeni díjemelést. A tíznapos matricáért 600 forinttal, míg az évesért 22 000 forinttal kevesebbet fizetnek a csehek. Ausztriában a tíznapos vignetta ára 25 forinttal haladja meg az itthoniét, az éves matrica viszont több mint tízezer forinttal olcsóbb. A német autópályákat még mindig ingyenesen vehetjük igénybe, bár voltak arra vonatkozó tervek, hogy autópályadíjat vezetnek be. A szerény, 100 kilométer hosszú román autópálya is ingyenesen használható, de díjköteles a Duna-hidakon történő áthaladás. A horvát autópályadíjak szakaszonként változóak, de általánosságban elmondható, hogy egy magyarországi utazó körülbelül 2000 forintért juthat a tengerhez. Mivel év közben csak Magyarország emeli a sztrádadíjakat, év végére köztünk és szomszédaink között tovább mélyül a szakadék.

Vége a nyárias időnek: Mutatjuk hol számíthatnak zivatarra és jégesőre