Indokolatlanul magas autópályadíjak

Dénes Zoltán
2004. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyár végén körülbelül 20 százalékkal emelkednek az autópályamatrica-díjak. A környező országokhoz képest már jelenleg is Magyarországon használhatják legdrágábban az autópályákat, és szakértők szerint a betervezett, évközi emelés is irreálisan magas.
Ahogyan a sztrádák hossza nőtt, olyan mértékben drágulnak nyár végétől az autópálya-matricák – hangzott el Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter legutóbbi sajtótájékoztatóján. Korábban Tímár József, az Állami Autópálya Kezelő Rt. vezérigazgatója azt mondta, hogy az M5-ös 96 kilométeres szakaszának március 12-i bevonásával a matricaköteles autópályák hosszúsága 22 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy várhatóan ennyivel fogják emelni nyár végén a matricadíjakat. Év elején személygépjárművek autópályadíja átlagosan öt és fél, a tehergépjárműveké 18-20 százalékkal emelkedett. Az előző kormány közlekedési minisztere, Katona Kálmán szerint a mostani irreálisan magas autópályadíj indokolatlan, a várható bevétel lényegesen meghaladja a fenntartás költségét. Az érv, amely szerint az M5-ös bekapcsolása indokolja az inflációnál magasabb emelést hamis, mert az új szakasszal együtt az úthasználók száma is növekszik. Jelenleg a személyautósok tíznapos matricáért kétezer, az egy hónaposért 3400, míg az évesért 30 500 forintot fizetnek. A nyár végi, várható 20 százalékos áremelés nélkül is elmondható, hogy Magyarország a környező országokhoz képest kimondottan magas útdíjakat alkalmaz.
Szlovákiában, ahol az év elején 20 százalékkal emelték a matricák árait, jelenleg a tizenöt napos matricáért 1050 forintot, míg az éves matricáért 5250 forintot kell fizetni. Csehországban a havi matrica 2200 forintba kerül, ez 1200 forinttal olcsóbb, mint nálunk, s nagy különbség, hogy nem terveznek év közbeni díjemelést. A tíznapos matricáért 600 forinttal, míg az évesért 22 000 forinttal kevesebbet fizetnek a csehek. Ausztriában a tíznapos vignetta ára 25 forinttal haladja meg az itthoniét, az éves matrica viszont több mint tízezer forinttal olcsóbb. A német autópályákat még mindig ingyenesen vehetjük igénybe, bár voltak arra vonatkozó tervek, hogy autópályadíjat vezetnek be. A szerény, 100 kilométer hosszú román autópálya is ingyenesen használható, de díjköteles a Duna-hidakon történő áthaladás. A horvát autópályadíjak szakaszonként változóak, de általánosságban elmondható, hogy egy magyarországi utazó körülbelül 2000 forintért juthat a tengerhez. Mivel év közben csak Magyarország emeli a sztrádadíjakat, év végére köztünk és szomszédaink között tovább mélyül a szakadék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.