Újabb alkotmánysértés előtt

2004. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országgyűlés ahelyett, hogy orvosolná három éve tartó alkotmányos mulasztását, és megválasztaná az Állami Számvevőszék két alelnökét, törvénymódosítással létre kívánja hozni az elnök helyettesítésére is jogosult, a rossz emlékeket idéző főtitkári, illetve az egyelőre homályos hatáskörű főigazgatói posztot. Mint ismeretes, az alelnököket az elnökhöz hasonlóan a parlament választja kétharmados többséggel tizenkét esztendőre, míg az elnök- és főleg alelnökpótló ÁSZ-hivatalvezetőket az – akarata ellenére teljhatalommal és felelősséggel – alkotmánysértő módon magára hagyott számvevőszéki elnök nevezhetné ki. Ha ugyanis egy törvénymódosító javaslat elfogadásával mégis az Országgyűlés választhatná meg az ÁSZ főtitkárát, akkor sokkal értelmesebb megoldás lenne a két hiányzó alelnököt megválasztani, akiknek a jogállását, hatáskörét pontosan szabályozza a törvény.
Ha viszont a jelenlegi javaslatot fogadják el a honatyák, akkor a főtitkárt az ÁSZ elnöke nevezi ki, és köztisztviselői besorolása ellenére az ÁSZ elnökének távollétében minden tekintetben helyettesítheti az elnököt.
Vagyis aláírhatja az ÁSZ jelentéseit, ellenjegyezheti a költségvetés hitelfelvételeiről szóló szerződéseket, mindössze egyetlen dologban nem pótolhatja az ÁSZ-elnököt: nem vehet részt az Országgyűlés ülésein.
Meglepő módon a nagy ívű javaslatot, amelyet az igazságügyi tárca munkált ki, a legcsekélyebb szakmai szégyenpír nélkül lopakodó alkotmánymódosító szándékkal, csaknem egyhangú üdvözlet fogadta – talán a megbékélés és a politikai kultúra fejlesztése jegyében – tegnap a parlamentben. Egyedül a Magyar Demokrata Fórum képviselőjének, Szászfalvi Lászlónak sikerült átlátnia Bárándy Péterék szitáján, igaz, a balra igazodás jegyében az MDF nevében „alapvetően támogatta a módosítást”, ám alkotmányjogi szempontból erősen vitathatónak nevezte az ÁSZ-főtitkári poszt létrehozását.
Szászfalvi szerint ha már mindenáron főtitkárral küszöbölnék ki az alelnökök hiányát, akkor a számvevőszék főtitkárát nyilvánvalóan – jogosítványaiból következően – az Országgyűlésnek kellene megválasztania. Jó tudni, hogy legalább egy képviselő van a parlamentben, aki nem felejtette még el, hogy annak idején az ÁSZ – politikai pártoktól független – alelnökeit miért választották ugyanolyan konszenzussal, mint az elnökét, akinek a helyettesítését is elláthatták.
A törvénymódosító javaslat egyébként nem szünteti meg az alelnöki posztokat, ám senkinek nem lehet kétsége afelől, ha sikerül az ÁSZ-elnök helyettesítését egy kétes jogi státusú főtitkárral időlegesen – az Alkotmánybíróság legközelebbi elmarasztaló határozatáig – pótolni, a következő két évben a kormánykoalíció biztosan nem töri össze magát egy-két alelnök konszenzusos jelöléséért.
Az MDF-es honatya rámutatott: ha jelenlegi formájában megszavazzák a törvényjavaslatot, az ÁSZ-elnök és alelnökei távollétében egy köztisztviselő főtitkár terjeszthetné az ÁSZ-jelentéseket a parlament és a miniszterelnök elé, ami szerinte elfogadhatatlan.
Míg az MSZP–SZDSZ-koalíció és a nagyobbik ellenzéki párt az Állami Számvevőszék nagyobb függetlenségét látja abban, hogy az ÁSZ maga állapíthatja meg a költségvetéséről szóló javaslatot és így a létszámát is, vagyis a kormány módosítás nélkül köteles azt a parlament elé terjeszteni, az MDF annak ellenére sem ért egyet ezzel, hogy az Országgyűlés módosíthatja az ÁSZ költségvetését.
Sőt az MDF-es honatya vetette fel azt is, hogy ÁSZ ellenőrző kapacitását nem célszerű gyengíteni azzal, hogy a számvevőszéknek továbbra is feladata maradna a felelős kormány gazdasági programjának véleményezése, amelynek eredménye egyébként semmire nem kötelezi a hatalmat gyakorló politikai pártokat. Ezzel egyébként egyetértett Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke is, aki reményét fejezte ki, hogy egy módosító javaslattal végül kikerül majd az előterjesztés szövegéből, hogy az ÁSZ-nak az Országgyűlés elé terjesztett kormányprogramokat véleményeznie kelljen.
Meglepő módon egyetlen parlamenti párt, így az MDF sem helyezte kilátásba, hogy ha kell, Alkotmánybíróság elé viszi az ÁSZ-ról szóló törvénymódosítást a főtitkári poszt alkotmánysértő létrehozása miatt.
Hankó Faragó Miklós, az igazságügyi tárca politikai államtitkára expozéjában „kisebb mértékű módosításnak” nevezte, hogy a javaslat „pontosítja az ÁSZ és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kapcsolatát is, többek között megszünteti a számvevőszék jogát arra, hogy ellenőrizze az MNB monetáris politika alakítására irányuló tevékenységét”.
Ezért a kisebb mértékű módosításért korábban komoly politikai küzdelem folyt, hogy a senkinek felelősséggel nem tartozó Magyar Nemzeti Bank tevékenységét, illetve gazdálkodását legalább a kormánytól független, ám az Országgyűlésnek felelősséggel tartozó Állami Számvevőszék mégiscsak vizsgálhassa.
Az államtitkár örömmel számolhatott be arról, hogy a kétharmados parlamenti többséget igénylő módosítás beterjesztését széles körű egyeztetés előzte meg, és a javaslat az ÁSZ támogatását is élvezi.
A fideszes Tállai András az uniós elvárások tükrében különösen időszerűnek nevezte a módosítást. A honatya a kétharmados törvény módosítása előtt nem tartotta időszerűnek, hogy szóvá tegye: az ellenzék ragaszkodik az alelnöki posztok betöltéséhez. Tállai pozitívumnak tartotta az ÁSZ ellenőrzési jogkörének és függetlenségének bővülését, figyelmen kívül hagyva a jegybank ellenőrzési jogosítványának szűkítését, sőt meglepő módon üdvözölte az elnök helyettesítésének jogával felruházott, köztisztviselői besorolású főtitkári poszt létrehozását. A fideszes honatya szerint a számvevőszéknek „az MNB viszonyrendszerében is bővülhet a feladatköre”, jóllehet, mint azt korábban említettük, éppen a törvényjavaslat szűkíti azt.
A legnagyobb ellenzéki párt képviselője felhívta a figyelmet egy benyújtott módosításra is, amely szerint az ÁSZ-nak ellenőrzései során fellelt bűncselekmények gyanúja esetén haladéktalanul jeleznie kell tapasztalatait az illetékes szervek felé – mintha ez nem lett volna eddig is kötelessége a tizennégy éves múltra visszatekintő számvevőszéknek. Amely egyébként számos esetben tett korábban is bejelentést, feljelentést az illetékes szervezeteknek, s nem rajta múlt, hogy ezek közül számos ügy került a bűnüldöző hatóságoknál a legalsó fiókba.
Egyébként nem az a gond, hogy tizennégy évi tapasztalat alapján a módosításra valóban megérett ÁSZ-ról szóló törvényt napirendjére vette az Országgyűlés. Lett volna mit szabályozni rajta. Például törvényben kellene kimondani, milyen jelentéseket kell nyilvánosságra hoznia az ÁSZ-nak, az e jelentéseket forrásként használó sajtó például pontosan tudja, mi a különbség a titkos változat és köznek szánt változat között, így leszögezhetjük: sok esetben közérdekű információk maradnak elrejtve a nyilvánosság elől eltitkolt ÁSZ-jelentésekben. Például ha nyilvánosságra hozták volna az Esztergom és Dorog önkormányzatának gazdálkodásáról szóló jelentést, amikor e két önkormányzat potom 86 ezer forintért adott túl milliárdos vagyonnal rendelkező távhőszolgáltatóján, vagy törvénysértő módon szabadították meg több száz millió forinttal értéke alatt a dorogi önkormányzatot nagy értékű részvénycsomagjától, akkor bajosan választották volna meg az ügyletekért felelős dorogi polgármestert újra, sőt aligha valószínű, hogy őt küldik el képviselőnek a parlamentbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.