A jó, a rossz és a paranoiás

Ha New York, pszichológiai problémák, értelmiség, akkor Woody Allen. Aki sosem változik, marad, aki volt, kicsit öregszik, de továbbra is ontja magából a poénokat, igaz, néha meg-megállva. Most „kivételesen” egy frusztrált író szerepébe bújva osztja az észt a fiatalabb generációnak, talán egykori önmagának.

Nedbál Miklós
2004. 04. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Woody Allen sem mai gyerek, 1935 decemberének első napján látta meg a napvilágot, természetesen New Yorkban, Brooklynban. Azóta mintha ki se moccant volna onnan – esetleg néha egy-egy forgatás kedvéért vagy egy díj átvételéért – szívja magába a nagyváros minden nyűgét, és nem szégyelli mindezt szavakba, képekbe önteni, persze egy jó adag iróniával, idiotizmussal. Habár legújabb filmjében, a Csak az a szex című alkotásban nem Woody Allen a főszereplő – s már ez is nagy szó –, de rendezője, forgatókönyvírója és legfontosabb szereplője az újabb pszichológiai kor- és jellemrajzának. Néhány sztárral már forgatott filmet, most tinicsillagokat fogadott maga mellé, olyan egyéniségeket, mint például a tehetségét és karrierjét az „örökérvényű, a filmtörténet mérföldkövének számító, filozofikus” Amerikai pite trilógiában csillogtató Jason Biggs. Persze voltak komolyabb szerepei is, de a világhírnevet mégiscsak a konyhaasztalnál állva, a frissen sült pite megerőszakolásával szerezte. A másik tinibálvány Christina Ricci már talán nem is tud kamera nélkül élni, majdnem negyven filmben szerepelt már, a régmúltból emlékezhetünk rá a Sellőkből, az Addams Familyből, de játszott például a Félelem és reszketés Las Vegasban című ámokfutásban, Az Álmosvölgy legendájában, s csillogtatta kaméleonképességeit többek közt a Mirandában is.
A fekete keretes szemüveges, csetlő-botló, dohos zakós rendező legújabb választottjai a filmben egy párost alkotnak. Jerry (Jason Biggs) úgy érzi, megtalálja élete szerelmét, Amandát (Christina Ricci). Jön pár hét felhőtlen szerelem, de aztán lehull a lepel. Amanda kicsit hisztis, kicsit önző, irtózik Jerry érintésétől, s anyja sem egy kedves teremtés, pláne amikor beköltözik Jerryhez egy zongorával. Jerry persze szerelmes, áltatja magát, próbálja a kiutat keresni, amelyben nagy segítsége Dobel (Woody Allen), az idősödő tanár, a paranoiás, kiégett író, aki folyamatosan beszél az élet értelméről, a nőkről, a művészetről, pszichológiáról, fegyverekről. S közben osztogatja vaskos, örökérvényű tanácsait a fiúnak. Mintha saját magával beszélgetne Woody Allen ötven évvel korábbról, miközben semmi nem változott, a probléma örök. Allen hozza az ismert figuráját, néha ellaposodnak ugyan a poénok, de azért minden a régi, Biggs is jól alakítja a szerepét, a kicsit mulya, ténfergő, kezdő írót, s Ricci sem marad le a csábító, ám éretlen és nyafogós, az őszinte szerelemre képtelen nő megformálásában.
Rövidre vágva a Csak az a szex nem okoz meglepetést, se döbbenetet. Valamivel bölcsebbek is leszünk, meg nem is, olykor csak úgy repkednek a poénok, ám néha megtörik a ritmus. Komikus helyzetek, szócsaták, egy idősödő tanár, egy kezdő író, egy gyermeteg nő, egy alkoholista, egy kiégett énekesnő, egy lúzer ügynök közt. A végén pedig mindenki menekül, ki merre lát.
(Csak az a szex. Feliratos, amerikai vígjáték, 108 perc. Rendezte: Woody Allen. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.