A nagyi a maffia ellen

Ritkán szerepel a hazai mozik műsorán olyan animációs film, mint a Sylvian Chomet alkotta Belleville randevú – Francia rémes. A gondolatjel utáni (k)rémes átiratot kevésbé értem, de ez semmit nem von le a film értékéből. Másfél órás tekerés, kisemberek, maffia, röhögés.

Nedbál Miklós
2004. 04. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt éven át rajzolta, készítette Sylvian Chomet az egész estés, elsősorban felnőtteknek szóló animációs filmjét, és úgy tűnik, hogy a befektetett idő és energia meghozta gyümölcsét, mivel igényes, (ön)iróniával erősen átitatott, humoros történet született. Sylvian Chomet egy képregényiskolában (ilyen is van ezek szerint) diplomázott 1987-ben, s hamarosan a rajzfilmes pálya felé kezdett kacsingatni, s szabadúszóként londoni stúdióknak dolgozott, s készített reklámfilmeket. Az öreg hölgy és a galambok című alkotását, amely közel öt évvel később készült el, 1991-ben kezdte el. A művet César- és Oscar-díjra is jelölték, illetve több más helyen is elismerésekben részesült. A Belleville randevú az első egész estés rajzfilmje, amely 2004-ben két Oscar-jelölést – a legjobb animációs film és legjobb betétdal – kapott.
De miről is van szó, illetve kép? Championt, a mélabús, vézna kisfiút nagymamája, Madame Souza neveli egy lepukkadt kis házban a vasút mellett. A kisfiú egyetlen társa Bruno, a csúnya és mafla kutya. A fiút nem túl izgalmas, külvárosi életéből egy kerékpár rángatja ki, amelylyel boldogan szeli át a zegzugos várost. A nagyi hamarosan legkeményebb edzője lesz, talán mi is jobban jártunk volna vele, mint a már talán menekülni akaró Matthäusszal. A fiú felcseperedik, kifejlődnek hatalmas vádlijai, s hamarosan hatalmas ó-lábakkal is büszkélkedhet. El is indul a Tour de France-on. A verseny alatt azonban két, feketébe öltözött, titokzatos férfi elrabolja, s Szupernagyi Brunóval együtt a nyomába ered. Az út hosszú Párizsból New Yorkba, pláne, ha az óceánt vízibiciklivel kell átszelni. A nagymama itt találkozik a belleville-i zenészhölgyekkel, akik a békákat dinamittal fogják, és porszívótól a hűtőszekrényig bármin képesek muzsikálni. Ők is segítenek az ügy felgöngyölítésében. Nagymamák az unokáért a maffia ellen. Fantasztikus humor és irónia, a rajzfilmre átültetett Chaplin és Keaton, de leginkább Tati a hatvanas évek francia kisemberének környezetében, dzsesszel, lepukkant környezetben. Az alkotó a két- és háromdimenziós technikát is keveri, de nem hivalkodik a „lám én ezt is tudom” attitűddel. A részletek is aprólékosan kidolgozottak, a film jó ritmusú. Mindez franciásan: kicsit busongva, de lelkesen, odaadóan és ironikusan.
(Belleville randevú, francia–kanadai–belga–brit rajzfilm, 80 perc. Írta és rendezte: Sylvian Chomet. Forgalmazza az SPI.)



Somlói galuska. Az animációs film kísérőfilmje Meskó Zsolt Somlói galuska című zenés műve, amely a 33. Magyar Filmszemlén a legjobb kisjátékfilmnek járó díjat kapta a diákzsűritől. A mini musical helyszíne egy pesti kávézó pityergő pultoslánnyal, boldogtalan vendégekkel, egy titokzatos öregemberrel, aki „megbabonázza” a vendégekbe életet lehelni próbáló, vidám pincérfiút.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.