– A politikai kommunikációra is igaz, hogy a fő törvényszerűségek nem változnak - fogalmazott Dömötör Csaba a tusványosi szabadegyetemen a Közéleti kultúra – kooperáció vagy konfrontáció elnevezésű panelbeszélgetésen. A Fidesz európai parlamenti képviselője szerint ettől függetlenül vannak technológiai változások.
Kis túlzással mindenki lehet véleményvezér
– tette hozzá a politikus, majd kiemelte, hogy ennek vannak árnyoldalai, példaként említve az álhírek terjedését.
– Az lehet sikeres, akár a régi, akár az új kommunikációs térben, akinek van egy magával ragadó története arról, hogy mit és hogyan szeretne csinálni – mondta a politikus.
Kitért arra is, hogy az Európai Bizottság ötven tényellenőrt finanszíroz, akik ráhatással vannak arra, hogy a közösségi médiában mit és hogyan lehet mondani. Arról pedig nagyon nehéz információt szerezni, hogy miként hoznak döntéseket.
Dömötör Csaba kiemelte, hogy az internetes tájékozódás 2020 óta meghaladja a hagyományos médiafogyasztást, ami új kommunikációs stílust hozott. A politikai szereplők feladata, hogy ennek ellenére is példát mutassanak.
L. Simon László író, kultúrpolitikus úgy vélekedett, hogy nagyon komoly változás közepén vagyunk. Erről pedig később úgy fognak megemlékezni, mint az ipari forradalmak korszakáról.
Amit biztosan detektálhatunk, az a közbeszédnek és a politikai beszédnek a romlása
– tette hozzá.
Tartalmi szinten is komoly változásokat lát, az intellektuális viták pedig véleménye szerint kikerültek a politika világából. Ma a gyors reagálás, a hatásvadászat, a tartalom háttérbe szorulása jellemzi a politikai diskurzust. A politikai hatékonyság fontosságát nem vitatja, de hangsúlyozta: a minőséget nem szabad a hatékonyság oltárán feláldozni.
Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora szerint a közösségi média nem kizárólag a fiatalabb generáció sajátja. Mi tehetünk azért, hogy mást jelentsen számukra a kommunikáció – tette hozzá.
Molnár-Bánffy Kata kommunikációs szakember elmondta, hogy a közösségi médiában a felnőttek
olyan stílusban osztják ki egymást, amitől az ember már szinte fizikailag rosszul érzi magát.
Meglátása szerint ez lassan átszivárog a közösségi médiából az „offline” térbe is. Gloviczki Zoltán ismertette, hogy az alfa és a Z generáció sokkal kritikusabb médiahasználó, mint az idősebb generációk.
Borítókép: A Közéleti kultúra – kooperáció vagy konfrontáció elnevezésű panelbeszélgetés résztvevői (Forrás: Magyar Polgári Együttműködés Egyesület)