Az utolsó repülés

A világ hírügynökségei a múlt héten tudatták, hogy azonosították Antoine de Saint-Exupéry 1944. július 31-én eltűnt repülőgépének maradványait. A Marseille közelében talált roncsok abból a gépből valók, amellyel 60 esztendővel ezelőtt a francia író utolsó felderítőútjára indult, derült ki a gyári számok összevetéséből. A gép azonosítása azonban aligha visz közelebb annak a kérdésnek a megfejtéséhez, hogy miért halt meg Saint-Exupéry kapitány. A kis herceg írójának eltűnése valószínűleg mindörökre rejtély marad.

Pósa Tibor
2004. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számtalan „szinte teljesen bizonyos” kezdetű állítás kering az író végzetes utolsó repülőútjáról. Egyesek az öngyilkosság mellett teszik le a voksukat, amivel azonban a katonai szakértők nem értenek egyet. A most azonosított roncsdarabok több kilométeres térségben szóródtak szét a Marseille melletti Riou sziget közelében, ebből azt a következtetést vonták le a szakértők, hogy Saint-Exupéry repülőgépe majdnem függőlegesen csapódott a Földközi-tenger vizébe. Az is igaz, hogy a depresszióra hajlamos író 1944 nyarán nem lehetett valami jó kedvében: ifjú feleségével kapcsolatos családi gondok gyötörték, és el akarták venni tőle élete másik nagy szerelmét, a repülést. 1998-ban egy halász már a felszínre emelt hálójával egy ezüst karkötőt, amelyen Saint-Exupéry, valamint salvadori származású felesége, Consuelo neve volt olvasható, sőt az író első New York-i kiadóját is feltüntették az ékszeren.
Az eddig megtalált gépmaradványokon egyébként nem leltek lövésnyomokat. A helybeli halászok elmondták, hogy évekkel ezelőtt is találtak e körzetben gépalkatrészeket. Egyikük szerint egy pilótafülke tetejét is partra vetette a víz. Egyes elemzők továbbra is repülési hibára gyanakszanak, hiszen Saint-Exupérynek több mint két évtizedes katonai és polgári repülési pályafutása során, bizony, tele volt a kartonja kevésbé vagy épp nagyon súlyos balesetekkel. Rendkívüli tehetségű író, de csapnivaló pilóta – szól a Saint-Exupéry repülőgép-vezetési tudását megkérdőjelezők megállapítása, amellyel azért nem árt vitatkozni.
A katonai szakértők sokkal prózaibbnak látják a kérdést: a hajdanán az amerikai Lockheed által gyártott, katamaránra hasonlító Lightning P–38-as felderítőgépet megszabadították mindenféle fegyverzettől, hogy a kémfeladatok ellátására megfelelőbb, azaz könnyebb legyen, s a lehető leggyorsabban el tudjon iszkolni, ha szükségessé válik. Ám ha az ilyen gép bekerült az ellenséges légvédelem vagy vadászgépek célkeresztjébe, meg voltak számlálva a másodpercei, bármennyire gyakorlott volt is a pilótája. Egy másik lehetőséggel is számolnak a katonák, mégpedig a fáradtsággal, amely miatt a pilóta egy röpke pillanatra elbóbiskolhatott. A gép a becsapódás pillanatában azonnal felrobbant. Akkoriban nem voltak katapultok a repülőgépeken, így biztosra vehető, hogy a pilóta életét vesztette.
Saint-Exupéry szenvedélyének, a repülésnek és hazaszeretetének áldozata lett. Nem kellett volna már repülnie, hiszen 44 évével ő volt a francia felszabadító erők legidősebb pilótája, de ő mindig kijárta, hogy még gépbe ülhessen. A már ekkor világhírű Saint-Exupéry írjon – ez volt az amerikaiak véleménye is –, hiszen többet ér bármely rövid novellája annál, mint hogy olyan feladat megoldásával kockáztassa életét, amelyet más is el tud végezni. A repülés szeretete azonban erősebb volt Saint-Exupéryben bármilyen okos érvnél. Ennek a nagy kalandnak szentelte életét: 1922-ben megszerezte a pilótajogosítványt, volt postai repülő, légiútvonal-igazgató, berepülőpilóta, felderítőgépek vezetője. Mindezt a repülés hőskorában, amikor jelentett valamit a pilóták bőrdzsekijét viselni. Nemcsak szenvedélyévé vált a repülés, az úttörő évek történései kifogyhatatlan irodalmi témával is ellátták. Ő lett az első író pilóta.
Pedig másként is alakulhatott volna a sorsa. A jó nevű, de elszegényedett arisztokrata családból származó Jean de Saint-Exupéry 1897-ben házasodott össze a módos és nemesi rangú Marie de Fonscolombe-bal. Hétévi házasságuk alatt öt gyermek született, a középső, Antoine 1900-ban. Az apa 41 évesen – 1904-ben – szívinfarktus következtében meghalt. A megözvegyült Marie ragyogó édesanyja és nevelője lett az öt kisgyermeknek. Tőle kapták a nyitottságot a világ dolgaira, a képességet a megértésre, az ember-, természet- és zeneszeretetet. Marie egy más világ, más korszak teremtménye – jellemezték ismerői. Az első világháború alatt egészségügyi ellátást szervezett a katonáknak, később Lyonban szegényotthont vezetett, délen fogadta a gyarmatokat megjárt tüdőbeteg katonákat, rákosokat ápolt anélkül, hogy köszönetet várt volna érte.
Antoine-t gyenge tanulmányi eredményei miatt kétszer nem vették fel a francia haditengerészeti akadémiára. Hagyta hát a katonai pályát, és beiratkozott a párizsi szépművészetibe. 21 évesen megkezdte kétesztendei sorkatonai szolgálatát. Közben pilótaleckéket vett az első világháború egyik hősétől, Robert Aebytól. Először polgári repülésből szerezte meg a jogosítványt, hála édesanyja anyagi hozzájárulásának. A diplomájában ez a két szó is szerepelt: kiváló pilóta. 1923 elején egy szerelmi ügy miatt elhagyta a hadsereget. 1926-ban azonban megint a gépek környékén találjuk: a légiposta-szolgálatnál vállalt állást, kinevezték a Toulouse–Casablanca–Dakar útvonalra. Ugyanebben az évben volt egy balesete: a szárnyat borító szövet Marokkó fölött elszakadt, a gép leszálláskor darabokra tört, de Saint-Ex – ahogy pilótatársai nevezték – sértetlenül megúszta az esetet. A Latécoère vállalat nagyra értékelte munkáját, és kinevezte a Casablanca és Dakar között fekvő Cap-Juby főnökének. Ez az első hallásra bürokratikusnak tetsző megbízatás korántsem volt az: az ő feladata volt repülővel megkeresni a sivatagban eltűnt gépeket, illetve pilótákat. Amikor nem kellett kutatnia, kabinjában próbált írni, vagy épp kirándulásokat tett a sivatagban, amelyet annyira megszeretett.
1929-ben kinevezték a most már Aéropostale nevet viselő cég argentínai vezetőjévé. Az ő feladata volt a légiposta-szállítás megszervezése. Számtalan felderítőutat járt be Dél-Amerikában egészen a Horn-fokig. Huszonkilenc évesen kitüntették a becsületrenddel. Első regénye is ebben az évben jelent meg A déli futárgép címmel. 1930-ban Henri Guillaumet neves francia repülős gépe nem tudott megbirkózni az Andok magas hegycsúcsaival, és balesetet szenvedett. Napokig keresték a hegyek közt, míg végre megtalálták. „A főnökünk a legjobb pilóta” – írta Saint-Exről egyik társa afölötti ámulatában, ahogy a hegyormokat kerülgette a korántsem ilyen feladatokra tervezett gépével.
Buenos Airesben megismerkedett a fiatal salvadori újságírónővel, Consuelo Suncinnal, aki huszonkét éves kora ellenére már kétszeres özvegy volt. Antoine-t elkápráztatta a fiatalaszszony szépsége és intelligenciája. 1931-ben összeházasodtak. A sötét szemű, bájosan egzotikus, törékeny nő nemcsak külsejével, hanem műveltségével is meghódított mindenkit, aki az útjába került Max Ernsttől André Bretonon át Dalíig és Picassóig. A házassága Saint-Exupéryvel állandó „szeretlek is meg nem is” viszony, ám sohasem hagyták el egymást. A férje eltűnése után a provence-i Grasse-ban telepedett le, nem messze Antoine anyjának lakóhelyétől. Consuelo 1979-ben halt meg.
1931-ben az Éjszakai repülés című regénye meghozta Saint-Exupéry számára az áttörést, hazájában Femina díjjal jutalmazták. 1933-ban berepülőpilótaként két balesete is volt, a másodikból származó súlyos sérülése maradandó károsodást okozott. Saint-Raphaelnél egy hidroplánt próbáltak ki. A víz felszínére való leszállási manőver, amelyet Saint-Ex választott, a légiszakértők szerint hibás volt, ezért elbocsátották. Mentségéül talán azt lehet felhozni, hogy hidroplánnal igen keveset repültek ekkor, a pilóták nem ismerték ennek a géptípusnak a repülési tulajdonságait. Azt se feledjük el, hogy prototípusról volt szó, és ezeknél könnyen előfordulhatott meghibásodás. A hőskor más nagyjai közül is számosan balesetet szenvedtek hidroplánnal. Ezt követően hiába alkalmazta Exupéryt az egyik legnagyobb francia repülő, Mermoz előadóként, a háta mögött összesúgtak: ez az ember peches. Valószínűleg igazuk volt. Az azért elgondolkodtató, hogy szinte minden pilótatársa jó repülőnek tartotta Saint-Exupéryt, csak az utókor fanyalog, amikor tudása fölött ítélkezik.
1935-ben magángépén megpróbálta megdönteni a Párizs–Saigon útvonal repülési idejét, de viharba került Kairó előtt. Leszálláskor hosszas csúszás után a repülőgép kigyulladt. A motorszerelővel már majdnem szomjan haltak, amikor nomád törzsek rájuk bukkantak. A három évvel későbbi New York–Horn-fok út sem sikerült fényesebben: Guatemalavárosnál a gép irányíthatatlanná vált, majdnem felrobbant. Az őt kísérő gépésznek eltört a lába, Saint-Ex nyolc töréssel kómába esett. Ezután nem lehetett lemosni róla, hogy vonzza a szerencsétlenséget.
Az ember földje regényével 1939-ben kiérdemelte a Francia Akadémia irodalmi nagydíját. A második világháború kezdetén a tartalékos kapitány önként jelentkezett szolgálatra. Vadászgépen akart repülni, ám korábbi sérülése miatt a felderítőrészlegbe osztották be. Több eredményes küldetést hajtott végre Németország, Belgium, Franciaország északi része fölött, és fentről szomorúan nézhette a francia csapatok nagy futását. Franciaország megszállása után Amerikába menekült. Itt úgy köszöntötték, mint a XX. század egyik kiemelkedő íróját. Az amerikai emigrációban írta meg legnagyobb sikerű művét, A kis herceget, amelyet azóta a világ 110 nyelvére fordítottak le. Franciaországban csak a háború befejezése után adták ki.
1943-ban csatlakozott a Szabad Franciaország Erőihez Észak-Afrikában, és találkozott Charles de Gaulle-lal, az ellenállás vezetőjével és szervezőjével. Ám semmiféle rokonszenv nem alakult ki a két eltérő érdeklődésű, nagyon kemény ember között. Saint-Exupéry elkezdhette újra a kiképzést, de megtiltották neki, hogy repülőfeladatot teljesítsen egyrészt a kora, másrészt a sérülése miatt. Ám Saint-Exupéryt nem olyan fából faragták, hogy könnyen el lehessen téríteni a céljától. Végül meggyőzte feljebbvalóit, és repülhetett felderítőgépeken.
Parancsnoki előléptetése után sikeresen túljutott az orvosi vizsgálaton is. Vajon a doktor nem látta előregömbölyödő pocakját, vagy ennyire meghatotta a nagy író vizsgálata? Második bevetéséről visszatérve odacsapta a gépet a kifutópályához, jelentősen megrongálva a repülőt. Gavoille tábornok a fékek hibájára fogta a balesetet, de magánbeszélgetéseken azt mondta: a pilóta kora az oka. Újabb felfüggesztés, újabb kilincselés felszállási engedélyért. 1944. május 16-án érkezett meg az „övéihez”, a 2/33-as egységhez Szardíniára, majd a felszabadított Korzikára is követte őket. Június végén Savoyát kellett felderítenie, ám itt a légvédelmi ágyúk keletre szorították, így egy működő motorral átkelt az Alpokon, majd az észak-itáliai frontok fölött, ahol a németek rendkívül erős légvédelemmel rendelkeztek, és végül szerencsésen leszállt Korzikán. Születésnapja volt – sokan ennek tudták be hihetetlen megmenekülését.
1944. július 31-én azonban elpártolt tőle a kis időre felvillanó szerencse: nem tért vissza a Dél-Franciaországot feltérképező küldetésből, amellyel előkészítették a szövetséges csapatok provence-i partraszállását. Pedig ezt a terepet igazán jól ismerte, és az időjárási viszonyokra sem lehetett panasz. A hadsereg azonnal eltűntnek nyilvánította anélkül, hogy egy percig is keresték volna.
Talán valóban túlságosan nagy író volt ahhoz, hogy jó pilóta legyen? Talán a tragédia okozója a katonai repüléshez viszonylag idős kora, nem megfelelő egészségi állapota volt? Felette is eljárt az idő, és ezt makacsul nem akarta tudomásul venni? Vagy bárki ült volna is a gépben, a gyilkos sorozat hullámsírba kényszeríti? Sohasem tudjuk meg a választ ezekre a kérdésekre. Író és repülő: a bátorság és egyenesség elválaszthatatlan fogalmak tőle. Álmodj szép álmokat, kis herceg!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.