Cadillac Sixteen bemutató

Kissé megkésett, ám méltó jubileumi ajándékként állította kerékre az immár százegy éves Cadillac legújabb tanulmányautóját, a Sixteent. A kor szellemének ellentmondó, gigantikus limuzin pár éve talán még szép csendesen eltűnt volna a süllyesztőben, ám amióta a DaimlerChrysler feltámasztotta a Maybach-ot, felelőtlenség volna félvállról venni az ehhez hasonló megalomán elképzeléseket.

balla Xpress
2004. 04. 10. 4:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világon működő több tucat autógyár közül alig néhányan mondhatják el magukról, hogy valóban sokat tettek az automobil fejlődéséért. Ezen kevesek közé tartozik a Cadillac. A Detroit alapítójáról elnevezett gyár alkalmazott elsőként – rendkívül precíz megmunkálásuknak köszönhetően – csereszabatos alkatrészeket, vezette be az önindítót, a szinkronizált váltót, a sebességfüggő szervokormányt, és épített be először sztereó rádiót gépkocsiba.
A Cadillac Sixteen azonban egy másik jelentős fegyvertény előtt tiszteleg. 1930-ban mutatta be a gyár a világ első V16-os motorját, amely egy alapos átdolgozás után egészen a háború kitöréséig bűvkörében tartotta a gépkocsi-rajongókat. A Sixteen nevében és technológiájában ennek a műszaki csemegének állít emléket – több szempontból is.



Az 5,7 méteres luxuslimuzin irgalmatlanul hosszú orrában ugyanis valóban egy tizenhat hengeres hajtómű dolgozik, igaz, az alumínium blokk az elavult OHV szelepvezérlést alkalmazza. A Cadillac mérnökei a felülvezérelt megoldásoknál jóval egyszerűbb szerkezet, alacsonyabb tömeg és kevesebb alkatrész miatt döntöttek az oldalt elhelyezett vezérműtengely mellett, amelynek eredendő hátrányait egyéb kifinomult technológiákkal ellensúlyozták. Így a titánötvözet szelepek nyitási ideje fokozatmentesen, tág határok között szabályozható, a dugattyúkat és a hengerfalat olajpermettel hűtik, részterhelés alatt pedig nyolc, vagy akár tizenkét hengert is lekapcsol a motorvezérlő elektronika, így csökkentve a 13,6 literes gigász fogyasztását.



Ezt a háromfázisú Displacement on Demand, azaz ’igény szerinti lökettérfogat’ technológiát 2004-től a Cadillac szériagyártású modelljeiben is alkalmazzák majd. A koncepció életképességét igazolja, hogy egy Detroittól Kaliforniáig tartó tesztvezetés során mindössze az út öt százalékán működött mind a tizenhat henger. Ezek a rövid szakaszok azonban valószínűleg a pilóták életének legélvezetesebb percei voltak: a GM kisebbik V8 blokkján alapuló motor csúcsteljesítménye kerek 1000 lóerő, forgatónyomatéka pedig 1356 Nm. Az iszonyatos teljesítményt négyfokozatú automata váltómű viszi át a 24 collos kerekekre. Gyorsulási és fogyasztási értékekről, valamint a jármű végsebességéről egyelőre nem nyilatkozik a gyár, annyit azonban elárultak, hogy a motor semmihez sem foghatóan csendes és finom járású.



A Sixteen egyértelmű és csattanós válasz a rivális DaimlerChrysler ezidáig egyedülálló Maybach-jára. Csakhogy a hatalmas terek – bár a Caddy a kisebbik Maybachnál is rövidebb, tengelytávja 17 centiméterrel hosszabb annál – és a míves kézimunkával előállított belső tér, amelyet kristályberakásokkal díszített műszerek, selyem padlószőnyeg és rejtett világítás koronáz meg, önmagában még nem garantálna győzelmet a legendás német ellenfél felett. Ezért a Cadillac a karosszéria kialakításánál is különleges megoldást választott.



A hagyományos önhordó karosszéria vagy a masszív térváz helyett a detroiti mérnökök az élővilágból merítve ihletet, alumínium gerincre építették fel a 2,2 tonnás autót. Az üreges központi tartóvázhoz elöl és hátul masszív keresztelemek (a párhuzamot folytatva: váll- és csípőcsontok) csatlakoznak, amelyek a különleges alumínium kompozit hab padlólemezzel együtt kellő merevséget kölcsönöznek a rendkívül könnyű váznak.
Erre az egyedi szerkezetre utal az autó hosszanti optikai osztása is, amely az utastér és a szintén alumínium kültakaró kialakításának egyaránt meghatározó eleme. A kívül végigfutó gerincvonal azonban több öncélú dizájnnál. A motorházfedél ugyanis a hőskort idézve nyílik: a középvonal mentén rögzített, motoros mozgatású alumínium panelek oldalra tárulnak fel, akadálytalan rálátást biztosítva a szobor szépségű hajtóműre. Hiába, a legfelső luxuskategóriában hétköznapi megoldásokkal nem lehet felülmúlni a konkurenciát – ebben pedig a Cadillac évszázados gyakorlattal rendelkezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.