Fekete könyv

Szepesi Attila
2004. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évtizedekig élt tragikus magányban, csak legközelebbi barátai, Várkonyi Nándor, Tüskés Tibor figyelmétől kísérve az író Rajnai László (1924–2001). A diktatúra idején nem publikálhatott, illetve csak néhány (megcsonkított) könyvismertetése jelenhetett meg. Az utóbbi esztendőkben végre napvilágot láthatott „a pécsi remete” két nagyszerű monográfiája Vörösmarty Mihályról és Kodolányi Jánosról, illetve cikkeinek-esszéinek gyűjteménye, Az összművészet kísérlete. Most a pécsi Pro Pannónia Kiadó adta közre Rajnai titkos naplóját. A Fekete könyv – azért e cím, mert az író valóban fekete borítójú könyvbe írta gyöngybetűvel esztétikai és történeti eszmefuttatásait, régi mesterekről és kortárs írókról-költőkről való tűnődéseit – mélyen érző és gondolkodó, magányra kárhoztatott lélek feljegyzéseinek füzére. Az első bejegyzés 1978-ból, a legutolsó 1996-ból datálódik.
„Ma megvetik a szépséget, de nem azért, mert az ízlés változott, hanem azért, mert ez a kor hitetlen. Az igazság, a jóság és a szépség egy tőről fakad az emberben – ezért vetik meg a szépséget, mert nem kérnek az igazságból és a jóságból sem…” – írta 1978-ban. A Kortárs-költők közül – gyakran elmélkedik a munkásságáról – Pilinszky állt legközelebb hozzá. Mégis meghökkentő, hogy milyen vitriolosan kommentálja például a költő Beszélgetések Sheryl Suttonnal című könyvét: „hisztéria, magakelletés, exhibicionizmus, unalom, undorító brutalitás, a mocsoknak nyálkás felszínével kevert szenteltvíz – íme az írás”. Hozzáteszi: „Őt – mármint Pilinszkyt – nem sajnálom, csak a verseit. A régi verseit…” A mai profán kor jellemzésére ezt veti papírra: „Figyeljük meg, mennyire ritka az az ember, aki a temetőben nemcsak a földre, hanem az égre is tekint néha…” Másutt arról elmélkedik, miért tartja képtelenségnek a munkásművészetet: „A munkás ugyanis, mihelyt felébred benne az igény és a képesség, már értelmiségi. Az alkotó mindig individuum, a munkás tömeglény. Kollektív művészet van, és főleg volt (igen magasrendű), a tömegművészet nonszensz.” Gyakran és átszellemülten tűnődik Dante és Goethe, Hölderlin és Teilhard de Chardin, Hamvas Béla és Babits művein. Idézi Szerb Antalt, aki egy hajdani rabtársa tanúsága szerint a náci haláltáborban ezt mondta: a bolsevizmus roszszabb lesz, mint a német megszállás. „Amikor pedig, miután megásatták vele a sírját, és puskatussal agyonverték, imádkozott gyilkosaiért.”
És ezt is Rajnai László vetette papírra: „A kereszténység annál igazabb, minél inkább visszatérünk eredeti forrásához, a marxizmus annál tarthatatlanabb, minél inkább visszatérünk eredeti forrásához.” Csoda-e, hogy magányra kárhoztatták?
(Rajnai László: Fekete könyv. Pro Pannónia Kiadó, Pécs, 2003. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.