A kohéziós alap támogatásainak felhasználási ütemezését a projektekhez csatolt végrehajtási ütemterv határozza meg. Heil Péter bízik benne, hogy a forrásokat 2008-ig közel 100 százalékban kihasználják.
Arra a kérdésre, mennyire van szükség jó pályázatokra, Heil kiemelte: nem a pályázatírás jár komoly adminisztrációval, hanem a projekt-előkészítés.
Az NFT-pályázatokkal kapcsolatban sokszor téves az a felfogás, hogy majd Brüsszel dönt azokról. Az NFT-hez kapcsolódó projektek támogatásáról ugyanis Magyarországon kell határozni, szemben a korábbi előcsatlakozási programok gyakorlatával. A kohéziós- alap-projektek esetében viszont Brüsszel a pályázatokat nem véleményezi, hanem határoz azokról. A pályázó a bizottság felé ebben az esetben a kormány a magyar állam nevében. Az érintett önkormányzatoknak itt sem kell Brüszszelben kilincselniük. Azt, hogy a támogatást milyen célokra lehet igénybe venni, a Nemzeti fejlesztési terv és a hozzá kapcsolódó operatív programok (agrár- és vidékfejlesztés, gazdasági versenyképesség, humán erőforrások fejlesztése, környezetvédelem és infrastruktúra, regionális fejlesztés) határozzák meg. Összesen 129 féle támogatási jogcímen, 87 pályázatból lehet forrást szerezni.
Heil aláhúzta, a 2007–2013-as pénzügyi időszakban a strukturális és kohéziós alapokból 20-24 milliárd euró szerezhető majd meg, ami a jelenlegi szint háromszorosa. A Magyarországnak 2007–2013 között járó támogatások nagysága az unió hétéves pénzügyi tervéből, illetve a kohéziós politikára vonatkozó készülő jogszabályokból lesz levezethető. Ezekről nem a bizottság, hanem annak javaslatára a tanács, illetve az Európai Parlament fog dönteni. A vita most kezdődött el, az Európai Bizottság által február közepén közzétett pénzügyi perspektíva és a III. kohéziós jelentés alapján. A Heil által megnevezett öszszeg ezekből a javaslatokból olvasható ki, s végleges döntés 2005 vége előtt nem várható.
A programokhoz magyar társfinanszírozás is szükséges, amelynek minimuma a teljes összeg 25 százaléka. Korábban már ismertté vált, hogy a Draskovics-csomag következtében a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) amúgy is szoros működési költségeit öt százalékkal mérsékelték. Heil a felvetéshez hozzátette: a sikeres projektekhez szükséges társfinanszírozást azonban a megszorítás nem érinti. Ugyanakkor sokan teszik fel manapság a kérdést, hogy a központi büdzsé nehéz helyzete miatt ez így marad-e jövőre is.
Az Európai Bizottság a tagállamok és a csatlakozó országok közreműködésével már megkezdte a 2007–2013-ig tartó pénzügyi időszakot meghatározó kohéziós politika reformjának kidolgozását, s elkészített bizonyos elképzeléseket, amelyek az átalakítás lehetséges irányait jelezik. Számos kérdés még az EU-ban sem tisztázott: egyelőre még eltérő nézeteket vallanak az uniós tagállamok abban, hogy a 2007-ben kezdődő következő középtávú pénzügyi időszakban miként osszák el a strukturális alapokat. Az Európai Bizottság nemrég elfogadott javaslata szerint a 2007–2013 közötti időszakban az EU-tagállamok összesített bruttó nemzeti jövedelmének (GNI) 1,22 százalékára, csaknem 160 milliárd euróra emelkedne a közösségi költségvetés évi keretének felső határa. Talán a legvitatottabb terület a vidékfejlesztési és felzárkóztatási célokat szolgáló strukturális alapok kezelése lesz. Számunkra kedvező az a svéd és holland álláspont, amely azt javasolja, hogy 2007 után ezekből már csak az új tagállamok részesüljenek. A bizottság elképzelése szerint ezen időszakban a strukturális alapoknak a jelenlegi tagállamokra jutó hányada évről évre csökkenne, míg az új belépők részesedése évről évre nőne. A közösségi büdzsé jelenlegi legnagyobb tételét alkotó agrárkiadások arányát a 2007– 2013 közötti időszakra befagyasztották. Ezen időszak alatt viszont fokozatosan emelkednek majd az újonnan belépőknek nyújtandó agrártámogatások, vagyis ezeket a tagok javára csoportosítják át.
A bizottság a következő, 2007-tel kezdődő pénzügyi időszakban már nem huszonöt, hanem Bulgária és Románia belépése miatt huszonhét tagországgal számol.

Erre nagyon ráfázhat Magyar Péter, újabb ügyekben jelentették fel