Kia Carens teszt

Mint a legtöbb ázsiai autógyártó, a Kia is intenzív európaiasításba fogott. A rövid időn belül aktualizált és kibővített kínálatból immár a kompakt egyterű sem hiányzik. A Carens gyakorlatilag mindent és majdnem olyan jól tud, mint legfőbb riválisai, hiányzó presztízsét pedig kedvező árral és bőkezű műszaki garanciával pótolja.

balla Xpress
2004. 04. 12. 4:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Carens első generációját jobbára csak a megrögzött Kia-rajongók ismerik, a tavaly bevezetett új modellnek azonban vélhetően jobb sora lesz Európában. A kompakt buszlimuzinok szegmensében ugyanis hatalmas a tolongás, ráadásul egyre csak nő az érdeklődés a szerény méretű, de hatalmas, variálható belső terű autók iránt. A Kia tehát jó irányba lépett, és jókor, hiszen a Ford és a VW csak most rukkol elő alsó középkategóriás egyterűjével.



A 4,4 millió forintért kínált, tetszetős, bár nem hivalkodó megjelenésű koreai újonc térkínálatára nem lehet panasz. A belső magasság bőséges, és a 2,56 méteres tengelytávnak köszönhetően a hátsó utasok lábának is jut elég hely az osztva dönthető üléspadon. Az utastér 1378 mm széles, így a nagy termetű vezetők sem kerülnek kényszerű kontaktusba a mellettük utazóval. A sofőr ülőlapjának első és hátsó felét külön-külön, jól kézreálló tárcsákkal lehet emelni, így nem nehéz hosszú távon is komfortos pozíciót találni. Valamivel rosszabb helyzetben van az első utas: a magasságállítás hiánya még nem lenne probléma, ám az ülőfelület túlontúl sík, így olyan érzést kelt, mintha előre csúsznánk róla. Kétszeresen fájó pont a könyöktámasz: a középső azért, mert nincs, az ajtón levő pedig azért, mert túl magasra került, így városban minduntalan beleütközik a vezető könyöke.



Ezektől az apróságoktól eltekintve azonban a Carens a legjobbakkal is felveszi a versenyt. A műszerfal a legújabb divatirányzatot követi, a megemelt, pajzs alakú középkonzol fémhatású burkolatot kapott, a kapcsolók elhelyezése hibátlan. Látszik, hogy odafigyeltek a tervezők: a ködlámpák gombjai ide, a szellőzés rendkívül elegáns, hi-fi berendezéseket idéző tárcsái fölé kerültek, ahol menet közben könnyebben eléri őket az ember, míg az aktív biztonság szempontjából kevésbé akut hátsó ablaktörlő és -mosó kapcsolói a kormánytól balra találhatóak. Mellettük egy újabb figyelmesség: az első ablaktörlők lefagyását megakadályozó szélvédő-fűtőszál kapcsolója.



Az egyterűek vásárlói nagyra értékelik az apró rakodóhelyeket, és a Carens nem is okoz csalódást. A mély, gumírozott rekeszeken túl a középkonzol lábazatán univerzális, kiemelhető fiókot találunk, a kézifék mellett pedig két pohártartót helyeztek el. Ezekből a tágas, jól rakodható csomagtartóba is jutott kettő, a Carens ugyanis hétszemélyes változatban is készül. Ez Magyarországon sajnos egyelőre nem kapható, mint ahogy az 1,6 literes benzinmotoros verzióra is várnunk kell még: jelenleg csak a kétliteres, közös nyomócsöves turbódízellel árulják az autót.



Szokatlan, ám nem ésszerűtlen ez a termékpolitika, hiszen a modern dízelek Európa-szerte egyre népszerűbbek, ráadásul karakterükben is jobban illenek a családi utazóautókhoz. A 112 lóerős CRDI erőforrás 2000/perc fordulatszámon már 250 Nm nyomatékot mozgósít, ami bőven elegendő a dinamikus haladáshoz. A fordulatszám emelkedésével sem nő meg számottevően a motor hangja, és 120 km/h alatt a szélzaj sem jelentős. 1500/perc fordulatszám környékén ugyanakkor vadul rezonálni kezd a műszerfal, ami különösen azért okoz csalódást, mert a pontos illesztésű műanyagok egyébként masszív, minőségi hatást keltenek.



Összességében azonban meggyőző autó a Carens, különösen, ha szolgáltatásait összevetjük a költségekkel. Már a 4 millió forintos LX felszereltsége sem szegényes – többek között dupla légzsák, fékerőelosztóval kombinált ABS, elektromos ablakok és tükrök, központi zár és Isofix gyermekülés-rögzítés szerepel a listán. Az EX verzió további félmillióért oldallégzsákokat, fűthető külső tükröket, távirányítót, csomagtér-rolót, tetőrudakat, ködlámpát és légkondicionálót kínál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.