A Carens első generációját jobbára csak a megrögzött Kia-rajongók ismerik, a tavaly bevezetett új modellnek azonban vélhetően jobb sora lesz Európában. A kompakt buszlimuzinok szegmensében ugyanis hatalmas a tolongás, ráadásul egyre csak nő az érdeklődés a szerény méretű, de hatalmas, variálható belső terű autók iránt. A Kia tehát jó irányba lépett, és jókor, hiszen a Ford és a VW csak most rukkol elő alsó középkategóriás egyterűjével.
A 4,4 millió forintért kínált, tetszetős, bár nem hivalkodó megjelenésű koreai újonc térkínálatára nem lehet panasz. A belső magasság bőséges, és a 2,56 méteres tengelytávnak köszönhetően a hátsó utasok lábának is jut elég hely az osztva dönthető üléspadon. Az utastér 1378 mm széles, így a nagy termetű vezetők sem kerülnek kényszerű kontaktusba a mellettük utazóval. A sofőr ülőlapjának első és hátsó felét külön-külön, jól kézreálló tárcsákkal lehet emelni, így nem nehéz hosszú távon is komfortos pozíciót találni. Valamivel rosszabb helyzetben van az első utas: a magasságállítás hiánya még nem lenne probléma, ám az ülőfelület túlontúl sík, így olyan érzést kelt, mintha előre csúsznánk róla. Kétszeresen fájó pont a könyöktámasz: a középső azért, mert nincs, az ajtón levő pedig azért, mert túl magasra került, így városban minduntalan beleütközik a vezető könyöke.
Ezektől az apróságoktól eltekintve azonban a Carens a legjobbakkal is felveszi a versenyt. A műszerfal a legújabb divatirányzatot követi, a megemelt, pajzs alakú középkonzol fémhatású burkolatot kapott, a kapcsolók elhelyezése hibátlan. Látszik, hogy odafigyeltek a tervezők: a ködlámpák gombjai ide, a szellőzés rendkívül elegáns, hi-fi berendezéseket idéző tárcsái fölé kerültek, ahol menet közben könnyebben eléri őket az ember, míg az aktív biztonság szempontjából kevésbé akut hátsó ablaktörlő és -mosó kapcsolói a kormánytól balra találhatóak. Mellettük egy újabb figyelmesség: az első ablaktörlők lefagyását megakadályozó szélvédő-fűtőszál kapcsolója.
Az egyterűek vásárlói nagyra értékelik az apró rakodóhelyeket, és a Carens nem is okoz csalódást. A mély, gumírozott rekeszeken túl a középkonzol lábazatán univerzális, kiemelhető fiókot találunk, a kézifék mellett pedig két pohártartót helyeztek el. Ezekből a tágas, jól rakodható csomagtartóba is jutott kettő, a Carens ugyanis hétszemélyes változatban is készül. Ez Magyarországon sajnos egyelőre nem kapható, mint ahogy az 1,6 literes benzinmotoros verzióra is várnunk kell még: jelenleg csak a kétliteres, közös nyomócsöves turbódízellel árulják az autót.
Szokatlan, ám nem ésszerűtlen ez a termékpolitika, hiszen a modern dízelek Európa-szerte egyre népszerűbbek, ráadásul karakterükben is jobban illenek a családi utazóautókhoz. A 112 lóerős CRDI erőforrás 2000/perc fordulatszámon már 250 Nm nyomatékot mozgósít, ami bőven elegendő a dinamikus haladáshoz. A fordulatszám emelkedésével sem nő meg számottevően a motor hangja, és 120 km/h alatt a szélzaj sem jelentős. 1500/perc fordulatszám környékén ugyanakkor vadul rezonálni kezd a műszerfal, ami különösen azért okoz csalódást, mert a pontos illesztésű műanyagok egyébként masszív, minőségi hatást keltenek.
Összességében azonban meggyőző autó a Carens, különösen, ha szolgáltatásait összevetjük a költségekkel. Már a 4 millió forintos LX felszereltsége sem szegényes – többek között dupla légzsák, fékerőelosztóval kombinált ABS, elektromos ablakok és tükrök, központi zár és Isofix gyermekülés-rögzítés szerepel a listán. Az EX verzió további félmillióért oldallégzsákokat, fűthető külső tükröket, távirányítót, csomagtér-rolót, tetőrudakat, ködlámpát és légkondicionálót kínál.

Fideszesek kínzását és kivégzését vetette fel Magyar Péter rajongója