Provokáció

Csontos János
2004. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Serénykedik a Szonda Ipsos: gőzerővel készíti a felméréseket. Így is van ez rendjén, mondhatnánk: mi más volna a dolga kampány idején egy közvélemény-kutató cégnek, mint hogy az emberek választási hajlandóságát tudakolja. Csakhogy a kérdezőbiztosok a szokásos kíváncsiskodás után (elmennénk-e vasárnap szavazni, s ha igen, akkor kire?) azt is belebúgják a telefonba: no és mi az ön véleménye az abortuszról meg az egyházakról?
Az emberben ilyenkor megáll az ütő. Nem mintha egy szabad országban ne kérdezősködhetnének bármikor bármiről – legfeljebb a kérdezettek megtagadják a választ. A Szonda Ipsos pedig köztudomásúlag független cég – csupán Horn Gyula szokott néha olyasmit mondani a képernyőn, hogy „velünk van”, meg hogy „a miénk”. (Horn a törvényen kívülre tévedt Tóbiás József kampánytiszttől is elhatárolódott – míg Kovács László a töretlen bizalmáról biztosította őt is meg az ék alakban nyomuló Werbert is.) Egy független cégnek pedig akárki lehet a megbízója. Csakhogy még ki sem hűlt az Index tudósítása a szocialista csapatjáték eligazításáról, ahol a nagy Ron szó szerint a következőket mondta: „A kampánynak fontos eleme, hogy ezt sokkal egyszerűbben megfogalmazzuk. Ki lehetne-e a Fidesz ellen használni azt, hogy Orbán abortuszellenes kampányt hozna?” Majd a kórusban elharsogott igenlő válaszra: „Nem vagytok objektívek, és ezt a politikai propagandában jól ki lehet használni.”
Legyünk objektívek. A jelenleg hatályos abortusztörvényt az Orbán-kormány regnálása alatt fogadta el az Országgyűlés. A politikai jobboldal az élet védelmének a pártján áll, de e tekintetben sem mondható vaskalaposnak, sőt – például az egyházak álláspontjához képest – kifejezetten liberális. A gyászos demográfiai mutatók rendre összefüggést találnak a hazai abortuszgyakorlattal, ám ez a problémakör pillanatnyilag nem része a politikai közbeszédnek. Azaz eddig nem volt az. Fennáll azonban a gyanú, hogy azzá akarják tenni.
Véletlenek persze mindig vannak. Nyilván véletlen, hogy míg Ron Werber a Fidesz vonatkozásában egy hipotetikus abortusztörvény-szigorítással példálózik, a Szonda Ipsos éppen erről tudakozódik a választóktól. Nyilván véletlen az is, hogy pártja elvtelenül megvédi a szalonképtelen Vatikán-ellenes kirohanást produkáló Kósáné Kovács Magdát, ahelyett, hogy sürgősen levenné a listáról – miközben a Szonda Ipsos az egyházak felől érdeklődik az emberektől. További véletlen, hogy az abortuszkártyát a Fidesz ellen az egyházak belekeverése nélkül aligha volna érdemes kijátszani. Ennyi véletlen után viszont óhatatlanul arra gondol az ember: átlátszó kampánytematizálási kísérlet tanúi vagyunk, amihez talán épp most gyűjtik a telefonos kérdezőbiztosok a muníciót.
Nem vagytok objektívek, és ezt a politikai propagandában jól ki lehet használni – mondta a nagy ideológus, s csak remélni lehet, hogy ezt csupán saját aktivistáira, s nem általánosságban a magyar választókra értette. A feladat tehát adott: ha nem akarunk a werberi forgatókönyvnek engedelmeskedni, maradjunk higgadtak és objektívek. Legyen véleményünk az abortuszról és az egyházakról, de június tizenharmadikáig tartsuk meg magunknak – ne üljünk fel megosztó tematizálási provokációnak. Beszéljünk inkább a valóban égető társadalmi gondokról: az otthonteremtésről, a gazdák támogatásáról, az európai pénzekről meg arról, ki mindenkinek utalt titokzatos számlákon Kulcsár Attila. Miként létezik, hogy a statisztikai mutatók szárnyalnak, de mi az ellenkezőjét érezzük? Beszéljünk arról, amiről mi akarunk, s ne arról, amit figyelemelterelés gyanánt titokzatos műhelyek ránk akarnak erőltetni…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.