Saab 9-3 Sport Hatch tanulmány

A Saab egyre közelebb jár egy vadonatúj modell megvalósításához. A 9X, majd a 9-3X után a 9-3 Sport Hatch talán az utolsó köztes állomás a leendő sportos kombikupé felé vezető úton. Addig is számos ötletes újdonságot mutattak be legújabb ötajtós tanulmányautójukon.

balla Xpress
2004. 04. 08. 3:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közel hatvan év formavilága sűrűsödött össze a Frankfurtban leleplezett svéd koncepcióautóban, a 9-3 Sport Hatchben. A márka rajongói számára talán a legfontosabb részlet, hogy az autóval, amelyet Michael Mauer vezető dizájner egy hamarosan várható sorozatgyártású modell nagyon közeli előtanulmányaként aposztrofált, a Saab ismét visszatér az ötajtós karosszériakialakításhoz.



A meredeken emelkedő övvonal és a hátsó oszlop jellegzetes hokiütő-formája valóban a hőn szeretett, éppen a 9-3 szedán által leváltott 900-as sorozatot idézi. Mindemellett persze a gyár modern kori formai megoldásaival is találkozhatunk – ilyen például a lökhárítók és a karosszéria oldalpaneljeinek csatlakozási vonala –, míg az első lökhárító aljában kialakított hűtőnyílás a maga hármas osztásával, hangsúlyos középrészével, illetve a szögletes mezőbe illesztett projektoros fényszórók már új területeket térképeznek fel.
A belsőépítészek a hagyományos skandináv stílus újrateremtésére, valamint a külső és belső harmónia kialakítására törekedtek. Ez utóbbi eredménye az az áttetsző konzol, amely az egész utastér hosszában végighúzódik, folytonosságot teremtve a beltér és a külvilágot ki nem rekesztő üvegtető között. Egy valamirevaló svéd formatervben persze a stílus nem lehet meg funkció nélkül: a füstszínű plexi híd elöl érintőgombos kezelőpanelként működik. Ez a Saab elismert Night Panel megoldásának egy továbbfejlesztett változata, amelynél mindig csak azok a kezelőszervek látszanak, amelyeket éppen használunk. Így a műszerfal vonalvezetését sem törik meg a gombok, és a tervezők állítása szerint kiigazodni is könnyebb a virtuális kapcsolók között. Szerencsére a leggyakrabban használt vezérlőszerveket megőrizték fizikai valójukban, így külön tárcsák szolgálnak a klímaberendezés és a DVD lejátszóval kiegészített audiorendszer irányítására. Szintén eredeti a háromzónás műszerpark, amelynek jobb oldali kijelzőjét saját igényeink szerint programozhatjuk.



A Sport Hatch, amely karakterében egy kombi génjeit ülteti a nevében is hordozott sportos ötajtós koncepciójába, más meglepetéseket is tartogat. Hiányzik például a tetősín, helyette az üvegtető mögötti területen süllyesztett rögzítőnyílásokat alakítottak ki. Szintén láthatatlanok a motoros mozgatású ötödik ajtó kerékpárszállító aljzatai: ezek a hátsó szélvédő alatt, illetve fölött várják a kiszerelt első kerekű bicikliket – a kerekek saját tárolóállványt kaptak a csomagtartóban. A poggyásztér utolsó gegje az átlátszó padló alatti kiegészítő rámolórekesz, amelynek tetejét gáztöltésű teleszkópok emelik fel, és akár 120 liternyi kacatot képes elnyelni.



Praktikus megoldásokban tehát nem szűkölködik a tanulmányautó, ám egy Saabtól sportos menetteljesítményeket is elvár a vásárló. Ezért a közismert kétliteres turbómotort közvetlen benzinbefecskendezéssel és változó szelepvezérléssel látták el. Szintén jelentős újdonság a duplatárcsás turbófeltöltő – mindez az igényes technika 250 lóerőt és 350 Newtonmétert csal ki az alumínium blokkból. Az úttartást a Sport Sedanon bevezetett ReAxs passzív hátsókerék-kormányzásra bízták, a sebességváltó azonban ismét csak új ötleten alapul: A turbó-technológiára hangolt „Sentronic +2” elnevezésű adaptív automatikus egység két köztes fokozattal rendelkezik a 2-4. fokozatok között. Ezek a fél fokozatok kick-down esetén aktiválódnak: így a gyorsulás erőteljesebb lesz, azonban elmarad a hirtelen terhelésnövekedés melletti visszakapcsoláskor általában jelentkező megugrás, ráadásul kevesebbet hezitál a vezérlő elektronika. Szekvenciális üzemmódban is hoz újdonságot a rendszer: a felső három fokozatnál zárja az erőátvitelt, így nem vész el energia a hidraulikus nyomatékváltón.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.