Közel hatvan év formavilága sűrűsödött össze a Frankfurtban leleplezett svéd koncepcióautóban, a 9-3 Sport Hatchben. A márka rajongói számára talán a legfontosabb részlet, hogy az autóval, amelyet Michael Mauer vezető dizájner egy hamarosan várható sorozatgyártású modell nagyon közeli előtanulmányaként aposztrofált, a Saab ismét visszatér az ötajtós karosszériakialakításhoz.
A meredeken emelkedő övvonal és a hátsó oszlop jellegzetes hokiütő-formája valóban a hőn szeretett, éppen a 9-3 szedán által leváltott 900-as sorozatot idézi. Mindemellett persze a gyár modern kori formai megoldásaival is találkozhatunk – ilyen például a lökhárítók és a karosszéria oldalpaneljeinek csatlakozási vonala –, míg az első lökhárító aljában kialakított hűtőnyílás a maga hármas osztásával, hangsúlyos középrészével, illetve a szögletes mezőbe illesztett projektoros fényszórók már új területeket térképeznek fel.
A belsőépítészek a hagyományos skandináv stílus újrateremtésére, valamint a külső és belső harmónia kialakítására törekedtek. Ez utóbbi eredménye az az áttetsző konzol, amely az egész utastér hosszában végighúzódik, folytonosságot teremtve a beltér és a külvilágot ki nem rekesztő üvegtető között. Egy valamirevaló svéd formatervben persze a stílus nem lehet meg funkció nélkül: a füstszínű plexi híd elöl érintőgombos kezelőpanelként működik. Ez a Saab elismert Night Panel megoldásának egy továbbfejlesztett változata, amelynél mindig csak azok a kezelőszervek látszanak, amelyeket éppen használunk. Így a műszerfal vonalvezetését sem törik meg a gombok, és a tervezők állítása szerint kiigazodni is könnyebb a virtuális kapcsolók között. Szerencsére a leggyakrabban használt vezérlőszerveket megőrizték fizikai valójukban, így külön tárcsák szolgálnak a klímaberendezés és a DVD lejátszóval kiegészített audiorendszer irányítására. Szintén eredeti a háromzónás műszerpark, amelynek jobb oldali kijelzőjét saját igényeink szerint programozhatjuk.
A Sport Hatch, amely karakterében egy kombi génjeit ülteti a nevében is hordozott sportos ötajtós koncepciójába, más meglepetéseket is tartogat. Hiányzik például a tetősín, helyette az üvegtető mögötti területen süllyesztett rögzítőnyílásokat alakítottak ki. Szintén láthatatlanok a motoros mozgatású ötödik ajtó kerékpárszállító aljzatai: ezek a hátsó szélvédő alatt, illetve fölött várják a kiszerelt első kerekű bicikliket – a kerekek saját tárolóállványt kaptak a csomagtartóban. A poggyásztér utolsó gegje az átlátszó padló alatti kiegészítő rámolórekesz, amelynek tetejét gáztöltésű teleszkópok emelik fel, és akár 120 liternyi kacatot képes elnyelni.
Praktikus megoldásokban tehát nem szűkölködik a tanulmányautó, ám egy Saabtól sportos menetteljesítményeket is elvár a vásárló. Ezért a közismert kétliteres turbómotort közvetlen benzinbefecskendezéssel és változó szelepvezérléssel látták el. Szintén jelentős újdonság a duplatárcsás turbófeltöltő – mindez az igényes technika 250 lóerőt és 350 Newtonmétert csal ki az alumínium blokkból. Az úttartást a Sport Sedanon bevezetett ReAxs passzív hátsókerék-kormányzásra bízták, a sebességváltó azonban ismét csak új ötleten alapul: A turbó-technológiára hangolt „Sentronic +2” elnevezésű adaptív automatikus egység két köztes fokozattal rendelkezik a 2-4. fokozatok között. Ezek a fél fokozatok kick-down esetén aktiválódnak: így a gyorsulás erőteljesebb lesz, azonban elmarad a hirtelen terhelésnövekedés melletti visszakapcsoláskor általában jelentkező megugrás, ráadásul kevesebbet hezitál a vezérlő elektronika. Szekvenciális üzemmódban is hoz újdonságot a rendszer: a felső három fokozatnál zárja az erőátvitelt, így nem vész el energia a hidraulikus nyomatékváltón.

Itt a bizonyíték: döbbenetes hasonlóságok vannak Gyurcsány és a Tisza Párt őszödi beszéde közt