Technológiai fejlesztések nélkül tizenegyezer vasutas elbocsátása rövid távon a szolgáltatások színvonalának további romlását, hosszú távon pedig a magyar vasút megszűnését jelentheti – hangoztatta tavaly decemberben a MÁV-nál működő legnagyobb munkavállalói érdekképviselet, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ). A szakszervezet nem sokkal később felállította sztrájkbizottságát, és a közelmúltig húszezer tiltakozó aláírást gyűjtött össze az elbocsátások ellen. A reprezentatív vasutas-szakszervezetek és a MÁV között napokban létrejött megállapodás mégis zöldre váltja a szemafort a kormány még tavaly hozott döntése előtt, miszerint 2006-ig húszszázalékos, tizenegyezer főt érintő létszámleépítést hajtanak végre a társaságnál. A megállapodás alapján a negyvenötödik életévüket betöltött nők és az ötvenedik életévüket betöltött férfiak munkaviszonyát csak különösen indokolt esetben szüntethetik meg. A társaság az elbocsátandók hatvan százalékának korengedményes nyugdíjazást, a többieknek háromhavi átlagkeresetnek megfelelő szociális csomagot ajánl.
– Az ötezer mozdonyvezetőt nem érinti a megállapodás – közölte Borsik János. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének alelnöke elmondta: már korábban megegyeztek a MÁV-val a mozdonyvezetők foglalkoztatási garanciájáról.
– Nyugodtan írják azt, hogy nem nyilatkozom – közölte lapunkkal Simon Dezső, az elbocsátásokat eddig elutasító, a MÁV megszűnésétől tartó VSZ-elnök. Nem nyilatkozott Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke és Bárány Balázs alelnök sem. A VDSZSZ országos választmánya nemrég elutasította a MÁV foglalkoztatást érintő intézkedéseit. A testület felkérte Gaskót, indítson kollektív munkaügyi vitát a vasutasság munkahelyének megőrzéséért.

50 éve halt meg Mindszenty József, az utolsó magyar hercegprímás