A cet

K u l t ú r s o k k

Tóth Szabolcs Töhötöm
2004. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rekordfogást könyvelhetett el néhány nappal ezelőtt egy dán halászhajó, amikor a legénység a hálót bevonva egy szörnyeteggel találta szemben magát. A szörny húsa acélból volt, és dízelolaj folyt az ereiben: egy német tengeralattjáró akadt horogra, miután valahogy belegabalyodott a mélységet átfésülő halászhálóba.
Az eset Skagerraknál történt, de nem Tripitz admirális egyik majd évszázada tengerfenékre küldött „játékszeréről” van itt szó, hanem a a Deutsche Marine modern, dízelmeghajtású tengeralattjárójáról, amely vagy hetven másik hadihajóval egyetemben éppen a Kék Játék, 2004 nevű NATO-gyakorlaton vett részt. Az egyik manővert követően észlelték a tengerészek: az acélkoporsóval valami gond van; ekkor adta ki a kapitány a parancsot, irány a felszín, ahol az időközben megérkezett mentőhajó lepucolta a hálót az U-Bootról.
A hírt olvasva Vincent Ward filmje rémlik fel (A navigátor, 1988), amelyben egy maroknyi csapat zarándokútra, „középkori odisszeára” indul Észak-Skóciából, hogy a vidéket sújtó fekete halál elkerülje szülőfalujukat. Mivel a történet idején a Föld még lapos volt, nem pedig gömbölyű, az utazók úgy gondolták, hamarább elérhetik a főszereplő látomásában megjelent és a világ túloldalán fekvő Várost, ha elébb nem a Föld széléig bandukolnak el, hanem rögtön a dolgok közepébe vágva átássák magukat a nagy lepény túloldalára. Cumbriai bányászokról lévén szó ez sikerül is a kis csapatnak, ám a dupla csavar helyett hármat fordul a történet menete: nem egyszerűen a világ másik oldalán, Új-Zélandban kötnek ki hőseink, hanem eközben, észrevétlen, majdnem nyolc évszázadon is átverekszik magukat, és a XX. század végi Wellingtonban lyukadnak ki. Itt következik aztán az a jelenet, amikor a város tengeröblén átkelve egy óriási atom-tengeralattjáró bukkan fel a zarándokok lélekvesztője mellett.
A cet.
Bár az elébb említett hírügynökségi jelentés nem tér ki az eset részleteire, annyit megjegyez, hogy a dán halászokon rémület lett úrrá, mikor megpillantották a fogást, csakúgy, ahogy a filmbéli utazók is páni félelemmel figyelték a vízből kiemelkedő monstrumot.
Míg azonban a film utazóinak találkozása a tengeralattjáróval pusztán modern köntösbe öltöztetett (kinek-kinek ízlése szerint ügyetlen vagy ügyes) mitológiai utalás Jónásra és a cetre avagy a leviatánra, addig a dán tengerészekről szóló hír szikár tudósítás egy pár nappal ezelőtti eseményről.
Jóllehet, ahogy mondani szokás, „ez nem az a műfaj”, a figyelmünket megragadó újsághír, a jó sztori, a történet ugyanakkor nem nélkülözi a mitológiát. Azt a mitológiát, amely a saját mélységeinkből felbuggyanó félelmeket, vágyakat formálja istenekké és mítoszokká: szereplőkké és történetekké.
A fenti példánál maradva, a tengeralattjárót fogó dán halászok esete nyilván szokatlanságánál fogva is megragadja az olvasók figyelmét. Ám ha csupán a rendhagyóval magyarázzuk a szenzációt, és nem veszünk tudomást a mélyben megbúvó leviatánról, ha nem tudatosítjuk, hogy a tengerből felbukkanó szörny és a rettegő tengerészek képzete miképp formálja történetté a száraz tényeket, nos, akkor jutunk el ahhoz a kiirthatatlannak tűnő ökörséghez, hogy a hír az, amikor „a postás megharapja a kutyát”.
Mert az olvasó kétségbeesetten kapaszkodik a történetbe, amit – tegyük hozzá – elvettek tőle. (Elég, ha például azt említjük, miképpen állnak össze bennünk a lapokat olvasva sikertörténetté avagy rémregénnyé az egyébként teljesen kaotikusan mozgó tőzsdei adatok – hogy a sokszor vaktában tüzelő elemzőket ne is említsük –, miközben a részvényárakat valóban mozgató folyamatok többnyire rejtve maradnak, és sokszor csak hosszú évek múltán, a bennfentesek visszaemlékezéseiből fedik fel magukat előttünk.)
A szerkesztők, a kiadóhivatalok vezetői világszerte naponta szembesülhetnek azzal a jelenséggel, hogy miközben a politikai napilapok olvasottsága jó esetben stagnál, addig a bulvársajtó „tarol” a piacon.
Min csodálkozunk? A posztmodern szétrobbantotta a történetet, az XX. századi képzőművészet szétzilálta a képeket. A múlt század fordulóján megjelenő tömegsajtó, amely hírközlő szerepe mellett egyre inkább a szórakoztatásra helyezi a hangsúlyt, újraalkotta a sztorit, és a fotóval – később pedig a tévékamerákkal –, jól-roszszul, összerakta a szétesett képeket.
Legújabban a politika fedezte fel magának a tátongó űrt: a profi piárügynökségek, a politikusból eladandó árucikket készítő „spin doctor”-ok valóságos sagákat, családregényeket kreálnak a történet napi folytatásait váró „rajongóknak”. A munkát az olcsó és nagy teljesítményű számítógépek kifinomult választói adatbázisokkal segítik, miközben a szakemberek a tökélyre fejlesztett „kommunikációs technikáikkal” úgy navigálják megrendelőiket a politika veszélyes vizein, mint egykor Homérosz Odüsszeuszt Szkülla és Kharübdisz között.
És a hajó megy. Mert nincs mese.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.