A rend ösvényén

Johann Sebastian Bach műveinek előadásai különleges eseményt jelentettek a késő kádári Magyarország kulturális életében. Talán egyetlen más zeneszerző munkássága sem vált ennyire központivá; a hetvenes–nyolcvanas években a Bach-oratóriumok, -kantáták pódiumon való megszólaltatásai a csöndes rezisztenciát jelentették. A világ magyarázatának hivatalostól eltérő lehetséges módozatát.

2004. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Személyes életében egyenes út vezetett Bachhoz?
– Az én esetemben mindenképp. Anyanyelvem nem magyar, hanem német, lutheránus vagyok, és a korálokat gyermekkorom óta ismerem, éneklem. Bach volt a legnagyobb korálmisztikus. A nagy Bach-művek véleményem szerint érthetetlenek maradnak, ha csak mint zenéhez közelítünk hozzájuk, és a korálművészetet nem ismerjük. Ahogyan Palestrina, Lassus vagy Victoria életműve a gregoriánra épül, a bachi művészet a lutheránus korálra. A zenében számomra ez a legdrágább kincs. Ilyen módon az én életemben egyenes út vezetett a Lutherániához, a Deák téri evangélikus templomhoz, ahol közel százéves Bach-tradíció él. A század elején Zalánffy Aladár orgonaművész, a Zeneakadémia tanára közvetlenül Lipcséből, a Tamás-templomból hozta magával Bach zenéjének szeretetét. Karl Straubéval a Thomanerek hét év alatt előadták az összes Bach-kantátát, a nagy orgonaműveket, a Kunst der Fugét. Amikor Zalánffy hazajött, ezt a gyakorlatot szerette volna meghonosítani a Deák téren is. Ma is megvannak kéziratos kottái, rengeteg Bach-művet másolt le. A most százesztendős Lutheránia énekkarral hozzáfogtak a korálok, kantáták, motetták és a passiók tanulásához. Jómagam 1987 óta dolgozom itt. Jártam Stuttgartban Helmuth Rilling Bach Akadémiáján ösztöndíjasként. Stuttgartból visszakerülve kezdtük el a budapesti Bach-hetek szervezését, és alapítottuk meg a Magyar Bach Társaságot.
– Mi a célja a Bach Társaságnak, és hogyan jött létre?
– 1992-ben hoztuk létre, a bachi életmű népszerűsítése a célunk. Ennek központi rendezvénye a budapesti Bach-hét, immár tizenötödik alkalommal rendezzük meg a Deák téri evangélikus templomban. Jeles Bach-interpretátorokat hívunk meg, a hazai és külföldi előadók élvonalát. Volt olyan alkalom, hogy zenetudományi konferenciát is szerveztünk a Bach-hét keretein belül. Rendszeresen megjelenő kiadvánnyal is jelentkezik a társaság, mely a Bach-tanulmányok címet viseli, Komlós Katalin szerkesztésében. Jelentősebb hazai és külföldi zenetudományi dolgozatokat adunk ki benne.
– Milyen volt történelmileg Bach műveinek fogadtatása és elterjedése?
– Bach nemzetközi népszerűsége a lipcsei Bach-társaság 1850-es megalakulása után lett általános. Neves tagjai – mint Liszt Ferenc vagy Louis Spohr – sokat tettek muzsikájának megismertetéséért. A társaság fő célja a Bach-összkiadás elkészítése volt, és ez ötven év alatt sikerült is. Ezt megelőzően nem is nagyon lehetett műveinek nyomtatott példányaihoz hozzáférni. 1900-ban alakult meg a most is működő Neue Bach Gesellschaft, az Új Bach Társaság. Johann Sebastian Bachot teljesen nem felejtették el sohasem, legföljebb munkásságának egyes részeit, például a kantátákat, de zenéjének ismertsége csak az utóbbi száz–kétszáz évben lett általánossá. Bach fiai is kissé régimódinak tartották édesapjuk zenei életművét, és a nekrológban is mint orgonavirtuózról emlékeztek meg elsősorban, aki hangszeres játékában volt világhírű és nem komponistaként.
– Mi hozta meg az áttörést?
– A zenetörténet úgy tartja számon, hogy a Máté-passió, s így bizonyos mértékig Bach „újrafelfedezése” Mendelssohn érdeme. Ez csak részigazság, hiszen a Berliner Singakademie-ben – ahol Mendelssohn is tanult – a vezető, Carl Friedrich Zelter már korábban bemutatta a H-moll misét, a János-passiót, több motettát, a Brandenburgi versenyeket és a Musikalisches Opfert is. Zelter legféltettebb kincsei a Bach autográf partitúrák voltak, melyeket egy üvegszekrényben tartott elzárva. Tanítványai számára a legnagyobb kitüntetés volt, ha legalább kívülről megnézhették a zárt üvegszekrényeket, bár a tartalmához nem férhettek hozzá. Bach ismerete és szeretete a romantika idején vált általánossá: ismerjük Schumann és Liszt ragaszkodását, Brahms tiszteletét. A fordulópontot pedig az összkiadás jelentette. Magyarországon Lichtenberg Emil karmester a népszerűsítés úttörője a huszadik század első felében; volt egy kórustársasága, a Budapesti Karegyesület, ők adtak elő Bach-oratóriumokat.
– Különféle okokból Bach a hetvenes évek Magyarországán páratlan szerepet töltött be.
– Azt gondolom, hogy mind a tiltásnak, mind a népszerűségnek – Bach muzsikájának vitathatatlan kvalitásai mellett – politikai okai is lehettek. Egyházi énekkarban részt venni, szerepelni meglehetősen kockázatos volt. A munkahelyek személyzeti osztályán rákérdeztek az ilyen ténykedésre, és az is előfordult, hogy az egyházi kórusban szereplés elbocsátást eredményezett. A nagy művészeket persze nemigen érdekelte semmiféle retorzió. Tiszai Magda, László Margit, Sándor Judit, Melis György, Réti József sohasem riadtak vissza egy-egy Bach-oratórium eléneklésétől. Hamvas Béla úgy fogalmaz, hogy a kor nagy törekvése: a létezést megfosztani szakrális jellegétől. Ez a törekvés a hetvenes években éppúgy felfedezhető, mint napjainkban. De amikor megszólal egy Bach-passió vagy a H-moll mise, akkor a hallgatók érzik, hogy minden a helyére kerül. Az a döbbenetes, hogy minden egyes Bach-műre érvényes ez. Vasárnapi istentiszteletekre írt műveivel az egyházi esztendő adott vasárnapjának lényegét igyekezett megragadni, mégis a létezés egészét nyitotta meg. Pilinszky János azt írja: „Bach zenéje a centrum zenéje.” A létezés centruma pedig a lélek. És minden létezőnek egyetlen és valódi célja visszajutni oda, ahonnan származik, Isten közelébe.
– Valóban képes arra a zene, hogy olyan elvont gondolatokat fejezzen ki, mint az Isten felé törekvés?
– Erre a kérdésre hadd válaszoljak Werner Heisenberg szavaival. „A muzsika, a filozófia, a vallás nyelvében mindig van egy ösvény, mely a középponti rend felé vezet; napjainkban nem kevésbé, mint Platón vagy Bach korában.”
– De milyen eszközökkel tudja Bach a valóságot megmutatni?
– Muzsikusként erre a kérdésre azt a választ adhatom, hogy Bach teljesen zenében gondolkodott. Ez azt jelenti, hogy nem a műfajok érdekelték, mint például a motetta, a recitativo, az ária, a versenymű, hanem az Ordnung, Zusammenhang és a Verhältniss, vagyis a rend, az összefüggés és az arány. Összes kompozíciójában ez izgatta: rendet teremteni, összefüggéseket létrehozni, és arányokat megalkotni. És ha visszaemlékezünk rá, ez megfelel annak, amit hittanórán tanultunk a Bölcsességek könyvéből: „Omnia in mensura, et numero et pondere disposuisti.” „Te mindent mérték, szám és súly szerint rendeztél el.” A bachi komponálás princípiuma azonos a teremtésével. Bach a teremtést utánozza, és ezt az egész világon megérzik. Milyen különös, ha belegondolunk, hogy Bach hatalmas siker olyan eltérő zenei kultúrájú országban is, mint Japán. És a műveiből áradó erőt még a tökéletlen előadás sem tudja teljesen megszüntetni. A közelmúltban zeneiskolában hallgattam az egyik növendék Bach-előadását. Rendkívül gyenge volt, kimondottan hamis. De Bach kvalitásai még ezen a végtelenül rossz előadáson is kiütköztek. Nem tudom, hogy mi ennek az oka, de azt hiszem, nem is kell tudnom mindent. A hit legnagyobb titkai sem érthetők. Nem tudom, de nem is akarom megmagyarázni, mit jelent az, hogy „alászállt a poklokra” és hogy „harmadnapon feltámadt a halottak közül”. Miért kellene ezt értenem? Hinnem kell benne. Ahogy Luther tanítja: „Ezt látni nem lehet. Ezt azért hallani és hinni kell.” Ez sokkal valóságosabb, mint ami a hétköznapok során körülvesz. Ez az igazi és egyetlen valóság.
– Ehhez hasonlóan a művészet „hatásmechanizmusait” sem kell értenünk?
– Így van. A művészet lényegében megfejthetetlen. Csak az újkori ember mindent akarása igyekszik a titkokat felfedni. De mi közünk a titkokhoz? Nincs más dolgunk, mint odaülni, és melegedni a létezés tüzénél. És mindenki átélheti ezt a melegséget, mert Bach egyetemes, és az embert alapvető, egzisztenciális lényében szólítja meg.
– De akkor miért van olyan sok zeneutánzat a környezetünkben?
– Azok nem valódi zenei gondolatok. Különbséget kell tenni zenei gondolat és stílus között. Ezért olyan nagy a különbség Johann Sebastian Bach és Georg Philipp Telemann között vagy Bach és a fiai között. A stílus közös, csak nincs meg az a zenei gondolat, ami Bach esetében adott. De nem a stílus az örök, hanem a zenei gondolat. Bach aktuális, más nem mindig az. És az is különös, hogy Bach nem magyaráz, nem tanít, hanem kinyilatkoztat. Minden a kinyilatkoztatással kezdődik, és ezzel nem lehet vitatkozni. Zenében még annyira sem, mint élőszóban. Ha leütünk egy G hangot, akkor az G, nyolcad vagy negyed, de ezen nincs mit vitatni.
– Nem biztos, hogy ezt mindenki fenntartások nélkül elfogadja.
– Nem is kell. De aki az életében már egyszer megrendült, az megérti és elfogadja. Ahhoz, hogy megérinthetőkké váljunk, le kell fejteni magunkról a világot. Bizonyos értelemben ilyen egyetemes, az egész emberiséget érintő megrendültséget hozott a két világháború. Vagy hogy közelebbi példát említsünk: 1956 és az Egmont-nyitány. A létezés határhelyzeteiben mindig felértékelődik a művészet és a hit, végső kapaszkodók lesznek.
– Ez az állapot, a megrendültség és a művészetek iránti éhség, nem tartott sokáig.
– Úgy van ez, mint a beteg embernél. Amikor rosszul érzi magát, hajlandó erről-arról lemondani orvosai tanácsára, hajlandó odafigyelni saját életére és a környezetére. De amint állapota jobbra fordul, lassanként visszatér korábbi rossz szokásaihoz. A megrendültség eltűntével csökken az emberek fogékonysága a létezés igazi, végső kérdései iránt.
– Akkor a művészet – és ezzel együtt a valódi létezés – iránti eltompultság a társadalom betegségének legfőbb jele?
– Valóban. És minél nagyobb mértékben tagadja meg a társadalom az igaz művészetet, annál jobban fordul el az igazságtól is. Napjainkban a legtöbb visszaélés a demokrácia fogalmával történik. Az igazság szempontjából irreleváns a többség véleménye vagy ítélete, hiszen az csak azt jelzi, hogy a hazugságot többen hitték el. Viszont a maszatolás nagyon alkalmas arra, hogy elfedje a hiteles dolgokat. Egy szervezet, egy organizmus akkor tud működni, ha minden a helyén van benne.
– Minden művészet területén dolgoznak szemfényvesztők, mágusok, akik igénytelen munkát értékként akarnak eladni.
– A muzsika területén ez sokkal nehezebben megy, mint a képzőművészetek esetében. A virtuóz előadásmódhoz rengeteg gyakorlásra, munkára van szükség. Az igazi művészt megítélésem szerint könnyű megkülönböztetni az illuzionistától, előbbi ugyanis sohasem törekszik a hatásra. Az az előadó, amelyik minél nagyobb sikert, minél nagyobb népszerűséget, minél nagyobb ünneplést akar, biztosan nem művész, hanem szemfényvesztő mágus. Meg kell adni Istennek, ami Istené. Vagyis a tisztaságot, lelkiismeretességet, az odaadást, az önfeláldozást, a lemondást. Ezen értékekkel kerülhetünk közelebb az igaz művészethez.
– De vannak más problémák is a hiteles interpretáció területén. Mennyiben felel meg például a mai előadói gyakorlat a Bach-összkiadásban szereplő kottáknak?
– Az a nehézség a zenekari szólamanyagot illetően, hogy régi, harminc-negyven éves kiadások vannak forgalomban, és ezek jelentősen különböznek az eredetitől. Romantikus felfogást tükröznek. De a művészetben nem a rekonstruálás a fő cél, az a muzeológusok feladata lehet. Számunkra leginkább lényeges a nekünk szóló üzenet. A tempóválasztásban, az intonációban, a frazeálásban, a motívumok megformálásában rengeteg segítségünk van. Többek mellett Bach fia, Carl Philipp Emmanuel fontos kérdéseket részletesen leírt a könyvében; hasonlóképp Mozart édesapja is rögzítette a korabeli gyakorlatot.
– Tehát a mű magja, a zenei gondolat, amely a létezés centruma felé tart, nem változik.
– Hamvas Béla szerint két történet van: az egyik az, amit az iskolában tanulunk a történelemórán, a másik pedig a regény, a személy története. Ez utóbbi sokkal közelebb áll a valósághoz. Bach zenéje is, mint a művészet általában, az igazi létezéshez tartozik, szemben a hétköznapokra rátelepedő valóságpótlékokkal. Azért van káosz, mert hatalmas erőkkel és bonyolult apparátussal akarják elhitetni, hogy igazi létezés nincs is. Az orrunknál fogva vezetnek bennünket. A művészetben viszont rend van, ahogy a teremtésben is. Rend, összefüggés, arány. Pontosan ez Bach zenéjének legfőbb jellemzője.




Kamp Salamon 1958-ban született Dunapatajon. A Janus Pannonius Tudományegyetemen, majd a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanult. A diploma megszerzése után a Bécsi Zeneakadémián prof. Karl Österreicher karmesterosztályában folytatta tanulmányait. 1987 óta a Deák téri evangélikus püspöki templomban működő Lutheránia ének- és zenekar karnagya. 1988-tól az Országos Filharmónia Magyar Állami Énekkarának asszisztense és szólamvezetője. 1998-ban a magyarországi evangélikus egyház országos zeneigazgatójává nevezik ki. 1992-ben a magyar zeneművek kimagasló bemutatásáért Artisjus, 1994-ben Bartók Béla – Pásztory Ditta művészeti díjban, 2001-ben a főváros Pro Civibus kitüntetésében, 2004-ben Kölcsey-díjban részesült. 2003-ban doktori címet szerzett. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. 1990 és 1996 között a debreceni Kodály kórus művészeti vezetője és karnagya, több mint háromszáz művet tanított be, és a következő lemezfelvételeket készítette: 1992-ben A Bach-dinasztia motettái – Hungaroton; 1995-ben César Frank: A-moll mise, offertóriumok – Hungaroton; 1995-ben Azio Corghi: La cetra Appesa (kantáták) – Ricordi; 1997-ben Samuel Scheidt: Cantiones sacrae – Hungaroton; 1999-ben Liszt Ferenc: Missa Solemnis – Canada.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.