ÁSZ-törvény ész nélkül

2004. 05. 24. 17:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országgyűlés ma várhatóan megszavazza az Állami Számvevőszékről (ÁSZ) szóló törvény módosítását. Ez egy kétharmados jogszabály, tehát az ellenzék szavazata nélkül nem lehet módosítani. Úgy látszik, a nagyobbik ellenzéki párt hajlik rá, hogy törvényerőre emelje a módosítást. A legfontosabb indok, ami miatt az ÁSZ-törvény a parlament előtt hever, az, hogy az Országgyűlés majd három éve képtelen megválasztani az elnök helyettesítésére is jogosítvánnyal rendelkező alelnököket, vagyis a mulasztásos alkotmánysértés állapotában leledzik. Ehelyett a parlament inkább újabb alkotmánysértést készül elkövetni azzal, hogy az általa megválasztott ÁSZ-elnök helyettesítését egy köztisztviselői rangban álló főtitkári pozícióval oldaná meg. A főtitkárt az elnök nevezné ki, aki ennek ellenére szinte általános érvénynyel helyettesíthetné akadályoztatása esetén a számvevőszék első emberét.
Felvetődik a kérdés: ha majd a politikai csatározások miatt konszenzus hiányában az Országgyűlés képtelen lesz arra, hogy alkotmánybírót, köztársasági elnököt vagy házelnököt válasszon, akkor majd ismét az ÁSZ-főtitkári megoldáshoz folyamodnak? Az Alkotmánybíróság ülésére általános helyettesítési jogkörrel beül majd a testület főtitkára, avagy ha a köztársasági elnökünk lenne akadályoztatva valamilyen oknál fogva, akkor az ő főtitkára írná alá helyette a nemzetközi szerződéseket? Vagy ha az Országgyűlés elnöke és alelnökei véletlenül egyszerre lennének távol az ülésteremtől, akkor nem technikai szünetet rendelnének el, hanem a Tisztelt Ház főtitkára teremne ott a pulpituson, és vezetné le a közjogi méltóságok helyett az ülést? Elég tréfásan hangzik, legalábbis a jogállami normákra, az alkotmányos szabályokra érzékeny füleknek.
Sajnálatos, hogy igazságügy-miniszterünk nem ilyen érzékeny sérülékeny demokráciánk stabilitásának megőrzése iránt. Máskülönben neki kellene a leghangosabban tiltakoznia a törvénymódosítás ellen. De Bárándy Péter nem tiltakozik, sőt előterjesztőként ő jegyzi az alkotmánysértő törvénymódosító javaslatot. Érthetetlen a nagyobbik ellenzéki párt passzivitása, érthetetlen a jogállam független intézményrendszerét máskor oly hangosan védő szabad demokraták szemhunyása is.
Pedig egy huszáros megoldással a jobboldali MDF és a baloldali SZDSZ kikényszeríthetné, hogy az ő jelöltjeiket válasszák meg az ÁSZ alelnökeinek, ha már a nagy pártok nem tartják fontosnak az Állami Számvevőszék alkotmányos működtetését. Figyelemre méltó, hogy miközben egyes független intézmények vezetői elleni támadásokat milyen nagy hévvel igyekezett visszaverni az ellenzék, aközben hagyná, hogy a közpénzek ellenőrzésében legnagyobb hatáskörrel rendelkező ÁSZ vezetéséből egy kétes legitimitású főtitkárral kiiktassák az alelnöki posztokat. Nem beszélve arról, hogy ez az a szervezet, amelyet még a rendszerváltás előtt hoztak létre az utolsó posztkommunista kormány idején, pártállami időkben ellenőrzési gyakorlatot szerzett vezetőkkel. Csak hálásak lehetünk a sorsnak, hogy ennek ellenére a számvevőszék eddigi elnökei és alelnökei munkájukkal elérték, hogy az intézménnyel szemben töretlen a köz bizalma.
Ha a kormánypártok és az ellenzék olyan fontos külpolitikai kérdésben, mint a magyar katonák Irakba küldése, meg tudtak egyezni, akkor talán az Állami Számvevőszék irányításának, az elnök helyettesítésének alkotmányos megoldására is képesek. Olyan, parlament által választott tisztségviselőt, mint az ÁSZ elnöke, a köztársasági elnök vagy a legfőbb ügyész, a megválasztott által kinevezett főtitkárral helyettesíteni nem lehet. Akinek egy ilyen megoldás eszébe jutna a jogi egyetem alsóbb évfolyamain egy alkotmánytanvizsgán, akkorát bukna, hogy a jogászi pályától is elmenne a kedve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.