Magyarország e vonatkozásban kétszer megbízhatóbb, mint a többi csatlakozott ország, hiszen a Medgyessy-kormány már a második végleges céldátumot jelölte meg, s nincs kizárva, hogy az európai parlamenti választások közeledtével még megjelöl húsz másik céldátumot is, hiszen a céldátumok kijelölése igazán nem kerül nagy energiába. Mi több: egy-egy jövőbeli céldátum kijelölése üdvös is a tekintetben, hogy eltereli a figyelmet a napi gondokról, a gyárbezárásokról, a büdzsé hiányáról, s végső soron a gazdasági kormányzat tehetetlenségéről.
Az újabb céldátum kijelölése a látszat ellenére nem siker, hanem totális kudarc. S mint ilyen, Draskovics Tibor pénzügyminiszter bukott ember: ténykedése óta ugyanis a megszorító intézkedések dacára romlik az ország gazdasági állapota. A hiány, az állami túlköltekezés állandósult, a gondok orvoslására a magyar kormány nem talált gyógyírt, szemben Lengyelországgal és Szlovákiával, ahol az ottani kormányok látványos sikereket értek el a gazdaság egyensúlyi helyzetének megteremtésében. Nem mi mondjuk, hanem Dwyfor Evans, a Bank of America stratégája: nem elsősorban a magyar gazdaság adatai aggasztók, hanem az, hogy az első negyedév egészében a költségvetési mérleg fokozatosan romlott a tavalyi első negyedévhez képest. Ehhez a véleményhez társul a vezető brit pénzügyi szaklap, a Financial Times álláspontja is, amely szerint az euró magyarországi bevezetését azért kell későbbre halasztani, mert az előre jelzettnél magasabb az államháztartás hiánya és a pénzromlás üteme.
Mi lehet mindennek az oka? Az elmúlt másfél évben drámai mértékben, nem mellékesen, az EU által maximalizált plafon közvetlen közelébe emelkedett az államadósság mértéke, háromszázmilliárdos megszorító intézkedéscsomagot foganatosított a kormány, s mégis: stabilan magasabb a költségvetési szféra kiadása, mint a bevételek összege. A pénzügyminiszter az adóhivatalra és a pénzügyőrségre mutogat azzal a felszólítással, hogy minden adóforintot be kell hajtaniuk az adóalanyokon, mintha e két hatóságon múlna az államháztartás helyzete. Nagy kár, hogy Király László György APEH-elnök és Nagy János, a VPOP országos parancsnoka nem tud visszamutogatni a pénzügyminiszternek, hogy hol, melyik minisztertársa csapolja a költségvetést a közvetlen ismerősök, ne adj’ isten, családtagok tulajdonában lévő cégeknek juttatott busás, a piaci értéket többszörösen meghaladó állami megbízásokkal. Merthogy, amit a nemzetközi szaklapok és elemzők eufemizáltan megfogalmaznak, az nem más, mint a hatalmi nómenklatúra féktelen pénzéhsége, az a törekvése, hogy ismételten hatalomba kerülvén minden eszközt megragadjanak arra, hogy súlyos summákat sajtoljanak ki nyakló nélkül a költségvetésből.
Amíg ez így megy, nem csökken az államháztartás hiánya. S amíg nem csökken az államháztartás hiánya, reményünk sem lesz teljesíteni az unió konvergenciakritériumait. Ami nélkül pedig az eurózónához sem csatlakozhatunk. Legfeljebb céldátumokat jelölünk meg újra és újra.

Nemrég még Pressman tesztelte az ellenzék élére, most Brüsszelben kapott vezető állást Gyöngyösi Márton