Fekete magyarok

Vajon automatikusan megoldja-e a felvidéki magyar közösség gondjait az uniós csatlakozás? Ha a magyar nyelvű színjátszás ügyét közelebbről megvizsgáljuk, jogosnak látszik a szkeptikus hozzáállás. A félmilliós szlovákiai magyarságnak két hivatásos színháza is van (Kassán és Révkomáromban), de lehetőségeik és anyagi támogatottságuk meg sem közelíti a szlovák nyelvű teátrumokét. A konkrét helyzet bemutatását a Kassai Thália Színház példáján kíséreljük meg.

Csontos János
2004. 05. 22. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kassa nem egyszerűen egyike a magyar nyelvterület színházainak, hanem a legelsők egyike: 1789-ben már megnyílt itt a kőszínház, s ez a város adott ekkoriban helyet az első magyar folyóiratoknak: a Magyar Museumnak és az Orpheusnak is. A színpadon 1816-ban hangzott el az első magyar szó, 1833-ban pedig itt mutatták be a Bánk bánt, Melinda szerepében Dérynével.
A Thália Színház 1969-es alapítása Beke Sándor nevéhez fűződik, aki jelenleg újból főrendezője és művészeti vezetője a társulatnak. Úgy véli, a teátrum művészi igényessége harmincöt éve töretlen, ám rögtön hozzá kell tenni: harmincöt éve küzd a megmaradásért. Eddig még mindig kikerült a kátyúból, de ehhez nem kevés fanatizmus is szükségeltetett. A diktatúra viszonyai között politikai okokból akarták folyton megszüntetni, a rendszerváltozás óta az anyagi ellehetetlenülés fenyegeti. A színháznak csak részben van államilag finanszírozott költségvetési háttere, nincs saját díszletműhelye, asztalos- és festőműhelye, szabósága. Ez volna a kisebbik baj, ha a díszleteket és jelmezeket külső cégtől megrendelhetné – erre azonban senki nem biztosít anyagi fedezetet. Produkciós költség híján viszont minden bemutatóhoz szponzort kell szerezni, ami elvonja az energiákat a művészi alkotómunkától. A kassai magyar színház ugyanúgy pályázik az Illyés Közalapítványhoz és a Nemzeti Kulturális Alapprogramhoz, mint bármelyik határon túli magyar társulat, s arányosan hozzá is jut a támogatáshoz – ez azonban igen száraz kenyér, hiszen még az erdélyi színházak is rendelkeznek az említett díszlet- és jelmezműhelyekkel: ők legalább tudnak miből és mivel gazdálkodni. A diszkriminációt az alakulás óta folyamatosan szóvá teszik, de hasztalan: a szlovák államtól nem kapják meg a szükséges összegeket a regionális leosztásnál. Kassa még Komáromhoz képest is mostoha sorsú: 1968–69-ben, az alapításkor jogilag egy színház volt a két társulat, ám a szétválás után a műhelyek a komáromi Jókai Színháznál maradtak. (Amúgy ez utóbbinak is Beke Sándor a keresztapja.)
Pedig a Thália valóságos színházi nagyüzem: a stúdióprodukciókkal együtt számolva száznyolcvan–kétszáz előadást teljesít egy évadban. Ebből rengeteg a turné, amelyeknek az általános szegénység miatt a szállás- és napidíjköltsége még megtérül, a befektetés azonban nem. A gépjárművek „európai” körülmények között pedig még mezei utakon sem közlekedhetnének – a művészek szó szerint állandó életveszélyben vannak. A befogadó kultúrházakban rendszerint telt házakkal mennek az előadások – még a két színház is kevés, hogy teljesítse a felvidéki igényeket. 1990-ben volt ugyan egy kezdeményezés, hogy Dunaszerdahelyen vagy Losoncon (miként Marosvásárhelyen, Kolozsvárott vagy Újvidéken) legyen egy báb- és gyermekszínház is, de ez valahol elakadt. Pedig az utánpótlás adott volna: pillanatnyilag is tíz magyar növendéke van a pozsonyi színművészeti főiskolának.
Kolár Péter, a Kassai Thália Színház igazgatója számokat sorol. Szerinte az határozza meg az intézmény karakterét, hogy olyan nagyvárosban van a székhelye, amelyben a lélekszámnak a statisztika szerint csupán négy százaléka magyar. Ez persze még csak annyit jelent, hogy ennyien merték nyíltan vállalni a magyarságukat. Tudható ugyanakkor, hogy több tízezer magyar költözött be Kassára Rimaszombattól Királyhelmecig, miközben a város lakossága ötvenezerről negyedmilliósra dagadt. A legszolidabb becslések szerint is legalább harmincezer magyar él „feketén” Kassán. Ezért lehetséges, hogy az évi százhatvan nagyszínházi előadásból hatvannak a színhelye Kassa, száz pedig a turné, a tájolás. A 13-14 ezer kassai nézőben persze benne foglaltatnak azok is, akik környékbeliek vagy a határ túloldaláról ruccantak át. Mivel a Miskolci Nemzeti Színház nem tájol, Kassa „lefedi” az észak-magyarországi területeket is: Abaúj városai közelebb esnek Kassához, mint a megyeszékhelyhez. A színház bevételei elsősorban ezekből az utakból kimutathatóan gyarapíthatók – évente mintegy harminc ilyen fellépésük van Záhonyban, Mátészalkán, Tiszaújvárosban, Újfehértón, Kisvárdán, Miskolcon, Ózdon, Kazincbarcikán, Salgótarjánban és máshol. A Thália Színház 1989-ben jöhetett át először a határon – addig csak a komáromiaknak lehetett „baráti” kapcsolatuk Magyarországon. Azóta olyan becsületük támadt a kassaiaknak a határ másik oldalán, hogy akár kétszáz fellépést is vállalhatnának. A színvonalon túl köszönhető ez a kis, mozgatható díszletnek is: egy busszal és egy teherautóval akár egy tornateremben is képesek illúziókeltő produkcióra.
A felvidéki turnézásokhoz azonban állami segítséget várnának. Az utakból szezononként húsz Kassa megyére, ötven pedig Közép- és Nyugat-Szlovákiára esik. A repertoárnak a sokrétegű közönség miatt szükségképpen színesnek kell lennie, ám igyekeznek minden műfajban nívósat nyújtani. Működési feltételeik azonban rosszabbak, mint a hetven-nyolcvan százalékban magyar nyelvű közegben dolgozó komáromiaknak. A Jókai Színház az úgynevezett szlovákiai decentralizálást követően a Nyitra megyei önkormányzat fennhatósága alá került az állami gyámság alól, mely testületben a magyar kulturális érdekek értelemszerűen gördülékenyebben érvényesíthetők. A Thália viszont a Kassa megyei önkormányzaté lett, mely területi egységben a magyarok aránya mindössze tizenhárom százalék. Ugyanakkor Gömörtől Zemplénig széles sávban kell miszsziót teljesítenie.
E munka sziszifuszi jellegét beszédesen jellemzi, hogy míg a kassai szlovák színháznak (amely opera, balett és prózai tagozatot is fenntart, de előadásszáma alig nagyobb a magyar nyelvű színházénál) tavaly 68 millió korona volt a költségvetése, addig a Tháliának mindössze tízmillió korona. Kolár Péter szerint kétféle méltányos számítási mód képzelhető el. Ha azt vesszük, hogy a magyarok részaránya Szlovákiában tíz százalék, akkor a szlovákiai színházak 800 millió koronás össztámogatásából 80 millió illetné meg a komáromi és kassai magyar társulatot együttvéve. Ez a valóságban (tekintve a Jókai Színház 18 milliós büdzséjét) 28 millió korona volt tavaly, idén pedig 30 millió. Ezt a diszkriminációt számtalanszor fölvetették, de azt a választ kapták: a decentralizáció érdekében a magyar színházak fenntartása megyei önkormányzati feladat, nekik pedig ennyire futja, és punktum. Pedig ez Kassán olyan következményekkel jár, hogy a villany- és a fűtésszámla két éve nincs kifizetve. A direktor úgy számol: ha a Thália évi 14 milliót kapna, az már kihúzná őket a bajból. A másik számítási metódus egy uniós életszínvonal-felmérésre alapul. E szerint a Pozsony környéki nívó az EU-átlag 102 százaléka. Ugyanez Kelet-Szlovákiában 34 százalék. Ez a fizetésekben is megnyilvánul: miközben a szlovákiai átlagfizetés 14 500 korona, a Tháliában 12 ezer korona, s még az igazgató alapbére sem éri el az országos átlagot.
Hogy mégis miért keres sokkal többet a kassai szlovák színház művésze? Egyszerű: az ő társulatuk állami kézben maradhatott. A decentralizáció a néhány kisebb jelentőségű szlovák színházon kívül a négy nemzetiségi színházat sújtotta (a két magyaron kívül a ruszin színházat Eperjesen és a roma színházat Kassán). Európai Unió ide, Európai Unió oda, ez aztán hátrányos megkülönböztetés a javából…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.