Ki rajzolja meg Kecskemét városképét?

A kecskeméti önkormányzat címzetes főjegyzője kiadta az építési engedélyt a történelmi városközponttól százméternyire felépítendő hatalmas kereskedelmi és szórakoztatóközpontra, noha a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) megtagadta szakhatósági hozzájárulását. A KÖH a Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatalhoz fordul, hogy vizsgálja felül a főjegyző döntését. A közigazgatási hivatal már kifogást emelt az építési telek határának megváltoztatása miatt. Ügyfélként jelentkezett és fellebbezési jogra tart igényt több egyesület és civil szervezet.

Ferch Magda
2004. 05. 13. 19:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt hónapokban többször foglalkoztunk a kecskeméti történelmi városközponttól százméternyire tervezett, sokat vitatott nagyberuházással. A tavaly júniusban felrobbantott, majd lebontott, helyi védettségű ipartörténeti emlék: a több mint százéves gőzmalom helyén kereskedelmi és szórakoztatóközpont épül. Korábban a megyei főügyészség is vizsgálta az ügyet a Bács-Kiskun Megyei Építészkamara és a Közigazgatási Hivatal kérésére, az elvi engedélyezési eljárással kapcsolatban. Több passzív, mulasztásos törvénysértést állapított meg, de óvást nem emelt (ez az elvi építési engedély visszavonásával járt volna), csak felszólalással élt a város főjegyzőjénél. A megyei építészkamara ezek után törvényességi felügyeleti kérelmet adott be, ezt a főügyészség továbbküldte a Legfőbb Ügyészségre. A vizsgálat ott máig nem ért véget.
A Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatal az építési telekhatár kiigazítása miatt emelt kifogást. A tervezett bevásárló- és szórakoztatóközpont a kocsilehajtóval együtt nagyobb, mint az építési telek. A helyi képviselő-testület március 31-én megszavazta, hogy a beruházó ingatlancserével megkapja a hiányzó területet. A megyei közigazgatási hivatal ezt kifogásolja – tudtuk meg Metzinger Éva hivatalvezetőtől –, mert a szóban forgó telekrész közterület, forgalomképtelen önkormányzati törzsvagyonnak minősül, s mint a köz tulajdona, nem cserélhető és nem adható el. A pártpolitikailag időközben átrendeződött képviselő-testület május 5-i ülésén 17 szavazattal (15 ellenében) azonban úgy határozott, hogy fenntartja a telket illető korábbi döntését. (A Fideszből kilépett és önálló frakciót alapított polgármester most együtt szavazott a kormánykoalíció pártjaival.) Az erről szóló határozatot a közigazgatási hivatal még nem kapta meg, de ha megkapja, bírósághoz fordulhat, ha úgy dönt.
A 43 199 négyzetméter összterületű (három pinceszint, földszint és négy emelet) épületre vonatkozó, szokatlanul hoszszú (24 oldalas) építési engedélyt, amelyhez több szakhatóság számos kikötéssel adta meg jóváhagyását, április 26-án adta ki és 24 órán belül jogerőre emelte Peredi Katalin címzetes főjegyző. A beruházó nem fellebbezett, szomszéd nincs, más ügyfél fellebbezési jogosultságát nem ismerte el az engedély aláírója. A megyei közigazgatási hivatalhoz azonban folyamatosan érkeznek az ügyfél státusra, tehát az építési engedély elleni fellebbezésre igényt tartó örökség-, környezet- és jogvédő egyesületek beadványai. (Köztük a Kecskeméti Építészek Környezetvédő Egyesületéé, a közhasznú kulturális örökség- és környezetvédő szervezetként működő, három éve jogerősen bejegyzett Kecskeméti Fiatalok Egyesületéé.) A közigazgatási hivatal vezetője ezeket rendre átteszi a főjegyző asszonyhoz, és kéri, hogy saját hatáskörében bírálja el, kik tekinthetők ügyfélnek.
Erdei Attila, a két fent említett egyesület jogi képviselője arról tájékoztatta lapunkat, hogy a környezetvédelemről szóló törvény értelmében a környezetvédelemért alakult társadalmi szervezeteket megilleti az ügyfél jogállása és a keresetindítási jog. Ezt a Legfelsőbb Bíróság l/2004. számú jogegységi határozatában is megerősítette. Akinek a jogosultsága bebizonyosodik, annak meg kell küldeni az építési engedélyt, fellebbezési joga azon a napon nyílik meg, amikor azt kézhez vette. Ebből viszont az következik, hogy akkor a főjegyző által első fokon kiadott és jogerősített építési határozat még nem tekinthető jogerősnek. Építési munkát viszont csak jogerős építési engedély birtokában lehet végezni. A Legfelsőbb Bíróság határozata szerint a tévesen vagy szabálytalanul jogerősített építési engedélyhez nem fűződnek jóhiszeműen szerzett jogok.
(A Petőfi Népe című napilap április
9-i cikkéből kiderül, hogy először a beruházó képviselője és nem az érdekelt szerzett tudomást arról, hogy a megyei főügyészség megtámadta az ügyfélként jelentkező Kecskeméti Építészek Környezetvédő Egyesületének bejegyzését.)
A törvény szerint építési engedélyt csak a szakhatóságok, köztük a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal hozzájárulásával lehet kiadni. A KÖH megtagadta a hozzájárulást többek között azzal az indokkal, hogy a tervezett épület tömege és homlokzati magassága túlméretezett. Nem teremt kapcsolatot a helyi védettségű, földszintes épületekből álló Homoki-domb városrész és a városközpont között. Lényegében ugyanez volt a véleménye a korábbi elvi építési engedélyezési eljárás során is. Elutasító állásfoglalása akkor három napot késett, ezért megadottnak tekintették.
A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal ma is kitart véleménye mellett, és a megyei közigazgatási hivatalhoz fordul kérve a főjegyző döntésének felülvizsgálatát – nyilatkozta lapunknak Halmi Nándor felügyeleti igazgató.
Szerettük volna megtudni Peredi Katalin főjegyző asszonytól, milyen jogalapon adta ki mégis az építési engedélyt. Levelünkre azt a választ kaptuk: az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény szerint „Ön [azaz a Magyar Nemzet című országos napilap újságírója] – nem tekinthető ügyfélnek. Amenynyiben információra lenne szüksége a beruházással kapcsolatosan, kérem, forduljon a megvalósítani kívánt épület beruházóihoz.” Lapunk a főjegyző asszony hatáskörébe tartozó eljárásról és nem a beruházásról kért információt. A sajtóról szóló, 1986. évi II. törvény pedig kimondja: „A sajtónál hivatásszerűen tájékoztatási tevékenységet végző személy, újságíró bármely szervezettől vagy magánszemélytől jogosult felvilágosítást kérni.”
A főjegyző januárban azt írta kérdéseinkre: „Az építési engedély kiadása csak a bevonásra kerülő szakhatóságok előírásainak és az egyéb jogszabályokban meghatározott feltételek teljesítése esetén lehetséges.” Ugyanígy nyilatkozott nemrég Szécsi Gábor polgármester is Osskó Judit televíziós műsorában: „Hangsúlyozom: csak akkor adja ki az építési engedélyt a város építési hatósága, ha valamennyi hozzájárulás rendelkezésére áll, és valamennyi feltételnek megfelel az engedélykérelem.”
Mégsem így történt. A főjegyző saját hatáskörében úgy foglalta határozatba a KÖH többször megismételt elutasító véleményét, hogy megadottnak tekintette, és a beruházó képviselője által kért szakvéleményre hivatkozott.
Kilényi Géza, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Közigazgatási Intézetének professzora, a szakvélemény szerzője, kérdéseinkre hangsúlyozta: a kecskeméti nagyberuházás nevét e sorok írójától hallotta először. A felkérőnek a címét sem tudta, az illető személyesen jött el a szakvéleményért, amelyet ő – a professzor – kizárólag elvi kérdésekről adott. A felkérés szerint az elvi építési engedély, majd az építési engedély iránti kérelmet azonos tervdokumentáció alapján bírálták el. A professzor ezért nem emelte ki külön szakvéleményében, hogy az elvi engedély „kizárólag a benne foglaltak tekintetében köti a szakhatóságokat”.
Peredi Katalin maga nyilatkozta lapunknak még 2004. január 29-én, hogy az épületre vonatkozó „elvi építési engedélyezési eljárás lefolytatása az ingatlan beépítési lehetőségeinek tisztázását célozta meg”. Tehát nem magáról az épületről szólt.
Fegyverneky Sándor, a tavaly szeptember 1-jén megalakult Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal vezetője szerint az alapkérdés az, hogy kell-e Kecskemétnek ilyen jellegű épület. A közérdek mindenesetre azt kívánja, „hogy az minél jobban illeszkedjen a városképbe”. A jelenlegi terven megjelenő épületet ez a hivatal – és az Országos Építészkamara is – „túlságosan terjeszkedőnek” ítéli meg. Fegyverneky Sándor szerint sajnálatos, hogy a helyi önkormányzat nem vette figyelembe a tervtanács mint szakmai véleményező testület bírálatát, de erre nem kötelezhető. (Akkor mi a tervtanács szerepe?)
Kerényi József Ybl- és Kossuth-díjas építész, a Műegyetem tanszékvezető professzora, aki számos műemléket mentett meg a húsz év alatt, amíg Kecskeméten dolgozott, március 15-én ismét levelet írt – harmadszor – Szécsi Gábor polgármesternek, és kérte: építsék meg állványcsőből a tervezett épület hiteles kontúrjait, pontos tömeghatárait – amint az több európai országban kötelező –, hogy a közösség számára egyértelmű legyen, mi készül ott. Választ most sem kapott. Pedig válaszra vár az a kérdés is, hogyan lehetne elérni, hogy – amint Kerényi József mondja – milliárdokkal sem mérhető értékű kulturális örökségünk – jelen esetben a várossziluett, a városkép – ne sérüljön még súlyosabban, mint az elmúlt évtizedekben. Se Kecskeméten, se másutt.



Ki lehet ügyfél? Civil szervezetek a következő jogi alapon tarthatnak számot az ügyfél státusra és ebből következően a fellebbezési, keresetindítási jogra. „Az állampolgárok által a környezetvédelmi érdekei képviseletére létrehozott egyesületeket és más – politikai pártnak, érdekképviseletnek nem minősülő, a hatásterületen működő – társadalmi szervezeteket a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 98.
§-ának (1) bekezdése alapján a szakhatósági állásfoglalás tekintetében területükön az ügyfél jogállása, ezért keresetindítási jog illeti meg azokban az államigazgatási eljárásokban, melyekben jogszabály a környezetvédelmi hatóság szakhatósági állásfoglalásának beszerzését írja elő.” (A Legfelsőbb Bíróság 1/2004. KJE sz. jogegységi határozata 2. pont.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.