Légiközlekedési korlátok

Putsay Gábor
2004. 05. 10. 16:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fokozatosan vezethető be a liberalizáció a polgári légi közlekedésben, amely jelenleg is a világ leginkább szabályozott iparága. Az államok szerepvállalása és érdekeltsége gazdasági, politikai és biztonsági okok miatt megkérdőjelezhetetlen. Ugyanakkor a szolgáltatások szintjén jelentős a fejlődés, a közép-keleti régió országainak európai uniós csatlakozásával korlátokkal ugyan, de új lehetőségek nyíltak a társaságok, ezzel együtt az utazóközönség előtt. Az uniós tagállamok felé nyitott lett a piac, egy légitársaság két pont között bárhol indíthat járatot, könnyebb a piacra jutás, egyszerűsödött az engedélyezési eljárás. Az újabb társaságok megjelenésével és a jelenlegiek átalakulásával folyamatosan javul a hatékonyság, csökkennek a költségek, ezáltal a repülőjegyek árai is, változnak az eladási rendszerek – egyre gyakoribb az internetes értékesítés –, és szabadabban áramlik az információ. A keleti régióban a liberalizáció kisebb mértékben ugyan, de érezteti hatását, a közlekedési lehetőségeket továbbra is az államközi bilaterális egyezmények határozzák meg, viszont ez a piac – főként a Malév számára – legalább olyan fontos, mint a nyugati.
A piaci lehetőségek legfőbb korlátja ugyanakkor, hogy jelentős a túlkapacitás az EU-ban, ezért hiába szabad a verseny, gazdasági nehézségekbe ütköznek a társaságok egy-egy útvonal megnyitásakor vagy fenntartásakor. Hiába nyithat például egy kis tőkeerejű cég járatot Párizs és London között, a költségek miatt nem éri meg, ráadásul a forgalmas légikikötőknél a másik nagy dilemma: kap-e olyan repülési időt a társaság, amely egybeesik az utasok igényével.
Szakemberek szerint középtávon három-négy nagy légitársaság marad a piacon Európában, amelyek elsősorban a forgalmas repülőterek között és a tengerentúli célállomásokra repülnek. Ebből adódóan továbbra is meghatározó szerepük lesz a közepes méretű regionális cégeknek, amelyek a ráhordó szerepet töltik be, és főként a keleti piacon lesznek jelen. A keleti régióba a kétoldalú egyezmények miatt elsősorban a nemzeti légitársaságok repülhetnek. A piac harmadik szereplője az olcsó jegyeket áruló fapados cég, amely a tömegközlekedési igényeket elégíti ki.
Teljes liberalizációt a repülésben nem lehet elképzelni, az államnak mindig meghatározó szerep jut a forgalom fenntartásában. Mindez leginkább a hatalmas fejlesztési forrásokkal, illetve az iparág alacsony profittermelő képességével indokolható: a jelentős fejlesztések akár közvetett, akár közvetlen állami támogatás nélkül nem képzelhetők el még a liberalizált piacon sem, a szektor viszont alig ötszázalékos profitot ér el. Egy-egy termék árában a közlekedés ugyanakkor harmincszázalékos szintet képvisel, kizárólag kereskedelmi alapon pedig nem lehet repülni: azt például, hogy egy országban milyen légitársaság kaphat leszállási engedélyt, biztonságpolitikai szempontok miatt az állami szervezetek döntik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.