Visszatért a perzselő forróság, és ennek következményeit nem csak leégéssel tapasztalhatják meg sokan a saját bőrükön: a rosszabb éjszakai alvás miatti álmosságon kívül a fokozódott stressz-szint és a reakcióidők növekedése is veszélyforrás lehet, különösen járművezetésnél. Ilyenkor nem leányálom beülni az akár 70-80 fokosra hevült autó utasterébe, ráadásul maga a technika is megsínyli a forróságot – célszerű tehát néhány óvintézkedést tenni.
Ügyeljünk az árnyékban parkolásra!
Természetesen a saját vagy mélygarázsban álló kocsiba a legkellemesebb beülni, ám erre közel sincs mindig lehetőség. Ha a szabadban kell parkolni, a nap járására ügyelve válasszunk mindig árnyékos helyet – ám ez azzal is jár, hogy a fényezés megóvása érdekében rendszeres mosásra lesz szükség a lehulló termések, illetve madárürülék miatt. Sokat segít, ha résnyire lehúzva hagyjuk körben az ablakokat, de erre a jelképes értékű kocsikat kivéve inkább zárt telken kerítsünk sort, hiszen a tolvajok másként értelmezik a nyári szabadság fogalmát.

Célszerű legalább az első szélvédőt kívülről vagy belülről ezüstös napvédővel letakarni, ez a műszerfalat is óvja a kirepedezéstől. Különösen a sötét színű bőrkárpit okozhat kellemtelen pillanatokat, tanácsos azt világos színű, könnyed textillel letakarni. És a legfontosabb, sosem eleget ismételt alapszabály: gyermeket vagy kisállatot még percekre sem hagyjunk az utastérben, ha nem jár a motor és megy a klímaberendezés!
Ne boruljon fel a hőháztartásunk!
Könnyű, lehetőség szerint világos ruhában érdemes kormány mögé ülni, és alighanem a jó minőségű napszemüveg előnyeit is felesleges ecsetelni. Kerülendő a mezítláb vezetés, hiszen vészhelyzetben sokkal nagyobb erőt tudunk kifejteni a fékpedálra lábbeliben, mint csupasz talppal. Nem célszerű a légkondicionáló feltöltésén vagy javításán spórolni, de ha mégsem működik a rendszer, vagy eleve nem szerelték fel vele az autót, különösen gondot kell fordítani a megfelelő szellőztetésre, a hosszabb utaknál beiktatott pihenésre és a folyadék-utánpótlásra.

Működő klímás autónál kétféle módszert szokás alkalmazni az utastér gyors lehűtésére: vagy már indulás előtt járatni a rendszert (ez számos új modellnél akár okostelefonról megtehető), vagy pedig indulás után az ablakok lehúzásával gyorsan átszellőztetni a kocsit, és a forró levegő távozása után aktiválni a légkondit. Túl a megfázás veszélyén, az eltúlzott hőmérséklet-különbség (kint 38 fok, bent 18) az emberi szervezetnek is komoly terhelést jelent, érdemes tehát nem jégveremmé változtatni az utasteret, és gondosan megválasztani a légbefúvás irányát.
Igyekezzünk kímélni a technikát!
Részben a hőség, részben a nyaralásoknál megtett hosszabb utak miatt is fontos a szokásosnál több figyelmet fordítani az autó karbantartására. Rendszeresen ellenőrizni kell a hűtőfolyadék szintjét, illetve olykor szervizben a komplett rendszer állapotát – nemcsak évtizedekkel ezelőtt, hanem még napjainkban előfordul, hogy lerobbant kocsi vesztegel az út szélén, és a felnyitott motorháztető alól gőz gomolyog. A megszokottnál többször húzzuk ki a nívópálcát is, nem feledve, hogy a hő csökkenti az olaj viszkozitását, így az kevésbé hatékonyan keni az alkatrészeket.

Különösen nagy terhelésnek vannak kitéve a forró aszfalton a gumiabroncsok. Mint arra a hazai abroncsgyárat működtető Hankook szakértői is felhívják a figyelmet, rendszeresen kell ellenőrizni és szükség esetén korrigálni a nyomást (gyári értékre, és hideg guminál!), mert ha lapos, akkor a túlmelegedést és a defektet kockáztatjuk. Akadnak olyanok, akik a kopott téli abroncsot nyáron „járják le”, ennek azonban komoly biztonsági kockázatai vannak: a fellágyuló keverék miatt jelentősen nő a fékút, és szivacsos érzés mellett a kocsi irányíthatósága is csorbát szenved.