Autójavítási tanácsadó: rugócsere a futóműben

Sok más alkatrészhez hasonlóan az autók rugói is elfáradnak idővel. Ilyen esetben a harcot feladva eltörhetnek, sokszor úgy, hogy a sofőr észre sem veszi a hibát – csak időszakos szervizelésnél vagy műszaki vizsgára felkészítésnél derül rá fény. Bemutatjuk a hiba tüneteit és orvoslásának módját.

2025. 03. 23. 9:09
Fotó: Autó-Motor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kell túlterhelni az autót ahhoz, hogy a rugó tönkremenjen, mert az sok használatnál veszít az „erejéből”, így megváltozik a karakterisztikája: ellágyul, átkúszik a fekvőrendőrökön úgy, hogy alig vesszük észre. Olyan a futóműérzet, mintha minden eleme gumiból lenne. A fáradás következő fokozata a törés, amikor azonnal megváltozik az autó viselkedése, sőt ránézésre is feltűnő lehet a hiba, hiszen a kasztni leül, a kerékjárati hézag csökken.

Korrózió látszik a törésnyomon, tehát nem friss a rugótörés, a tulaj azonban nem vette észre a hibát
Fotó: Autó-Motor

A legjellemzőbb, hogy a tekercsrugón az alsó egy-másfél „csiga” törik le, olykor hang kíséretében, ám ezt nem feltétlenül lehet azonosítani. Ha a letört rugódarab beszorul a tekercs teste alá, illetve a csonka rész nem ér hozzá mozgó alkatrészhez, a továbbiakban csendben is maradhat. 

Ez esetben a kocsi állásán sem venni észe a változást, akár hónapokat járhatnak vele így a forgalomban.

Fontos a szemrevételezés, éppen ezért kerékcserekor nézzünk be a kerékdobba, ellenőrizzük a fékcsövek, a lengéscsillapítók és a gumiharangok állapotát, és persze nézzük rá a rugóra is.

A rugótányér is lehet repedt vagy deformált, így azt sem árt cserélni
Fotó: Autó-Motor

Ki- és beépítés: mindenre van megoldás

Természetesen cserélhető a törött rugó, és szerencsére a kedvező árú alkatrészek közé tartozik. Legolcsóbban bontóban jutunk hozzá, de érdemes lehetőleg összetartozó rugópárt venni, hogy azonos állapotú legyen a kocsi mindkét oldalán. Ez esetben bátran ajánljuk a bontót, hiszen a rugó állapota ellenőrizhető, ám érdemes vinnünk egy tolómérőt, hogy a rugószár átmérőjét ellenőrizzük, miként a magasságát és a tekercsszámát is. Bontóban az átlagautókhoz 5-10 ezer forintért kapunk rugót, alkatrészboltban vagy online shopban újat keresve inkább már 15-50 ezer forintos árra számítsunk – attól függően, hogy melyik alkatrészgyártó termékére voksolunk. 

A legolcsóbb a bontós vásárlás, de csak akkor hozzuk el a tekercsrugót, ha párban kínálják, és méréssel is ellenőrizzük!
Fotó: Autó-Motor

Könnyebbséget jelent, ha a rugó és a lengéscsillapító nem „egybeszerelt”, mint például a fotózásra elkapott BMW E36-os hátsó futóművében. Kevesebb dolgot kell szétszerelni, itt elég a kocsi megemelése, majd a kerék levétele után oldani a lengéscsillapító alsó rögzítését. A hátsó lengőkar így lefeszíthető volt annyira, hogy a rugót ki lehetett fordítani a helyéről anélkül, hogy közben veszélyes módon szétpattant volna. Ha nem megy ilyen egyszerűen, rugó-összehúzót kell használni: ez egy karmos szerszám, amely a rugóívekbe akasztva, menetes orsóval összehúzható, így a rugó egyszerűbben kivehető a helyéről. 

A BMW E36-nál még összehúzó sem kellett a szereléshez; az alsó lengőkart lefeszítve lehetett a helyére tuszkolni a cseredarabot
Fotó: Autó-Motor

Munkaasztalon egyszerűbb a feladat

Ha a rugót és a lengéscsillapítót rugóstagként összeszerelték (pl. MacPherson első futóművek), akkor nincs mese, ki kell szedni a rugóstagot. Hátul egyszerűbb, oldandó a lengéscsillapító felső bekötési pontja (rendszerint az autón belülről) és a lengéscsillapító alsó szemét rögzítő csavar. Elöl hosszabb ez a történet, hiszen a kiszereléshez le kell csavarozni a csonkállványról a rugóstagot, és az esetleg a lengéscsillapító-szárra erősített karról oldani kell a kormányösszekötő gömbfejeket is. 

Régebbi kocsiknál előfordul, hogy a kerékagyat is ki kell szedni, amihez a fék leszerelése és a féltengely kihúzása is szükséges. 

A kiszerelt rugóstagot szét kell szedni, ehhez mindenképpen kell a rugó-összehúzó. 

Helyén a rugó, indulhat a komponensek visszaszerelése. Minden egyes munkafázis gondos ellenőrzést igényel 
Fotó: Autó-Motor

A rugóstag kiszerelése macerásabb a különálló rugónál, viszont a munkaasztalon kényelmesebben és kisebb sérülésveszéllyel lehet magát a rugót cserélni a rugóstagon. Az új rugót fordított sorrendben tehetjük be. Esetünkben, az említett BMW-nél elég volt lefeszíteni az alsó lengőkart, helyére tuszkolni a rugót, majd visszarakni a lengéscsillapító csavarját, meghúzni és kerékre tenni az autót. Első futóműveknél könnyen előfordul, hogy vihetjük a kocsit a rugócsere után futómű-beállításra, hiszen olyan alkatrészeket is kiszereltünk, amelyek állása számít a futómű-geometria szempontjából. 

Célszerszámmal könnyű az alsó lengőkart a helyére emelni, ahol beköthető a hátsó lengéscsillapító csavarja
Fotó: Autó-Motor
info

Számos autónál az alkatrészek (menetes szárak, csavaranyák) összejelölésével pontosan visszaszerelhetők a futóműelemek, így megspórolható a műszeres futóműbeállítás.



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.