Értelem kontra érzelem: BYD Dolphin Surf és Renault 5 E-Tech összehasonlító teszt

Míg a bájosan retró formájú Renault 5 E-Tech elnyerte a legutóbbi év autója címet, a BYD Dolphin Surf a közelgő szegedi gyártás miatt érdekes – miközben az ára már most is több mint versenyképes. Induljon a főleg városi használatra szánt, praktikus és gazdaságos villanyautók mérkőzése!

2025. 11. 15. 9:44
Fotó: Stefler Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsa, hogy összehasonlító tesztünkön belépő villanyautókról beszélünk, a négy méter alatti hossz miatt ugyanis egyértelműen kiskategóriáról van szó, de a 150-156 lóerős motorteljesítmény még a kompakt szegmensben is tisztességesnek számít. Persze nem is feltétlenül ez számít a vásárlóknak, hanem a praktikum, az ár, a takarékosság – és persze a formaterv. Utóbbi téren igen jól áll a hetvenes és főleg a nyolcvanas évek stílusjegyeiből építkező Zoe-utód, a Renault 5 E-Tech, amely aprólékosan kidolgozott, és minden részletén érezhető a minőség.

Lendületes a Dolphin megjelenése, igézően retró a R5 formavilága; az összehasonlító teszt mindkét résztvevője feltűnő színű
Fotó: Stefler Balázs

Bájos részletek kontra jó helykínálat

Lehengerlő műsora a motorháztető ablakában elhelyezett, ajtónyitáskor az akkumulátor töltöttségéről tájékoztató 5-ös számmal indul (ezt az alapkivitel nem kapja meg), a fényszórók sarkában pedig a francia trikolór fedezhető fel, és piros csík húzódik a tető peremén – igaz, utóbbi a matrica-dekorral együtt a feláras extrák közé tartozik. A plusz tételekkel alapvetően az egyedi kialakítást lehet elérni, de vannak előre összeállított csomagok, az otthoni töltőkábelért (230 V) például 150 ezer forintot kérnek.

Három szegmens világít az 5-ös számból, tehát kb. 60 százalékon van az akkumulátor
Fotó: Stefler Balázs

Az európai követelményekhez átalakított, a kínai minihez képest 20 centivel megnyújtott Dolphin Surfnél a színválasztáson kívül (ha a sárga nem jó, akkor 270 forint a felár) nincs más teendője a vásárlónak. Kötelezően szürke árnyalatú utasterébe a trapézminta mellett csak a forgatható központi érintőképernyő visz némi változatosságot. A két elérhető felszereltség között motorteljesítményben és pár extrában van csak eltérés (halogén vagy LED-es fényszórók, fűthető első ülések), viszont otthoni és Type 2-es kábelt is adnak alapáron.

Passzentos a Renault-ban a lábtér, a pepita tetőkárpit 1,9 méter testmagasságnál húzza meg a határt
Fotó: Stefler Balázs

Ami a helykihasználást illeti, egyértelműen a kínai versenyző van előnyben: a magasabb karosszériában természetesebb üléspozíciót tudtak kialakítani, hátul érezhetően több hely jut a lábaknak még úgy is, hogy tengelytávolsága 4 centivel marad el a francia versenyzőtől. Amíg a Renault USB-C csatlakozókat kínál, a BYD fedélzetén USB-A és USB-C is akad. A csomagtérnél döntetlen a helyzet, pár liter eltéréssel kell számolni, de támladöntés után hatalmas lépcső keletkezik mindkettőben, és a töltőkábel zsákjának itt kell helyet találni.

Ökölnyi hely marad a térd előtt, a fejtér is szellősebb. Integrált az első fejtámla, ami rontja a kilátást előre
Fotó: Stefler Balázs

Mindkettő fürge, de küzdenek a tapadásért

A futóművek hangolásnál mindkét autónál a kényelmet részesítették előnyben, az eltérő felniátmérők (16 kontra 18 col) ellenére nem rázósabb a Renault, cserébe sokkal jobban kanyarodik. Kifejezetten élvezetesen lehet terelgetni az 5-öst, a padlóhoz közel, viszonylag nyújtott lábbal ül az ember. Jól reagál a kormánymozdulatokra, a menetpedál lenyomására fürgén jön a reakció, aztán csak arra kell figyelni, hogy lehetőleg egyenes útszakaszon gyorsítsunk – kanyarból kifelé ugyanis a nyomatékkal nehezen boldogulnak az első kerekek.

Sárga hangulatfénnyel az igazi a Renault-belső, a jobb oldali három bajuszkapcsoló (váltó, ablaktörlő, rádió) túlzás
Fotó: Stefler Balázs

Egészen más világ a BYD Dolphin Surf, már az üléspozíciója is magasabb, a kormányzása pedig érzéketlen. A tesztelt kivitelnél nem lehet panaszkodni a motorerőre, itt is óvatosan kell bánni a menetpedállal, hogy megőrizzük a tapadást. Vezetőtámogató rendszerek terén a BYD több csipogással üzemel, még a szabályos közlekedést is sokszor hibának véli, a Renault-nak pedig kritikán aluli képminőséget produkál a tolatókamerája. Mindkét villanyautóból nehéz a kilátás átlósan hátrafelé, viszont fordulékonyak, és kis parkolóhelyen elférnek.

Erősíti a tágasság érzetét a műszerfal formája; ahogy az a BYD-nél megszokott, a központi képernyő forgatható
Fotó: Stefler Balázs

Jelentős különbségek az árpolitikában

Listaár tekintetében a BYD bő 15 százalékkal olcsóbb, miközben felszereltségével állja a versenyt a Renault-val, igaz, utóbbinál az első években a kötelező szerviz költsége is benne van az árban. Míg a kínai gyártó 5 év/150 000 km teljes körű, illetve külön az akkumulátorra 8 év/200 000 km (70 százalék feletti kapacitás) garanciát vállal, addig a franciák 5 év/100 000 km általános és 8 év/160 000 km (szintén 70 százalék feletti kapacitás) akkugaranciát kínálnak, ami felár ellenében maximum 7 évre és 200 000 km-re kiterjeszthető az Easy Service-zel együtt.

Jó erőben van mindkét kisautó, a nagyobb akkuval felszerelt Renault messzebb jut egy töltéssel
Fotó: Stefler Balázs

Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a magasabb árért cserébe a franciák ötödével nagyobb kapacitású akkumulátort adnak, ami érezhető a gyakorlati hatótávon is: amíg a jól fogyasztó BYD-nél bő 250 kilométerrel lehet számolni egy feltöltéssel, a Renaultnál ez az érték 350 km környékén alakul. Összességében, aki sima közlekedési eszközt keres, annak a BYD ajánlata a nyerő, kényelmesen tud célba juttatni négy embert, és olcsóbb. Az R5 azoknak jön be, akik valami pluszra vágynak, legyen szó vezetési élményről, hatótávról – és főleg stílusról. 

Alaphelyzetben 308 literes a Dolphin csomagtere (az R5-ösé 326 liter), támladöntés után nagy lépcső keletkezik
Fotó: Stefler Balázs

MŰSZAKI ADATOK

 

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.