Másfél éve jelent meg Magyarországon a világ piacvezető villamosított márkájának számító BYD, és minket – sokakkal együtt – azóta foglalkoztat a kérdés: mikor fut be Seagull első szállítmánya? Nos, csak nemrég kötött ki az óriáshajó, ugyanis az EU-s piaci bevezetés előtt a mérnököknek az elektromos miniautó karosszériáját, hajtását és futóművét is át kellett tervezniük, a marketingesek pedig ezalatt új nevet kerestek neki, így lett a sirályból a tengeri tematikánál maradva szörfös delfin.

1. Miniből kiskategóriás autóvá nyújtották
Markáns, szögletes vonásaival a márka, illetve a konkurencia felhozatalából is kilóg a Dolphin Surf, főleg az alapáras lime-zöld színben. 15 vagy 16 colos felniken gördül, mozgalmas övvonala bizony nem javítja az átlós hátralátást, de kis fordulóköre mellett a széria tolatókamera- és radar is könnyíti a városi manőverezést. Több mint 20 centivel hosszabb lett az európai kivitel, mint a belpiacos kínai és a latin-amerikai, ez a biztonsági normák miatt főleg az orr-rész megnyúlását jelentette, az új lökhárító kétségtelenül csinosabb lett. Műszaki alapját az e-Platform 3.0 adja, vékony lítium-vasfoszfát Blade akkumulátorral és nyolc az egyben integrált elektromos hajtáslánccal.

2. Ebből sem maradt ki a forgatható kijelző
Hullámzó ívek és – a csúcsmodellben legalábbis – puha borítások dominálják a műszerfalat, csak az alsóbb részeken tűnik fel kemény plasztik, pár riválisával ellentétben a BYD nem érződik fájóan olcsónak. Klasszikus fizikai gombok és tárcsák könnyítik meg a kezelését, minden szinten széria a 10,1 colos, fekvőből álló formátumúra elforgatható érintőképernyő és a vezető előtti digitális műszeregység. Elöl a szerény oldaltartású ülésekben felnőttek is egész kényelmesen elférnek, és a méretet tekintve örömteli, hogy 1,80-as testmagasságig hátul is élhető. Az alsó rekesszel együtt korrekt 308 literes a csomagtér, a praktikumon tologatható paddal lehetett volna javítani.

3. Kétféle akku, háromféle teljesítmény
Annak, aki – az autó karakteréhez illően – városi utakon jár, illetve van otthoni/munkahelyi töltési lehetősége, megfelelő lehet az árbajnok Active alapmodell a maga 30 kW-os akkujával, illetve 220 kilométeres hatótávjával. Aki többször menne vidékre, inkább ruházzon be a 45 kW-os telepű Boost kivitelbe, amely 102 km-el hosszabb megtehető utat ígér, és egyenáramú oszlopnál a szerény 65 helyett 85 kW-tal tölthető. Mindkét változat villanymotorjának csúcsteljesítménye 88 lóerő, ez jobban hangzik, mint a kínai belpiacos eredeti 75 lovacskája. Nem is beszélve a nagy akkus és 156 lóerős Comfort sportmodellről, amely 9,1 másodperc alatt sprintel 100 km/h-ra!

4. Fürge, és nem kegyelmez a gumiknak
Lehetőségünk volt rövid tesztvezetésre elvinni a Dolphin Surf legdrágább változatát, mely több riválisánál kevésbé intenzíven rekuperál (nincs egypedálos mód), viszont a kigurulással ügyesen élve is hatékony. Fokozza gazdaságosságát a relatív alacsony, 1,39 tonnás saját tömeg (az alapmodell egy mázsával könnyebb), ráadásul alacsonyan van a súlypontja. Így kemény rugózás nélkül is egész agilisan tud kanyarodni, a 156 lóerő és főleg a 310 Nm nyomaték pedig impresszív kigyorsításokra elegendő. Ám még száraz aszfalton is nehezen találnak tapadást az első gumik, heroikus harcot vív a kipörgésgátló – fogadnánk rá, hogy a 88 lovas verziók harmonikusabbak.

5. Másfél millióval olcsóbb a villany Daciánál
Jó néhány, korábban említett extra mellett vegán bőr kárpitozást, kifelé töltési lehetőséget (V2L), adaptív tempomatot és telefonos/okosórás (NFC) ajtónyitási lehetőséget is felvonultat az Active alapmodell, korlátozott hatótávval, viszont szenzációs, 7,99 millió forintos bevezető árral. Emlékeztetnénk rá, hogy a jóval szerényebb tudású Dacia Spring 9,49, a You nevű bázisszinten érintőképernyő nélküli Citroen e-C3 pedig 9,99 millió forintba kerül. Ennyiből a Dolphin Surf középső, nagy akkus és több extrás Boost kivitele is kijön, az izmosabb Comfort ára pedig 10,8 millió. Tarolhat tehát a kis BYD, amihez a keret kifogyásáig még állami támogatás is elérhető.

Szegedi szerelőszalagról
Miközben az utóbbi idők hírei arról szóltak, hogy Budapesten rendezi be európai értékesítési- és fejlesztőközpontját a BYD, a szegedi gyár építéséről sem feledkezhetünk meg. Utóbbiban év végén indul meg a termelés, és értesüléseink szerint a modellek egyike a Dolphin Surf lesz – ezt kérdésünkre a márka hazai importőrje is megerősítette.