Néhány hete az egyik televíziós magazinműsorban mutattak be olyan rejtett kamerás felvételeket, amelyeken látható volt, hogyan csapják be a vásárlókat a benzinkútkezelők. Bár a képeket bevallottan évekkel ezelőtt rögzítették, a riport azt sugallta, hogy manapság is ez az általános helyzet. A műsorban névtelenül nyilatkozó kutasok pedig állították: főnökeik elvárásai kényszerítik őket a csalásra.
Talán ez volt az utolsó csepp a pohárban, amiért töltőállomást üzemeltető vállalkozók egy csoportja úgy gondolta, lépniük kell. Előbb megalapították a Töltőállomás Üzemeltetők Civil Egyesületét, majd április végén a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán belül létrehozták saját szakmai bizottságukat. A civil szervezet elnöke, Vámos Zsolt a Magyar Nemzetnek elmondta: egyik fő céljuk, hogy a kamarai testülettel együttműködve javítsanak az üzletáguk általános megítélésén. Ehhez később nyilatkozatot kívánnak közzétenni a tisztességes működésről, valamint szóba jöhet egy etikai kódex megalkotása is. Szeretnék elképzeléseiket szélesebb körben megismertetni, hogy minél többen csatlakozhassanak a tagságukhoz. Tervezik, hogy azokat a töltőállomásokat, amelyek képviselői aláírják az említett nyilatkozatot, megkülönböztető jellel látják el. Ez pedig garanciát adhat a vásárlóknak a nyugodt tankolásra. Egyébként a kútkezelői munka színvonalesésének okát az állandó elvándorlásban látják, és abban, hogy már hosszú évek óta nincs komolyabb képzés, kétnapos tanfolyam elvégzése után bárki dolgozhat töltőállomáson.
Azoknak az ügyfeleknek, akiket megkárosítottak, az egyesület tagjai azt javasolják, hogy próbálják azonnal, helyben orvosolni a gondjukat, bátran forduljanak a kútvezetőhöz. Úgy tartják egyébként, hogy valóban előfordulhatnak csalások, ügyeskedések, de ezek nem általában a töltőállomásokra, hanem egy-egy kútra jellemzőek, ahol bevett szokás a vásárlók megrövidítése. Remélik, ha a most létrejött szervezetek között folyamatos párbeszéd alakul ki, akkor ki tudják szűrni azokat, akik rossz hírét keltik a benzinkutasoknak.
Megelőzhető a visszaélés. Egy fogyasztóvédelmi felmérés szerint a vásárlók 68 százaléka nem nézi meg figyelmesen, mit vesz. Ugyanez a benzinkútnál tankolókra is érvényes: nemigen figyelnek arra, hogyan szolgálják ki őket. Körültekintéssel viszont megelőzhető, hogy csalódás, illetve kár érje az embert. Szakértők szerint az új pénztárrendszer miatt már nem alkalmazható a televíziós riportban bemutatott egyik régi trükk, amikor két-három ezerért tankolunk, és a kutas kevesebbet tölt, majd lenullázza az órát, mielőtt a kasszához érnénk. Gyakori panasz, hogy a pénztáros megpróbál kevesebbet visszaadni. Ez kártyás fizetéssel, illetve a visszajáró átszámolásával elkerülhető, a számlát pedig mindig kérjük el, és ellenőrizzük. Visszaéléseket tapasztaltak még a motorolajok eladásánál is. Ha a kútnál töltjük fel a motort, mindig győződjünk meg arról, hogy az olajos flakon kupakja sértetlen-e. Legjobb, ha magunk emeljük le a polcról, bevisszük magunkkal, és ha kifizettük, akkor töltessük be a benzinkutassal.