Mit, hogyan fizet az EU?

Munkatársunktól
2004. 05. 24. 17:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmilyen jogi garancia nincs arra nézve az uniós törvénykezésben, hogy az újonnan csatlakozó államok nem lehetnek a közösség nettó befizetői. A csatlakozási tárgyalások során a felek, így Brüsszel és a csatlakozó országok nem állapodtak meg konkrét, összegszerű befizetésben, csakis keretösszeget határoztak meg. Ám az egyes keretösszegek nem jelentenek garanciát a kifizetésekre, az egyes tagok csak bizonyos kötelezettségek és vállalások szerint juthatnak hozzá azokhoz a pénzügyi alapokhoz, amelyeket számukra Brüsszel megnyitott. Tehát a csatlakozási tárgyalásokon meghatározott keretösszegek nem egyeznek meg feltétlenül egy adott ország számára ténylegesen kifizetendő összeggel, így történhet meg, hogy bár a Magyarország számára rendelkezésre álló keretsummák legalább negyven-ötven milliárd forinttal meghaladják hazánk befizetési kötelezettségeit, mégsem zárjuk pozitívan a 2004-es évet, hanem nettó befizetői leszünk az EU-nak.
A közösségi pénzügyi logika alapján minden állam – így Magyarország is – vállalásai és teljesítései alapján juthatnak hozzá az uniós forrásokhoz. Ennek megfelelően az állami, az önkormányzati szféra, valamint a cégvilág és a mezőgazdasági vállalkozások aktivitásán múlik, hogy milyen összegű támogatást képes lehívni egy-egy állam. E négy nagy potenciális pályázói körből a legnagyobb szeletet kétségtelenül az állam tudja, tudná kihasítani, hiszen a rá háruló fejlesztési kötelezettségek a legpénzigényesebbek. Ide értendő egyebek mellett a közúti és a vasúti hálózat fejlesztése, a kórházfejlesztés, de a regionális különbségek kiküszöbölése is. Nyilván a kormányzati elszántság még nem jelent automatikus finanszírozást, Brüsszel a fejlesztési vállalások teljesítése után, s nem egy-egy ígéret alapján biztosítja az adott államnak a pénzügyi juttatást.
Magyarországon az autópálya- és útépítés gyakorlatát tekintve a kormány nem sok jóra számíthat. A regionális fejlesztési programokkal is hadilábon áll az ország, mivel Brüsszel nem fogadta el a nemzeti vidékfejlesztési tervet. Kórház-rekonstrukciókról sem adhat számot a kormány, de más olyan, nagyszabású központi fejlesztési tervvel sem kecsegtetheti Brüsszelt a Medgyessy-kabinet, amelyhez jelentős mennyiségű támogatást remélhetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.