Pályaépítés támogatással

Az Európai Unió kiemelten kezeli a vasúti fejlesztéseket, ezen belül a kétszázötven kilométernél nagyobb sebességű vonatok közlekedésére alkalmas pályák kiépítését, így elvileg hazánk is számíthat anyagi támogatásra egy ilyen vonalhoz.

Putsay Gábor
2004. 05. 10. 16:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fejlett európai országok folyamatosan fejlesztik gyorsvasúti hálózatukat, hiszen a légi utasszállítással is versenyképes, 250–330 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedő vonatok a rövid utazási idők miatt forradalmasították a nagyvárosok közötti közlekedést, szerepük gazdasági és társadalmi szempontból is elvitathatatlan. Éppen ezért Franciaországban, Németországban vagy Olaszországban éles verseny zajlik a városok között, hogy merre haladjon az új vasútvonal.
Gyorsít Nyugat-Európa
Franciaországban jelenleg 1500 kilométer a nagy sebességű pályák hossza, 2006-ban adják át a TGV új, Párizs–Strasbourg szakaszát, Németországban 330 kilométerrel száguld óránként az Inter City Express Köln és Frankfurt között, a korábban forgalomba helyezett gyorsvasutak mellett Olaszországban jelenleg a Bologna–Firenze vonal építésén dolgoznak. A szintén EU-tag Spanyolország igen jelentős fejlesztési forrásokhoz jutott az új, külön nyomvonalon haladó vasúti infrastruktúrák kiépítésekor, így a dél-európai állam ma az egyik legfejlettebb nagy sebességű hálózattal rendelkezik. A magas építési költségek miatt a legtöbb vasútvonalat úgynevezett emelt sebességű hálózattá fejlesztik. Így például a szomszédos Ausztriában nagyrészt brüsszeli pénzekből bővítik és modernizálják a vonalat Bécs és Linz között, ahol a két új vágányon kétszáz kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
Hazai tervek az új hálózatra
Hazánkban még az EU-csatlakozás előtt megkezdődött a nagy sebességű hálózat tervezése. Ennek megfelelően az országos területrendezési tervben rögzítették azokat a nyomvonalakat, ahol a nagy sebességű szakaszokat építenék, és ezt az Országgyűlés is elfogadta. A középtávú elképzelések között szerepel a Bécs– Budapest–Belgrád, valamint a Trieszt–Budapest közötti gyorsvasút hazai szakaszainak fejlesztése. Döntést hoztak arról is, hogy a Ferihegyi repülőtérnek is lesz a páneurópai hálózatokon gyorsvasúti kapcsolata, és lehetőség szerint nagy sebességű pályát építenének az V. közlekedési folyosón Ukrajna irányába. Szakemberek szerint ennek ellenére 2015 előtt – legkorábban 2010-ben – nem épül nagy sebességű vasútvonal Magyarországon.
Szükséges a saját forrás
Az EU támogatja ugyan ezeket a fejlesztéseket, ám a vonalak kiépítéséhez – legalább fele részben – hazai forrás is szükséges, az ország gazdasági helyzete pedig egyelőre azt sem teszi lehetővé, hogy a hagyományos vonalakat megfelelő szinten modernizálják. Maga a tervezés és az előkészítés is jelentős összegekbe kerül.
Elsőként a Bécs és Budapest közötti nagy sebességű vonal épülhet meg, erről az EU leginkább akkor hozhat kedvező döntést, ha Ausztriában és Németországban is lesznek csatlakozó szakaszok. Hazánkban egyébként a nyugati kapcsolatot biztosító, Budapest és Hegyeshalom közötti fővonal a kilencvenes évekbeli átépítésnek, valamint a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően Európa egyik legkorszerűbb és legmagasabb utazási komfortot nyújtó hagyományos, de emelt sebességű vasútvonala.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.