Távol a világtól

Ludwig Emil
2004. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez is falu. Csak sokan laknak benne – olvasható a zsúfolt és koszos budapesti metróban kifüggesztett politikai plakáton. Egy fiktív nagyváros képe alatt ez a szöveg áll: a magyarok 64 százaléka városban lakik, az Európai Unió támogatásainak 80 százaléka a falvaknak jut. Mi változtatni akarunk ezen, több támogatást a városoknak. „Mi” alatt a szabadelvű kaméleonok pártja, az SZDSZ értendő, akik ezzel a maszlaggal próbálnak a négy hét múlva esedékes választáson egy képviselői székhez jutni a strasbourgi parlamentben.

Vegyük sorra e ragacsos voksfogó papír állításait! Magyarországon majd kétszáz városi rangú település van, e kategóriába azonban egyformán beletartozik Kecel, Pécel, Ibrány, Izsák, Baktalórántháza és Budapest. A szocialista településpolitika lazán osztogatta a város címet, hálából egy-egy igyekvő tanácselnöknek. Az tehát, hogy lakosságunk kétharmada városlakó, nem több üres statisztikai számnál, szociológiai valóságáról éppen a magát urbánus pártnak tartó SZDSZ tudna mesélni a választásokon elért eredményei alapján. De hogy a leghangosabb zajjal Európába nyomuló szabad demokratáknak miért fáj az, hogy az unió büdzséjéből 80 százalék jut támogatásként a kontinens falvaiba, az csak a főváros metrójában elhelyezett plakát demagógiája felől nézve érthető.

Tudnivaló ugyanis, hogy már a középkori településfejlődés velejárója volt a városok körüli falvak gyarapodása. Idehaza Buda, Pozsony, Bártfa, Brassó, Besztercebánya körzetében a termelési-szolgáltatási szükségletek diktálták a falvak tevékenységét, miután a város köves utcáin-terein nem terem gabona, zöldség, gyümölcs, szőlő és komló, nem nő erdő, len és kender, nincs halastó, méhészet; nincs legelő és kaszáló, hogy tejet, húst és bőrt adó tehenet, gyapjat és sajtot adó birkát, kecskét lehessen tartani, a piactéren nem túr disznó, nem kapirgál baromfi, a házak közt nem lehet halászni-vadászni-madarászni. A városi céhekbe tömörült takácsok, tímárok, csizmadiák, nyergesek és szíjgyártók; szabók, posztósok, kalaposok; asztalosok, kádárok, bognárok, kerekesek és oltárkészítők, kötélverők, gyertyamártók, hentesek, mészárosok, pékek, mézeskalácsosok, pálinka- és serfőzők mind kenyér nélkül maradtak, s családostul éhen haltak volna a falu nélkül. Amikor Bécsből fényes császárváros lett, az összes csallóközi, szigetközi és mosoni falu az ottani piacra termelt-szállított. Pest-Budára kofahajók hozták az élelmet több száz faluból. De a mai városokban is csak így van: étel, ital, ruhanemű, lábbeli, építő- és bútorfa mind a vidékről származik. A piaci kofák, a kereskedők, trafikosok, kocsmárosok és más vendéglátók munkája, haszna is a falvak termékeiből – húsból, sörből, borból, dohányáruból – ered. Mindezek után adót, illetéket és egyéb jövedéket szed be az állam és a város, ezért magától értetődő, hogy ezt a vircsaftot akár a keletkező városi extraprofit megcsapolásával is támogatni, működtetni kell.

Az ilyen nyilvánvaló dolgokat csak a mi liberálisaink nem akarják tudni. Persze az olyan, semmihez sem értő, ripők politikusok fejében, mint amilyen a fővárost másfél évtizede vezető főpolgármester is, hogyan állhatna össze ilyen összefüggés. Demszky azzal sincs tisztában, hogy csak pártjának az MSZP-vel suba alatt kötött paktuma révén nyert már negyedszer, hisz a szocialisták átengedték neki Budapestet – a vidéki támogatásért cserébe. Ha egyszer nem műnyulat indítottak volna ellene (Katona, Gy. Németh stb.), hanem Pityi Palkót igazi kampánnyal, akkor most nem Demszkynek hívnák a főpolgármestert.

Az SZDSZ idézett uniós kampányszlogenje ostoba, életidegen, kisstílű hazugság. A város ugyanis nem falu. A faluból él. És úgy él, ahogyan vezetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.