Ebben a hónapban készülnek fel a vízi rendőrök a nyári feladatokra – nyilatkozta Vízvári György, a vízi rendészet vezetője tegnapi tájékoztatóján, a Duna járőrhajón. Mint elmondta, hazánk EU-csatlakozásával a vízi rendőrség is átalakul, a Duna Bizottság és a Rajna Bizottság egységesítette a jogszabályokat, s Magyarország lényegében átvette az utóbbi testület normarendszerét. Eszerint a hajók felszereltségére és közlekedésére már a szigorúbb európai előírások lesznek az irányadók. Erre mindenképpen szükség van, hiszen újra megjelentek a Dunán az egykori Jugoszláviából származó járművek, és mind több luxushajó is feltűnt belga, svájci, angol és holland lobogó alatt.
A vízi rendészet 52 járművel vág neki az idei szezonnak, a Budapesti Rendőr-főkapitányság saját javítóműhelyében 40-45 millió forintot költhetnek ezek karbantartására, míg az üzemanyagra fordítható öszszeg 45 millió forint lesz. A dunai hajózás történetében kritikus év volt a tavalyi. Az alacsony vízállás miatt sok hajó akadt fenn zátonyon, gyakori volt az útszűkület és a mederfenéken is számtalan egyenetlenség keletkezett. A nagy forróság rengeteg embert vonzott a Dunára, közülük hetvenegyen lelték halálukat a vízben, az öngyilkosokon kívül 54-en fürdés közben vesztették életüket. A 2004-es adatok is vészjóslóak, eddig huszonketten haltak meg a folyóban.
A kereskedelmi hajókkal általában nincs különösebb gond. Köz- és önveszélyesek azonban némely evezősök és motorcsónakosok, akik sem kellő jártassággal nem bírnak, sem technikailag nem készülnek fel. Aki tilos helyen fürdik, megússza két-háromezer forint bírsággal a szabálysértést, holott a kimentése, a rendőri intézkedés ennél sokkal többe kerül – tette hozzá a vízi rendészet vezetője.

Testi kényszert is alkalmaznak a Békés vármegyei iskolaőrök a rend fenntartása érdekében